Kenneths 916 GTV ex racer
Published by Kenneth Larsson on
- Detta ämne har 20 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 23 februari, 2015 kl. 21:23 av
Kenneth Larsson.
-
FörfattareInlägg
-
13 mars, 2014 kl. 21:23 #47322
För att få lite ordning här på torpet så lägger jag upp en liten projekttråd med min inbytta 916 GTV. Detta är en bil jag verkligen älskar utseendet på och därför har jag en sådan som Spider också, men det får väl bli en tråd till kanske?
Jag bytte in den här bilen från Roger Forsberg och den har åkt mycket mera trailer med mig än vad jag har kört den. Första grejen jag behövde fixa är att fixa kamtidsvariatorn – det gick tyvärr inte med varken min repkit (för 90:-) eller Rickard Berghs husmorsknep så jag blev tvungen att investera 1400:- i en ny komplett. För att byta den måste kamaxeln ut och därmed kunde jag även återmontera balansaxelremmen som blivit avmonterad tidigare för att ge motorn mera racig karaktär.
13 mars, 2014 kl. 21:26 #4732313 mars, 2014 kl. 21:29 #47324Som de tränade experter ni alla är ser ni att jag har originalkåpan i aluminium. Eftersom denna var sprucken tidigare så har jag fått den svetsad och lagad i hörnet den spruckit – nu får vi se om den håller. Jag gillar denna mycket mera än plast-skitet som kommit på nyare bilar – detta andas kvalitet och Alfas klassiska look i motorrummet!
13 mars, 2014 kl. 22:04 #47325Härligt att se den igen. Blev mycket snyggare med alulocket också. Snart gjuts det upp en lätt glasfiberhuv till en 916 i min verkstad
GTV 916 3.0 24V -97
13 mars, 2014 kl. 22:06 #47326Inlägg av Roger Forsberg på 2014-03-13 22:04
Härligt att se den igen. Blev mycket snyggare med alulocket också. Snart gjuts det upp en lätt glasfiberhuv till en 916 i min verkstad
Kan man gjuta en sådan i Alfa Rosso när man ändå håller på??
13 mars, 2014 kl. 22:10 #47327Kanske inte i Alfa Rosso, men det finns tydligen röd gelcoat, vet inte vilken sort Thomas ska använda. Först ska formen vaxas och sedan på med släppfilm. Blir en härlig lukt i verkstan då
GTV 916 3.0 24V -97
13 mars, 2014 kl. 22:47 #47328jag körde med röd gealcoat, var helt ok kulörmässigt.
16 mars, 2014 kl. 22:41 #47329Denna Gick på Sturup, Knutstorp, Anderstorp och konbanor under 2008 & 2009. 916 är en fantastiskt trevlig och snygg modell. Roligt att se den!
GTV 3,0 V6 24V -99 Giulia Sprint 2,0 -20
17 mars, 2014 kl. 19:00 #47330Ska försöka hålla den vid liv ett tag till! Har du nån projektlänk Henrik du kan hänvisa till? Är ju alltid kul att veta vad som gjorts vid bilen tidigare!
Roger – vore kul med en länk till din gamla projekttråd med på AP!
Kvällens jobb blir att plocka av race ratten och se om jag begriper om det är nåt fel vid släpringen för tutan. Worst case lösningen är ju en egen tutknapp men vill helst slippa sådana fullösningar.
17 mars, 2014 kl. 19:48 #47331http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=30983#pid335482
GTV 916 3.0 24V -97
17 mars, 2014 kl. 19:51 #47332Funkade jordkabeln?
GTV 916 3.0 24V -97
17 mars, 2014 kl. 20:52 #47333Eftersom bilen ska brukas framöver av min 23 åriga dotter så tycker jag att en ratt med airbag är bra för säkerheten istället för den sportiga ratt som Roger använt – den får kanske flytta till min 916 spider i stället!
Lite pilligt att få till kablar till airbag och få dom på rätt ställe. Men skam den som ger sig – men nu funkar allt!
15 februari, 2015 kl. 20:19 #47334Då har pappa fått fixa lite med GTV’n inför årets besiktning.
– Parkeringsljus Höger fram – Check
– fixat elantennen – Check
– Airbaglampan lyser – Check!
Som alla vet är det inte “bara” att släcka Airbaglampan. På denna bilen är det en av de mest exotiska Airbag ECU som finns nämligen en Becker ECU med art no 60610206. Trots jag har alla kablar och fullversionen av Ecuscan SW så kan inte denna styrenheten hanteras. Täcker bara TRW enheter i olika utföranden. Dock så slocknar varningslampan av sig självt när man avhjälpt felet som verkade sitta i säteskontakten under förarstolen!
Så på Onsdag kör vi till SBP!
15 februari, 2015 kl. 20:50 #47335Inlägg av Kenneth Larsson på 2015-02-15 20:19
Då har pappa fått fixa lite med GTV’n inför årets besiktning.
– Parkeringsljus Höger fram – Check
– fixat elantennen – Check
– Airbaglampan lyser – Check!
Som alla vet är det inte “bara” att släcka Airbaglampan. På denna bilen är det en av de mest exotiska Airbag ECU som finns nämligen en Becker ECU med art no 60610206. Trots jag har alla kablar och fullversionen av Ecuscan SW så kan inte denna styrenheten hanteras. Täcker bara TRW enheter i olika utföranden. Dock så slocknar varningslampan av sig självt när man avhjälpt felet som verkade sitta i säteskontakten under förarstolen!
Så på Onsdag kör vi till SBP!
Kenneth! Facebook har legat nere idag och jag kunde bara se att du sökt mig och första två siffrorna i ditt telefonnumer.
Becker enheten går inte att diagnosticera med varken Multiecuscan eller AlfaOBD, däremot går det att läsa ut felkoderna genom att räkna blinkningar på Airbaglampan om man sätter enheten till diagnosmode, genom att kortsluta en pinne till jord. Man kan även släcka felkoder på det sättet.
Se avsnitt 3.3 i bifogat dokument.15 februari, 2015 kl. 21:11 #47337Ja, det var tur att det lagade sig självt! Bra med Italienska bilar!
Men en liten fråga ändå…. vilken jäkla pinne är 3’e pinnen då????
Jag är ju lite orolig att kortsluta enheten eller nåt annat dumt!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.