Kardanaxelfråga (105-serien)

Published by Robert Hultman on

Forum Teknik Kardanaxelfråga (105-serien)

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Robert Hultman
    Deltagare

Jag har plockat ned kardanaxeln på min bertonekupé. Trots att jag för några år sedan bytte stödlager till kardanen kan jag inte komma ihåg hur man får bort det från den främre delen av kardanen. Det är de små halvmåneformade “brickorna” som i verkstadsmanualen kallas “keys” som är de centrala i sammanhanget om jag kommer ihåg rätt. Eftersom jag också tänker byta flexikopplingen (det är väl vad “doughnut” heter på svenska?) gav jag mig inte på dem när jag låg under bilen utan tog ned hela framdelen med stödlager.

Alltså: Hur gör jag för att få loss delen som sitter ivägen för stödlagret?

Ska man in och peta i de små hålen på bilden nedan?

Stockholm

Kenneth Larsson
    Deltagare

Du har ju lyckats lossa den stora muttern! Sedan behöver man en avdragare för att dra av fästet från kardanen. Akta så du inte tappar ut kilen (sitter nog bara1) som låser fästet/flänsen i rotationsriktningen. – märk hur den sitter med en penna eller rits så den kommer i samma läge. Dra muttern med rätt moment också!

Robert Hultman
    Deltagare

Ah, så mina halvmåneformade “keys” håller bara saker rätt i sidled. Att lossa fästet handlar alltså om att drar tillräcklig kraft.

Edit: Avdragare! Gick som en dans. Tack, Kenneth. (Jag hade två “halvmånar”)

Stockholm

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.