Kamrensbyte Giulietta 1750 -11

Published by Jan Stjernestam on

Forum Teknik Kamrensbyte Giulietta 1750 -11

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Jan Stjernestam
    Deltagare

Hej!

Så har jag äntligen blivit med en Giulietta 1750 tbi QV. I serviceboken står det att kamrem ska bytas vid 10.500 mil. Men det första bytet är gjort vid 7.000 mil… Vad är det som gäller? Har det kommit nya intervaller sedan boken trycktes?

/Janne

Thomas Sjölin
      Deltagare

Vet inte vad intervallen är i Sverige men det brukar för de flesta bilar vara det som infaller först av körsträcka eller tid.

Enligt vad jag kan hitta på ett brittiskt dokument är det 63000 miles med fotnoten att den ska bytas vart fjärde år om den går i kallt klimat, stadstrafik och dylikt. I annat fall vart femte år.

De flesta kör säkert för få mil/år med sina alfor så det blir åren som avgör intervallerna, inte miltalet.
        På min 159 med samma motor bytte jag efter 4 år, men “hörde ett rykte” att det ändrats till 3 år. Kolla med en verkstad så vet du säkert.

Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

Jan Stjernestam
        Deltagare

Aha, mitt i ivern att fått hem Giulietta så missade jag fotnoten i manualen. Det första bytet är gjort 2 dagar innan 4-årsdagen… 🙂 Ytterligare 10.500 mil lär jag inte komma upp i innan 8-årsdagen…

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.