Kinnekulle 12 juni
Published by Sune Karlsson on
› Forum › Bankörning › Kinnekulle 12 juni
- Detta ämne har 7 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 15 juni, 2015 kl. 00:08 av
Robin Nyquist.
-
FörfattareInlägg
-
13 juni, 2015 kl. 22:53 #41958
Ett stort tack till alla banmötesdeltagare och särskilt de som ställde upp som flaggvakter. Utan er hade det inte blivit så bra.
Och så hade vi ju tur med vädret. Kanske lite för mycket till och med – själv ser jag ut som en kräfta i ansiktet…
Går det så går det...
13 juni, 2015 kl. 23:49 #41959Ett alldeles särskilt stort tack till banmötesgruppen och ett lite mera vanligt tack till alla oss andra så det blir skillnad. Kort sagt, den här klubben är fenomenal och utöver det vanliga. Ni och den berikar mitt liv enormt. Jag hann inte kontrollera tätheten i den senaste pokalen p.g.a. Tekniska problem med ” safety car” på E20 som vi, Robin och jag löste till sist. (Torrsprucken insugslang) händer vilken bil som helst, som lever så länge, och det är inte så många, men Alfa gör
Mitt stora GRATTIS, går till Jonas Klang som kastat in handduken via media kvällen innan, men dök upp framför oss på påfarten E20 på väg mot Kullen. Snacka om jubel i våran bil. ( se filmklippet på Facebook Squadra Corse Rovina ) Jag har aldrig sett ett sånt rökfyllt kinnekulle som när Klangen går ut på första träningspasset. Jag höll felspår för att inte halka. Bilen verkade gå till sig under dagen och han drämmer till med att knipa tredjeplatsen före mig genom att haka på en snabbare bil i kvarnen på första varvet, sen var han omöjlig att hinna ikapp. Strålande kört Mr K!!!
Mer utförlig racerapport kommer.
//The Henk
(((Segrare klass lll 2015))) Scuderia V.A.N Corse #63
14 juni, 2015 kl. 11:32 #41960I fredags var första gången jag var på ett banmöte utan att köra själv. Jag fick nöja mig med att vara flaggvakt. Men jag hade jättetrevligt.
På förmiddagen delade jag posteringen vid Molins knäpp med Benny (glömt efternamnet) från Stockholms Sportvagnsklubb (bosatt i Mjölby). En rutinerad funktionär med A-licens. Vi hade inte mycket att göra. Vi kör för bra och hänsynsfullt i klubben. Jag tror att det gjorde intryck på Benny. Sånt är kul.
Jag kom dock till en förfärande insikt när jag stod på post. Det ser ut som att det går långsamt när vi kör! Ja, kanske inte i Challenge. Där är det en påtaglig fartkänsla. Men redan i klass A är intrycket av fart beskedligare. I klass B där jag brukar köra ser det rent utav ut att gå ganska långsamt. Jag såg förare som jag vet brukar vara snabbare än jag åka förbi i vad som verkade vara maklig fart. Jag vet ju att intrycket är ett helt annat inifrån bilen. När jag kör går det minsann undan. Klass C och licenskursdeltagarna. Ja där gick det naturligtvis ännu “långsammare”.
Nu ska man väl inte deppa över det. Jag vet att det i själva verket går fort. Det viktiga är trots allt att det är roligt att köra och naturligtvis och gärna att det går lite fortare för varje bandag. Men jag ska akta mig för att ta med åskådare som jag vill ska imponeras av min framfart på banan.
Sen var det där med solen. Den kunde kanske vara släckt just medan vi har banmöten! Eller så får jag någon gång faktiskt se till att jag har med mig solskyddskräm som jag alltid tänker dagen efter. Jag är ordentligt solbränd.
Stockholm
14 juni, 2015 kl. 12:18 #41961Kullen levererar – som vanligt!
Kul med många nya ansikten, fint väder, bra arrangemang och mycket bra körning/race. Vår ordförande fick till slut sin licens, trots att han körde som en sann biltjuv!
3x 4C på banan var en vacker syn och något jag hoppas vi får vänja oss vid.
Det var några riktigt täta och fina dueller i CARC och största grattis till Jonas Klang och Ragnar Rosengren som hittade mycket fart – KUL!
Även varmt välkommen till Niclas Thorell med den überfeta Tipon – tråkigt att kulleden gick av men snyggt kört innan dess! Kenneth Stefansson körde hela dagen och gav oss läckra “växlingssmällar” – fantastiskt kul att bilen höll ihop hela dagen!
Det blev en kort dag på banan för egen del då urtrampningslagret eller kopplingslamellen gav sig vid målgång på första träningspasset. Men det var skönt att få ett kvitto på att föraren och bilen ändå fungerade på Kullen, och jag lastade något bitter såklart men ändå nöjd över att ha börjat dagen på 1.04,4. Om inte om hade funnits osv…
Det fortsatte som en riktigt underlig dag med Dave Grohl som rasade av scenen och bröt benet på Ullevi i Göteborg och Robin som vänligt skulle köra hem raceekipaget fick problem med 164an… Det verkade som det mesta havererade kring mig i fredags, men så är det ibland. Nya delar till växellådan är redan beställda och diffbromsen är på väg, lådan åker ur i veckan för inspektering och så får vi se vad arbetsordern blir.
Jag kommer tillbaka nästa gång, då förhoppningsvis med bil som håller och som inte understyr såååå mycket! Ola Magnusson – nu blir det inga fler gratispoäng!
14 juni, 2015 kl. 12:39 #41962Instämmer med ovanstående – “Kullen levererar”
För min del skulle det inte bli någon körning då jag inte riktigt haft motivationen att ordna elen i min bil (jag vet det verkar lite konstigt eftersom jag tydligen blivit beryktad som elmannen
) men jag skulle vara flaggvakt och assistera som funktionär och hjälpa Ahnfeldt med hans bil!
Vi kommer ner sent på Torsdagen då jag och Ahnfeldt har varit på hans bonussons studentmottagning! Grattis till studenten Leon!
Fredag, raceday, vi kommer upp i tid och avnjuter frullen på Falkängen för att sedan ta oss till banan. Redan på morgonen är vädret magiskt och temperaturerna är redan höga! Som upplagt för en idyllisk dag för race!
Jag skall vara flaggvakt på kvalet samt race tre och fyra för Challenge! Hjälper Henke på bästa möjliga vis, kollar däckstryck, oljor och vätskor osv. Dessutom besiktigade jag några Challenge-ekipage! Wow, kul att få se utifrån hur mycket man har att tänka på egentligen, det är rätt mycket flängande innan allt är iordning, inget man själv riktigt reflekterar över just då när man själv kör!
Som vanligt var det sjukt kul att se alla igen och få snacka skit med alla trevliga människor!
Har lyckats få mycket färg på kroppen efter flaggandet på TV-krönet! Vilken grym racing man kan se därifrån när man flaggar för Challenge! Vi kör verkligen grymt tight och juste racing!
Jag vill passa på att ta hatten av och ge mitt djupaste utav tack till banmötesgruppen som ser till att vi kan ha det fruktansvärt roligt på banan och det fortlöper väldigt smidigt! Ni är verkligen guld värda! Hoppas jag vid fler tillfällen kan vara med och assistera er!
Sen har vi några det verkade lossna för rejält på banan, Ragnar Rosengren, vilken grym speed du verkar ha hittat! Riktigt kul att se dig köra, du var verkligen på hugget!
Det största grattiset skall gå till Jonas Klang!! Som via media kastar in handduken för att sedan dyka mitt framför näsan på mig och Ahnfeldt på E20 för att på förmiddagen röklägga halva banan och det såg ut som att du skulle få flyta efter bakom alla bilar eller kanske få kasta in handduken på banan till en riktigt stark tredje plats! Den lyckan du utstrålade efter sista racet var obeskrivlig! Stort grattis!
Vi ses till nästa race då kör jag också och då ska vi inte se till att poäng delas ut så enkelt till vissa andra i klass II!
14 juni, 2015 kl. 13:18 #41963En fantastiskdag på Kullen!
Ordentligt tråkigt med den stackarsflickan bara, bra jobbat där Polisen och Missing people. Jag och Alfaräven Kurt Strömer från Östersund kom ner rätt tidigt på Torsdag eftermiddag och vi åkte runt hela närområdet och såg deras arbete (och Kurt fick se omgivningen)
Nu till det väsentliga, efter att fått på min nya bakvagn hade jag rätt stora förväntningar på bilen, den var i det närmaste oprövad.
banvisningen fick Kurt köra för att ha nån chans att känna på asfalten. Han tyckte min bil känndes väldigt olik mot hans 75a med 24v om än i banvisnings fart.
Träning 1. Ut på banan gasar, bilen drar fint, känns kanon ända tills det börjar svänga, det kan jämföras med att trycka in kopplingen med fullas = ingevidare, in i depå slackar fjädringen så mycket det går för att få mer utfjädring av bakvagn det är där problemet sitter.
träning 2. Bilen är marginellt bättre MEN ljusår från bra. Får slå av farten i kurvan och kan inte gåpå förens jag är ur den. Ett nytt problem är att ljuddämparen skrapar i rejält i vänstersväng, in i depå, höjer dämparen så den ligger stumt mot tröskeln gör kanske 1cm upp.
kval. Det är inte speciellt kul med dessa förutsättningar kör några varv och fort går det inte. Vare det inte tävling pågång skulle jag lastat i detta läge.
Race1 går väl bra till första kurvan sen är man rökt, efter ettvarv helt solo, men körpå sågott det går det enda upphetsande är när Dagge dyker upp och ska varva, måste ju hålla honom på rakan tänkte jag, planenvar att släppaförbi honom i godtid före bron sneglar lite i högerrutan när en grönprojektil passerar nära! m,m nära det var minst sagt spännande.
Race 2 cruising på banan, blir varvad av samtliga i min egen klass tror jag men kom i mål utan att dö av frustration och tristess, ska nu bygga om (igen) och bygga rätt + laga lite avgassystem m,m som tog stryk av bakhänget. Kul var det ändå! Och stort Grattis till Jonas Klang till skruvning, körning och tredje platts
och till samtliga arrangörer och deltagare Tack!
14 juni, 2015 kl. 20:37 #41964Vilken fredag!
Avfärd från Hjo klockan 06.00 tillsammans med klubbens sekreterare Gunnar Sundgren, som anlänt kvällen innan efter en hel dags resande från Umeå. Ankomst till Kinnekulle strax efter 07.00 i toppenväder. Efter genomgång av dagens aktiviteter avmarsch till “skolbänken” för teorikurs. Därefter spårvalsutbildning tillsammans med tre licensaspiranter och Robin som chaufför, tack för det. Snabbtankning av hamburgare med efterföljande “paltkoma.” Ut på banan igen med Robin på passagerarplats i 4C:n. Tack Robin för dina enträgna försök att förmedla spårval, bromspunkter och annat till en övertänd pryo! Svartflagg två varv i rad! Har det någonsin hänt tidigare på en licenskurs? Skälet – öppen sidoruta vilket var superklantigt, då detta påpekats två gånger innan “race!” Så, äntligen ut på banan utlämnad till egna färdigheter, eller snarare brist på dessa. Lycklig som ett barn då jag tror att samtliga övriga aspiranter passerades under de fantastiska varv som avverkades på Kullen. En trevlig kväll hemma i Hjo med klubbstyrelsen, inför lördagens styrelsemöte. Dagen efter, heldag tillsammans med engagerade styrelseledamöter i ett bra och konstruktivt möte. I dag har det varit storstädning av 4C:n. Bromsdamm upp till backspeglarna, kolsvarta avgasrör och däck som ser ut som halvtuggad lakrits utmed kanterna, underbart! Tack till alla er som ordnar dessa träffar, och som också bidrar till stor trivsel och fantastisk stämning! Och tack Alfa Romeo som har modet att producera en bil som 4C, en bil som förtjänar en bättre chaufför är undertecknad. Men kul var det!
15 juni, 2015 kl. 00:08 #41965Inlägg av Ola Söderpalm på 2015-06-14 20:37
Vilken fredag!
Avfärd från Hjo klockan 06.00 tillsammans med klubbens sekreterare Gunnar Sundgren, som anlänt kvällen innan efter en hel dags resande från Umeå. Ankomst till Kinnekulle strax efter 07.00 i toppenväder. Efter genomgång av dagens aktiviteter avmarsch till “skolbänken” för teorikurs. Därefter spårvalsutbildning tillsammans med tre licensaspiranter och Robin som chaufför, tack för det. Snabbtankning av hamburgare med efterföljande “paltkoma.” Ut på banan igen med Robin på passagerarplats i 4C:n. Tack Robin för dina enträgna försök att förmedla spårval, bromspunkter och annat till en övertänd pryo! Svartflagg två varv i rad! Har det någonsin hänt tidigare på en licenskurs? Skälet – öppen sidoruta vilket var superklantigt, då detta påpekats två gånger innan “race!” Så, äntligen ut på banan utlämnad till egna färdigheter, eller snarare brist på dessa. Lycklig som ett barn då jag tror att samtliga övriga aspiranter passerades under de fantastiska varv som avverkades på Kullen. En trevlig kväll hemma i Hjo med klubbstyrelsen, inför lördagens styrelsemöte. Dagen efter, heldag tillsammans med engagerade styrelseledamöter i ett bra och konstruktivt möte. I dag har det varit storstädning av 4C:n. Bromsdamm upp till backspeglarna, kolsvarta avgasrör och däck som ser ut som halvtuggad lakrits utmed kanterna, underbart! Tack till alla er som ordnar dessa träffar, och som också bidrar till stor trivsel och fantastisk stämning! Och tack Alfa Romeo som har modet att producera en bil som 4C, en bil som förtjänar en bättre chaufför är undertecknad. Men kul var det!
Det såg riktigt bra ut! Du kör med rätt attityd, nu vill vi se dig till Kinnekulle två också
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.