Kinnekulle 2014-06-13
Published by Roger Forsberg on
› Forum › Bankörning › Kinnekulle 2014-06-13
- Detta ämne har 10 svar, 10 deltagare, och uppdaterades senast 22 juni, 2014 kl. 22:14 av Stefan Atterhall.
-
FörfattareInlägg
-
15 juni, 2014 kl. 11:30 #40998
Lite bilder. https://www.flickr.com/photos/84845…157409742/
GTV 916 3.0 24V -97
15 juni, 2014 kl. 23:05 #40999Kul att du fotat från både challenge och “ABC” klasserna!
16 juni, 2014 kl. 09:34 #41000Racerapport Kinnekulle #164
Jag ankom Kullen med en delad förstaplats i serien. Den största konkurrenten skulle såklart bli Niklas som låg på samma poäng men även de många snabba klass ettorna som Jens, Claes m fl. Vädret såg bra ut och det såg ut att bli en bra dag för dem som kunde hålla tempot uppe.
På första träningen hade jag lite svårt att hitta rytmen som denna bana kräver. Bilen kändes efter vinterns ombyggnad av framvagn helt annorlunda och krävde en del omtag. In i depå där jag upptäckte att oljekylaren spruckit. Skit också, bort med den och tjuvkoppling av oljan, detta medförde dock risk för värmeproblem i maskinen. Bara att hålla tummarna.
Ut på kvalet, tog ett par lugna varv och försökte hitta flytet, kastade ett öga på tempen och ooop, 105 grader, inte bra. Fes runt på tomgång och kylde för att lägga en perfekt utgång ut på rakan och därefter maxattack ett varv. 59 sek, bra tid, 110grader på mätaren, ajaj, fes ett var till, gick ned till 88 grader, maxattack igen, en till 59 tid. In i depå.
Racedags. Ut på formationsvarv, men, varför sjunker batterispänningen, jag har ju ingen laddning, närmar mig depåinfarten och måste fatta ett beslut, 11,9 11,8 11,7, in i depå, fastlane bort till målpostering. Tjoade och skrek och fick folk på plats att skaka lite i kablarna till generatorn med gott resultat. Men nu fick jag inte åka ut igen, start från depå när fältet stuckit. No mercy, jag måste upp på pallen för att inte riskera serieledningen. Efter 6 varv hade jag tredjeplatsen, jag såg täten de sista varven men hade ingen chans att hinna ikapp på den tid som var kvar, och varmt under huven var det också. Bilen gick dock som en dröm.
Race 2. Start från tredje, taktiken var att ta ledning direkt men så blev det ju inte, gjorde en rutten start och hamnade flera platser längre ned. Arrgghh!! Fight to the Death, efter ett varv hade jag äntligen ledningen i min hand. Därefter följde 5 intensiva varv, jag behöll ledningen och det kändes ok men det var ett gäng uppjagade getingar där bakom. Hmm en varvning i antågande. Vid varvning tänks tre tankar i samband med tre beslut. Den som leder tänker “det här ska inte kosta mig en hundradel, tvekan finns inte i min vokabulär”, den som vill förbi tänker “aha en varvning, nu kommer han tappa lite, jag däremot ska inte förlora en hundradel, tvekan finns inte i min vokabulär” och den som blir varvad tänker ” helvete, de kommer i bredd, lugn och fin, låt det ske utan dramatik så jag kan fortsätta med mitt”. Genom kvarnen, Claes masserar bokstavligen min stötfångare och Niklas förmodligen hans, min uppmärksamhet är lika mycket i speglarna som framåt och sedan vänstern men ajaj, varför är det så trångt, har han inte lämnat tillräckligt med plats eller har jag gjort bort mig. PANG! in i hans sida och ut på gräset, ingen styrning, hjul åt fel håll, racet över för min del. Serieledningen blev snabbt en tredjeplats.
Snart är det mittsverigebanan, den ser ut att passa mig på det jag sett på nätet. Då är det fight to the Death igen, jag ska ha tillbaks min förstaplats. Måste bara skruva lite/mycket först.
Micha
Hörde jag någon säga tävling ?
16 juni, 2014 kl. 10:36 #41001En liten racerapport från mig #63 också.
Ni har säkert läst min tråd “Från familjebil till racer”? Så är det verkligen. En helt ny bil med allt vad det innebär i chassieväg. Min ambition med Kullen var att testa bilen och bara ta mig runt banan för att se vad jag gjort fel och inte skruvat fast etc. Att jag lyssnat på folk och inte tummat på kvaliten visade sig vara min stora lycka. Redan på första träningspasset kände jag att bilen låg som en ostmacka på banan, förutom mina budgetdäck som mer var som smöret på mackan. Jag bytte till mina gamla slitna khumosar jag köpt beggade av Björn. Nu blev det klistrigt värre och och jag vågade gasa mer och mer och tiderna sjönk och låg jämt varv efter varv.
Det här var mitt första race i car så några detaljer har jag svårt att minnas men jag minns i alla fall att i båda racen fick jag kramp i smajlgroparna. Bilen kändes fantastisk och jättebra balans med mina mått mätt. Utan att jag visste om det så knep jag andraplatsen i båda racen. Lyckan är total och jag som bara skulle testa bilen haha. Bättre debut kan man knappast få och jag är “hooked for life”.
(((Segrare klass lll 2015))) Scuderia V.A.N Corse #63
16 juni, 2014 kl. 13:39 #41002Racerapport från #6:
Lyckades dagarna innan meka ihop min yttre brytare. Kände mig lugn och harmonisk. Möter upp min far vid Hammarby Sjöstad och han frågar nyfiket angående brytaren. Inga problem jag kan demonstrera tänkte jag och drog i det röda handtaget. Floop!!, sade det, där stod jag med handtaget i handen. Helvete tänkte jag! Men nej jag skulle tävla och vägrade ge mig. Jag drog förbi Biltema med Henke på vägen ner och köpte 2 komponents lim och tänkte nu måste det hålla. När vi sedan ett par stopp senare var nere på Kullen och avlastning hade skett så testades brytaren. Den fungerar, TJIHOO!
Bara att ladda inför morgondagens race!
Kommer ut till banan och känner pulsen ökar och racesuget är på topp!
Ut på de första tre träningspassena, bilens känns kanon (förutom mitt båtaktiga chassie) och i tredje träningspasset som jag i min vilda värld fick för mig var kvalet prövade att gå lite till attack på Hermansson som jag låg bakom. Förvånad över att jag kunde hålla jämt tempo med honom dessutom att jag var nära och nosade på innern några gånger så ville det sig inte, men jävlar vad roligt det var!
Kvalet går jätte bra och jag kände inga konstigheter, förutom att när klass 1 effektmonstrena med deras förare börjar segla förbi kändes banan lite trång ibland, speciellt mellan kvarnen och Mohlins knäpp.
Race 1, startar längst bak men inte långt ifrån Hermansson, min plan: ta Hermansson i starten och försöka hålla rygg på Henke och inte släppa Hermansson förbi. Igino drar flaggan och iväg susar alla. KANON start från mig och jag tar mig förbi Hermansson och igenom kvarnen sen in under bron och ska precis ge på gas inför knäppen när helt plötsligt bilen dör! Det här händer bara inte! Hermansson åker om och bilen hoppar till liv, okej det kanske bara var något temporärt tänkte jag och börjar jaga efter honom. Sen ett varv senare efter kvarnen, samma visa. Rullar sakta in i depån och konstaterar att bränslemätaren som visade 3/4 tank vid starten visade nu NOLL. Börjar tanka och hålla på och mickla och måste flytta över soppa från min dunk som inte hade påfyllningsrör till en som hade. Färdigtankad och märker att det är ett varv kvar. Jippi, DNF!
Race 2, startar mega sist och med mycket soppa i tanken nu så tänkte jag att nu jävlar ska det åkas fort. Ganska hyffsad start men Hermansson får också en väldigt bra start vilket leder till att jag inte kommer om honom och jag ligger febrilt bakom honom och jagar som en tok med min båt! In i kvarnen efter ett par varv och jag ser i backspegeln Micha komma farandes. Okej, då håller vi ut långt åt höger, Micha bokstavligen talat flyger förbi mig i överljudsfart (känslan för mig när jag bevittnar det ifrån min bil) och jag ser hur han driver ut och Micha och Hermansson kolliderar, Micha stannar på gräset, Hoffa får agera gräsklippare och Hermansson som måste blivit väldigt chockad slog av på tempot och jag glider förbi och tar tredje plats. Nu ska jag ge full pjäxa i pannrummet, Hermansson ska inte om mig! Jag kör på så gott det går i några varv, missar mina spår en del när några klass 2 bilar susar om. Ut på start och mål rakan. Jag ser när jag nästan passerat målflaggsposteringen i backspegeln hur Rosell närmar sig med stormsteg och bakom honom ser jag även Hermansson. Tänker att okej Rosell är kapp mig i ingången till kvarnen, jag håller mitt spår och ska precis skära över och klippa apex när från ingenstans Rosell kommer störtdykandes förbi mig på innern under bron. Gissa om kallingarna fick bromsränder Driver ut och hamnar fel och missar inbromsningen till kvarnen. Ser Hermansson närma sig med stormsteg nu. Försöker köra så fort jag bara kan men med ca 3 varv kvar så smiter han om mig och jag försöker febrilt jaga ikapp honom men det gick inte. Fjärdeplats till mig för denna gång!
Väl hemma har jag konstaterat ett väldans oljud från VB eller nästan mer centralt bak från drivlinan. Den inre knuten på vänstra drivaxeln hoppar som bara den och dessutom ser min skiva VB skev ut. Anar eventuellt oljud ifrån lådan, samt att koppling och diffen är väldigt slitna, hmm, kanske blir en Bjurman låda tidigare än vad jag räknat med!?
Nu är åtminstone väghållning snart åtgärdat iom lite smått och gott på g! Front och dylikt har vi lite planer för likaså!
Vi ses i Juli på Midlanda!
16 juni, 2014 kl. 15:07 #41003Inlägg av Henrik Ahnfeldt på 2014-06-16 10:36
…“hooked for life”.
Jag är fullständigt Räserskadad
16 juni, 2014 kl. 18:32 #41004det är kul att skriva racerapporter ja får skriva mekrapport mitt knas med bränslet bestod av troligtvis 2 fel klämd bränsleledning utav tank jävla mekaniker o det andra skit i silen i tanken men fortfarande så är det mest troliga klämd bränsleledning surt sa räven behöva ge bort poängen så lätt till mina konkurrenter skit osså. Men tack för alla goda råd o idee´r från er alla syns på mittsverige sune
16 juni, 2014 kl. 21:03 #41005Hehe, skakad var ordet Robin skakad och kanske liiite chockad!
17 juni, 2014 kl. 22:26 #41006Racerapport från #71
Strax efter 20.30 på torsdagkvällen hade jag lastat av i depå och passade på att gå varvet runt för att inspektera den, inför säsongen, nyasfalterade banan.Kunde konstatera att hela varvet ser väldigt bra ut med den nya beläggningen så långt ögat når.
Som vanligt när jag promenerar runt en racebana så slås jag av att banan på många ställen lutar mycket mer än vad man upplever bakom ratten på bilen. På Kinnekulle finns det dessutom (numera) en tydlig “nock” på mitten av banan som förmodligen kommer vara väldigt bra för att hjälpa till att dränera banan vid regn. I Kvarnkurvan är resultatet att den inre halvan av banbredden är hyggligt doserad med den yttre halvan är relativt plan i jämförelse.
På fredag morgon var det friska vindar men fint väder. Valde därför att låta de hårda däcken sitta på runt om trots att jag fått hem en uppsättning mjuka däck som eventuellt skall användas bak vid behov alt runt om vid regn.
Träning 1-2-3
Var försiktig ut på det första träningspasset med min snurrning på utvarvet senast på Gelleråsen i minne. Började sedan öka takten successivt men hade stora problem att få flyt i körningen. Växlade fram och tillbaka och var överallt på banan förutom i idealspår så det kändes som att det var första gången jag överhuvudtaget körde på en bana. Detta pågick under större delen av passet även om jag slutet i alla fall började hitta runt i ett mer konsekvent spår. Konstaterade också att det är väldigt bra med en laptimer ombord så man direkt kan se varvtiderna vid varje passering av mållinjen.Inför andra passet funderade jag lite på varför jag inte fick något flyt i körningen och kom fram till att jag skulle tjäna på att växla färre gånger, samt att vara konsekvent med växelvalet på olika partier på banan. Med detta i åtanke kändes det bättre redan på utvarvet på andra träningen och jag började få lite flyt i körningen. Kunde därefter hyggligt konstant sänka tiderna något undan för undan. Trots att det i slutet på tredje träningspasset kom några regnstänk så kunde jag fullfölja både träningspassen utan missöden. Inne i depå fick jag successivt justera ner lufttrycket i däcken för att nå vettigt varmtryck. Naturligtvis var det (vänster) fram som jag fick justera mest, precis som vanligt på Kinnekulle.
Kval
Till kvalet, som var direkt efter lunch, så hade det klarnat upp igen och var helt torrt. Inför kvalet var ambitionen att försöka hitta ytterligare tid genom att ladda lite hårdare på några ställen på banan. I slutet på tredje varvet höll jag därför i trots att bilen understyrde ut mot curbsen i utgången av Backböjen på den korta rakan innan Depåkurvan och fick ett ordentligt kast på bilen när vänster fram gick upp på curbsen. Jag lyckades dock reda upp det och höll mig på asfalten. Min bästa kvaltid blev 1.05.4 vilket gav fjärde tid i klassen med några tiondelar upp till närmsta klasskonkurrent och ett par sekunder efter snabbaste kvaltid i klassen. När jag tittade på filmen från kvalet när jag kommit hem insåg jag att jag satte min snabbaste tid på ett varv där jag gör två omkörningar, bland annat ligger jag bakom en annan bil under i princip hela Kvarnkurvan. Det positiva med detta är att det bör vara enkelt att hitta någon sekund när jag får till ett helt lyckat varv.
Race 1
Vid starten av första racet hade jag närmsta klasskonkurrent, #88 Ola Magnusson i en svart Alfa 75, snett framför mig till vänster. Min plan var att försöka få till en bra start för att om möjligt hålla vänstersidan in mot inbromsningen till Kvarnkurvan och, om inte förr, försöka ta mig förbi där. Visste att det skulle bli knepigt eftersom 75an är bakhjulsdriven och dessa normalt sett är snabba när startflaggan faller. Jag gjorde en hygglig start och hängde på Ola och lyckades redan innan passeringen under bron ta mig förbi och kunde sedan göra inbromsningen till Kvarnkurvan ohotad. Visste att det skulle bli svårt att komma ikapp och förbi något av de framförvarande ekipagen så jag fokuserade på att försöka få en lucka till Ola för att säkra tredjeplatsen i klassen. Detta lyckades trots att bilen i början av racet var extremt understyrd. Insåg att detta berodde på att däcken kallnat rejält i det förhållandevis långa uppehållet från kvalet och förstod också att det skulle bli bättre efter ett par varv när däcken blivit genomvarma igen. Det blev också väldigt mycket bättre men en del understyrning fanns ändå kvar. Jag körde merparten av loppet utan trafik i närheten och försökte därför förbättra tiderna men utan att riskera misstag för att inte riskera min pallplats och viktiga seriepoäng. Lyckades med detta och putsade kvaltiden något och min bästa tid under racet blev 1.05.26 samt tredje plats i klassen och åttonde plats totalt.Race 2
Inför andra racet hade jag ökat lufttrycket ett par tiondelar bak för att försöka få bort en del understyrning.
Eftersom vi har omvänd startordning för de sex första ekipagen hamnade mina närmsta klasskonkurrenter längst fram på startgridden då de blivit femma respektive sexa i första racet. Strategin var därför att försöka hålla tredjeplatsen, inte göra några misstag och se hur racet utvecklade sig. Även denna start gick fint och de snabba bilarna i klass 1 som stod framför mig försvann raskt och jag försökte ta rygg på Dannes gröna GTV som är fjolårets vinnarekipage i klass 3. Redan innan Mohlins knäpp är Danne ikapp #99 Henrik Fromell i den orangea Alfa 75an som precis som mig tävlar i klass 2. Inser att det kanske finns en chans att komma ikapp honom trots allt då han nu har backspeglarna fulla av Dannes GTV som vill om. Danne uppvaktar hårt under ett par varv och tar sig tillslut förbi strax innan TV-kurvan och i samband med detta tar jag in rejält på Henrik inför TV-krönet och ligger väldigt nära honom i Backböjen. Hinner tänka att detta kan bli en riktigt kul fight med tanke på att det är många varv kvar på loppet och jag tror att jag kan ha en chans att ta mig förbi. När jag ligger ett par billängder efter Henrik i Depåkurvan ser jag att höger bakhjul lossnar och hinner fundera på var det ska ta vägen innan jag ser att det studsar iväg bort från mig, ut från banan. Det blir ett gnistregn från underredet på Henriks bil medan den saktar in och jag ser i backspegeln att han parkerar vid sidan av banan. Det visar sig senare att det var DeDionen som brustit efter många år av hårda påfrestningar på bana. Efter detta så blir även race 2 en solokörning för min del och även denna gång försöker jag förbättra tiderna utan att ta risker. En del av understyrningen avhjälptes genom tryckjusteringen bak men att en del kvarstod. Märkte att när jag bromsade hårdare in i kurvorna så styrde bilen in bättre så jag får försöka jobba på detta framöver. Kunde putsa min bästa tid under dagen till 1.05.20 och andra plats i klassen och femte plats totalt.Har lagt in några bilder från Kinnekulle i galleriet: Galleri Abarth 500
Ser redan fram emot Mittsverigebanan i juli!
18 juni, 2014 kl. 17:31 #41007Laggt till bilderna i galleriet här också. Galleri
GTV 916 3.0 24V -97
22 juni, 2014 kl. 22:14 #41008Inlägg av Roger Forsberg på 2014-06-18 17:31
Laggt till bilderna i galleriet här också. Galleri
Snajsigt!
I/utanför garaget:
- Giulietta Sportiva 1.4 TB 170 TCT -14
- 147 GTA -03
- 156 Sportwagon 2.5 V6 TI -04
- Sprint Veloce 1.7 8V -87
- Alfasud TI 1.7 8V -78 -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.