Kamtidsvariator TwinSpark

Published by Kenneth Larsson on

Forum Teknik Kamtidsvariator TwinSpark

Visar 7 inlägg - 16 till 22 (av 22 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #23920
    Håkan Ekberg
    Deltagare

    Jag fick min 2,0 TS 1998 kamtidsvariator renoverad. Det tidigare dieselknacket försvann, men kom snart tillbaks, så eftersom jag ville renovera för att få bort dieselknacket så var det bortkastade pengar

    Sudsprint

    #23921
    Kenneth Larsson
    Deltagare

    Kamtidsvariatorn är en liten klurig och ömtålig manick…..! Man får inte spänna fast den som en tok i skruvstädet när den ska dras fast i kamaxeln…då blir den oval….Sedan funkar den inte ! Dessutom kan man inte pilla isär den i alla sina delar.

     

    Så det blir att köpa en ny för 1200:- pix ungefär.

    #23922
    Rickard Bergh
    Deltagare

    låter som det är nått du gjort

    klart du kan pilla sönder den gör jag varje gång jag renoverar en sådan. 
    har du beställt en ny nu då ?

     

    Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden

    #23923
    Kenneth Larsson
    Deltagare

    Rickard, den är totalt sönderklämd genom att nån idot klämt den oval – hela huset är ovalt nu. Så att laga den är allt annat än enkelt!?

    #23924
    Rickard Bergh
    Deltagare

    hmm så jävla trist. 
    sen igengälld får du den nyaste varianten. 

    kan du inte kolla om marco har nån begagnad kamaxel med sådan sittande på. kammen kan ju vara kass i nickarna. 
    jag har tyvärr inget kvar annars kunde du köpt av mig.. 

     

    Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden

    #23925
    Kenneth Larsson
    Deltagare

    Jag får köpa en ny – man vill inte plocka sönder allt en gång till i onödan för att man ska spara 500:- Jag har inget bråttom att få ihop bilen – det får ta en vecka extra bara.

    Men man blir ledsen över hur klantiga mekaniker det finns.

    #23926
    Håkan Andersson
    Deltagare

    Har en egen kamtidsvariator historia. På min 147 2.0TS var det dieselknack. Marco avrådde från renovering så jag beställde en ny att bytas i samband med 12000mils service med kamremsbyte. Knacket visade sej inte ha med variatorn att göra utan var en trasig spännrulle. Vilken flax att den höll ända till rembytet.

    Sens moral: Kör inte med dieselknack! Det kan vara värre än ni tror. En 156:a fick senare ärva den gamla men helt felfria variatorn så det blev inte pengar i sjön i alla fall.

    Håkan i Fagersjö: 916 GTV och 166 3.0.

Visar 7 inlägg - 16 till 22 (av 22 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.