Kamtidsvariator TwinSpark
Published by Kenneth Larsson on
- Detta ämne har 21 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast 20 februari, 2014 kl. 13:12 av
Håkan Andersson.
-
FörfattareInlägg
-
9 februari, 2014 kl. 21:58 #23905
Kompisar, har någon av er reparerat en kamtidsvariator på sin TwinSpark motor??
Jag ska ge mig på det nästa helg och det vore toppen med några råd hur man ska respektive inte ska göra!
9 februari, 2014 kl. 22:25 #23906är lätt att renovera.
tvätta allt ordentligt rent. var noga med att lägga brickorna i botten på rätt sätt. sätt fett på det så håller det ihopa när du ska sätta ihopa det. se till så dom tre hålen i ena splinsade drevet så kallat linjerar som dom ska till det andra. är det lilla drevet som jag pratar om. jag sätter den i skruvstäd den gängade delen då . har så klart sådana klackar som skyddar gängor o sånt. sätt på fjädern. lägg dit det andra och tryck ihopa det. håll det ihopa med en spetstång eller nått innan du för över huset och får det på plats. går inte så jäkla lätt annars. håll det på plats när du släpper med tången o trycker ihopa den tätande liknande kolvringen för att få in det i huset. när den är på plats vänder du den försiktigt och trycker ner det sista för att få dit stora låsringen.
klart o bara att återmontera. glöm inte sätta dit nya packboxar på kamaxlarna.
Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden
10 februari, 2014 kl. 08:35 #23907Schysst – då testar jag !
10 februari, 2014 kl. 12:25 #23908Vad har du för årsmodell på bilen? Jag upptäckte att min GTV -97 har en för tidig modell av kamtidsvariator för att den ska gå att ronovera med den renoveringssats som säljs.
10 februari, 2014 kl. 14:51 #23909Finns rätt många olika versioner på kamvariatorn. dom översta är från TS -90 och -94 Helt olika konstrurerade inuti.
10 februari, 2014 kl. 19:00 #23910Jag har en -95, får hoppas det funkar men när ni nu säger så blir jag osäker.
Planen är att demontera grejorna på lördag – sedan får jag se hur långt jag kommer. Ev får jag beställa en variator kpl?
10 februari, 2014 kl. 20:14 #23911Jag har en tidig (-90) modell på kamtidsvariator som inte har gått långt ifall det är intressant.
H-P
10 februari, 2014 kl. 21:53 #23912Om det är en -95 så är det samma som den mittersta på bilden. Enklast syns det utanpå motorn genom att du har fördelarlös tändning och att solonoiden för kamtidsvariatorn sitter till höger om 1:ans insug.
En variatorn från -90 passar inte alls. Syns direkt på bilden som just är -90 och -94. kammen infästning mot variatorn är helt olika. du behöver en variatorn från en 164 eller 155 TS från -93 till -97 (sista generationen av TS 8v)
Däremot är det inte så mycket som kan gå sönder i dom. Varför tror du den behöver renoveras alls ?
Vanligare att solonoiden är trasig och den sitter som sagt vid sidan av motorn. Funktionen är på den är enkel att prova.Ttag loss elanslutningarna på den och anslut +12 över stiften, om motorn börjar gå dåligt på tomgång fungerar solonoiden.10 februari, 2014 kl. 22:07 #23913JAg har den “nya ” TS motorn. Jag kan givetvis kolla styrningen först – det är ju smart.
Dock diselknackar den vid start så jag ska ta mig an detta. Men “många” anser att kamtidsvariatorn ger just detta ljud.
Vi vet snart…..!
11 februari, 2014 kl. 00:08 #23914variatorslammer menar du 16v ts nu ? dom befattar jag mig inte med ännu.
knack från kamvariatorn är ett 16v fenomen, förmodligen i kombination med hydraliska lyftare och slarv med oljebyten.(longlife…)
bland 8v finns ju “gamla TS” och så den “nya” men sedan finns även “ny-nya” 🙂
om det blir det någon 16v motor framöver i racern så finns det bättre alternativ inom koncernen…
11 februari, 2014 kl. 00:08 #23915Inlägg av Kenneth Larsson på 2014-02-10 22:07
JAg har den “nya ” TS motorn. Jag kan givetvis kolla styrningen först – det är ju smart.
Dock diselknackar den vid start så jag ska ta mig an detta. Men “många” anser att kamtidsvariatorn ger just detta ljud.
Vi vet snart…..!
med den nya ts motorn så behöver du inte bekymra dig över kolla mot den bilden med dom olika variatorerna. ingen av dom passar och är rätt.
är det som misstänkt den första varianten av variatorn på nya ts motor som lars beskriver så enda sättet och renovera den är att sträcka fjädern så den blir några mm längre . så fick jag göra på syrrans 146 då jag bytade kamrem på hennes bil. skulle renovera variatorn och var den första varianten på den vilket jag uppdagade när den delades. då gjorde jag så och den blev tyst med mkt gott resultat. renoverings satsen är till den uppgraderade variatorn som kom på -98 om jag inte har fel för mig. så oavsett vilken variator du har så kan du få den tyst. antingen genom sträckt fjäder eller renovera med den satsen du köpt..Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden
11 februari, 2014 kl. 08:30 #23916Richard, stort tack! Sådanadär husmorsknep är det bästa som finns! Då får jag hoppas att det blir bra- Men många timmars skruvande för att sträcka en liten fjäderusling!
12 februari, 2014 kl. 08:13 #23917Rickard, jag följde din guide. Jag hade dock kamaxeln lös och lät variatorn sitta på plats. Det som slog mig var att innan demontering kunde jag vicka på variatorn lite i förhållande till axeln, men efteråt var den helt stum. Att den är stum känns ju korrekt, men eftersom den inte var det innan undrar jag, ska det vara så?
12 februari, 2014 kl. 22:27 #23918Inlägg av Stefan Lidén på 2014-02-12 08:13
Rickard, jag följde din guide. Jag hade dock kamaxeln lös och lät variatorn sitta på plats. Det som slog mig var att innan demontering kunde jag vicka på variatorn lite i förhållande till axeln, men efteråt var den helt stum. Att den är stum känns ju korrekt, men eftersom den inte var det innan undrar jag, ska det vara så?
svårt att säga utan o känna på det innan o efter. jag har aldrig tänkt på det. så tuta o kör.
Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden
12 februari, 2014 kl. 22:33 #23919Inlägg av Kenneth Larsson på 2014-02-11 08:30
Richard, stort tack! Sådanadär husmorsknep är det bästa som finns! Då får jag hoppas att det blir bra- Men många timmars skruvande för att sträcka en liten fjäderusling!ja det är trevligt med såna knep .) återkoppla gärna om hur det gått ..
Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.