KCR box

Published by Nusret Ljevo on

Forum Teknik KCR box

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 24 totalt)
  • Författare
    Nusret Ljevo
    Deltagare

Vågar man koppla in KCR box i alfa 159 2.0 jtdm som har rullat endast 5500 mil?Har läst på olika forumet att kcr boxar är inget bra,utan att promotech är ett att rekommendera.Jag lämade alfan på en verkstad att optimera motorn men det gick inte eftersom enligt de var det låst så gick inte optimera bilen.Jag har använt kcr box i min andra alfa 159 2.0 och jag hade inga problem med motor,det var piggare och drog mindre bränsle.Vad tycker ni själva?kör ni med kcr boxar i era alfor?

Björn Hedberg
    Deltagare

Har du Automatväxellåda ? i såfall låt bli p.g.a.  Att motorn kommer att producera mer effekt än vad ecu:n informerar styrdonet för aut lådan vilket resulterar i lägre oljetryck för att ansätta kopplingarna vid växling = haveri.

Nusret Ljevo
    Deltagare

Nej det är manuell låda.

Sven Lennartsson
    Deltagare

Min 159:a 2,0 diesel mappade jag hos http://www.tmchiptuning.com/sv/start i Hjälteby på Tjörn.

Sven L

Nusret Ljevo
    Deltagare

Inlägg av Sven Lennartsson på 2015-11-28 16:31

Min 159:a 2,0 diesel mappade jag hos http://www.tmchiptuning.com/sv/start i Hjälteby på Tjörn.

Vad kostade då?

Magnus Berg
    Deltagare

Kanske låter konstigt men jag hade nog tagit reda på vilken växellåda jag hade innan jag ökade vridet i motorn.

2.0jtdm finns med tre olika växellådor. M32, F40 och en del senare varianter mex C635. Med en M32-låda hade jag nog låtit bli allt extra vrid då den lådan i allmänhet verkar vara väldigt känslig. Är det en F40 däremot så klarar den mer vrid och lär inte ha några bekymmer att få lite extra pulver. Sistnämnda (C635) är ovanligare och sitter nog främst i Giulietta.
    Nusret Ljevo
    Deltagare

Hur kan man ta reda på vilken växellåda man har?Min alfa 2.0jtdm är från 2011 med reg nr OUF216.

Sven Lennartsson
    Deltagare

Hör med dem. De är väldigt trevliga. Priserna är nog också beroende på vilken motor det rör sig om.

Sven L

Nusret Ljevo
    Deltagare

Tack.

Håkan Petersson
    Deltagare

55231555 heter den i Eper.

Nusret Ljevo
    Deltagare

Jag har C635 växellåda.Hur är det med de då?Giulietta har samma växellåda från 2011 uppåt.

Magnus Berg
    Deltagare

C635, 6 växlad dimensionerad för 350Nm. Har inte läst så mycket om den lådan, kanske för att den är nyare och inte funnits lika länge…men man kan ju även hoppas att det är färre problem med den. M32 verkar inte vara någon speciellt lyckad konstruktion.

Nusret Ljevo
    Deltagare

De nya C635 växellådor är fiats och de äldre är opels vad jag hört av en person,alltså fiats växellådor är bättre.

Magnus Berg
    Deltagare

M32 och F40 är GM-lådor. F40 är en bra låda men M32 verkar inget vidare. Om jag inte är helt ute och cyklar så är dom made in Göteborg (växellådsfabriken). Eller va åtminstone förr när fabriken fortfarande fanns. Att C635 automatiskt skulle vara bättre för att det är en fiat-låda kan man nog inte ta för givet. Däremot är det ju en modernare låda så förhoppningsvis är den bättre än M32.

Sven Lennartsson
    Deltagare

Men de bägge tidigare lådorna vär väl sexväxlade också? Eller…?

Sven L

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 24 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.