Kinnekulle II 140817

Published by Robin Nyquist on

Forum Bankörning Kinnekulle II 140817

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 26 totalt)
  • Författare
    Robin Nyquist
    Moderator

Racerapport från #6:

Anländer Kullen sent sent natten mellan fredag-lördag efter att jag av misstag fick ihop bilen helt oplanerat. Lastar av utan att starta maskin med respekt för omgivningen. Åker till Falkängen och får någon timmes välbehövd vila!

Lördag:

Iom att jag inte har en passagerarstol eller hade betalt avgiften för att träna så blev det till att hjälpa min stallkamrat Henke med allt vad det innefattade samt att hjälpa till att bälta fast folk som skulle med på taxikörningen!

Middag på Kinnekullegården senare på kvällen, oerhört god och välsmakande! Bra service av deras personal. (som löste min betalning trots avsaknaden av mitt medlemskort då jag tappade plånboken tidigare i veckan)

Söndag:

Racedags! Jag har inte varit ute och känt på banan med bilen eller känt hur bromsarna tar under hård körning… Tänkte att detta blir nog spännande! Jag gjorde en åtgärd innan första träningen, hängde av servoremmen för jag ville prova att köra utan servo, bästa jag gjort på bilen!

Kommer ut och känner att bromsarna lirar, det var bara jag som inte vågade för fem öre iom vattnet och min frånvarande tillit till bilen!

Kvalet går sisådär, känner inte att jag kan prestera några bra varv trots att jag fick ett par fria varv iom att jag åkte ut tidigt, bilen tyckte jag fungerade bra, hade tagit av sista dämparen innan kvalet då den rostat av och vi trodde dämparen var det som orsakat klonket från min bakvagn (fick teknisk flag för det), så det var helt klart föraren som inte kände sig bekväm! Skärpning till race tänkte jag, våga våga våga!!!

Race 1, jag tror nog att alla missade när starten gick, kändes så iaf därifrån jag satt. Får en kanonstart med min risiga koppling, klämmer mig förbi Hermansson (min största rival denna säsong ) och försöker hålla honom bakom mig. Det regnar och det är fasligt blött och stående vatten här och där på banan. Speciellt efter bron inte långt ifrån curbsen där man brukar vilja driva ut lite när det är torrt. Ligger och kör på och ser Hermansson närma sig bakifrån, börjar bromsa på mig lite smått och några varv in i racet klämmer han sig om på innern ut på start och mål. Okej, hunt to the Death tänkte jag! Börjar få häng på honom, men då slår det till som f*n i bak från bilen och treans växel slutar att existera, NEJ!! Lyckas till slut vålda i det som finns kvar utav trean och får sitta med ena handen pressandes på spaken för att ha växel i och ena handen styr jag med = träningsvärk idag! Jagar honom som en tok, kommer sakta men säkert ifatt honom, ligger honom i arslet bokstavligen talat och jag sitter med världens hånflin på läpparna och tänker att vilken episk fajt vi har! Försöker några gånger nosa på innern i vissa kurvor men mitt sunda förnuft sa att nej, inga heroiska dykningar nu, inte i detta väder! Det slutar med att jag tar målflagg precis i rumpan på honom. Men fan vad skoj det var, är snabbt fram och gratulerar honom till placeringen före mig och tackar för den roliga fajten!

Race 2, okej, nu ska jag bara om honom tänkte jag! Flaggan viftas! Iväg drar hela startfältet. Får en bra start och kommer upp jämsides med Hermansson, Henke flyger förbi på min inner följt utav Sune, tänkte precis gå ut till höger men bromsar för att inte köra in i arslet på Sune och då kommer Hermansson förbi. Okej, nu sjuttsiken ska jag bara om dig! Ligger och jagar och jagar och jagar. Börjar få mycket mer tillit till bilen och efter ett snack tidigare i depån med herr Ture (kul och se dig igen föresten) så kände jag att jag började komma ifatt. Bättre spårval ledde till bekvämare körning och jag litade mer på mig och bilen. Ser att Hermansson bromsar på sig in i Kvarnkurvan och nu kommer jag verkligen ifatt, ligger honom i rumpan hela tiden och försöker vara framme och störa på innern i vissa lägen och det verkar funka, han kör mer och mer defensivt vilket leder till att han inte åker lika fort, jag är så nära så nära flera gånger, sista varvet ser jag visas på tavlan, nu jävlar är det allt eller inget, försöker febrilt, ända fram till sista kurvan ut på start och mål då jag går på innern och kommer ner så långt i fart iom att Hermansson inte riktigt ville släppa förbi mig så jag skickar i tvåan och hoppas på att kanske accelera upp jämsides in i mål men han knep platsen före mig. Har aldrig haft så kul som jag hade under dessa två race, jag log och skrattade under hela körningen. Jävligt bra kört utav dig Patrik, jag hoppas kunna klämma mig förbi dig på Knutan i oktober!

Sen vill jag sist men DEFINITIVT inte minst buga och bocka och tacka så oerhört till alla funktionärer och banmötesgruppen, ni är guld värda och ni gör det hela så fruktansvärt bra, ni är riktiga proffs! Och en extra eloge till Daniel som fick dra lasset i stort sätt själv då Björn dessvärre var hemma med förkylning!

Vi ses i oktober på Knutan!

Gustav Holmdahl
      Deltagare

Fantastiskt inspirerande läsning för oss som sitter hemma och längtar till banorna och våra härliga race! Bra kört och skrivet!

Har tagit beslut på att hoppa över Knutan och inleda vintersäsongen direkt istället. Har fått hem ett modifierat sprut, plastrutor är på väg, nya däck ligger hos däcksleverantören, splitter skall byggas och många kilon skall bort. På Gelleråsen 2015 så ses vi igen!

Giulia 20 Super

Micha Grönvalls
        Deltagare

Racerapport #164 Klass 1

Jag anlände ganska sent på lördagseftermiddagen och hann precis köra in en ny uppsättning framdäck och bromsbelägg innan regnet kom. Kvällen spenderades på gemensam middag med likasinnade där vi fick en god Italiensk buffé. Mina tankar gick dock mest till morgondagens tävlingar och till att surfa på olika vädersighter där man varnade för mycket regn eller otroligt mycket regn. Inte för att regn gör mig något rent tävlingsmässigt men riskerna blir större och det blir tråkigare i depån.

Natten spenderades på hotell Gustav i Götene och jag lyckades för ovanlighetens skull sova natten innan race. På väg till banan började det dugga, det indikerade att klart.se skulle vara den mest pålitliga väderkanalen idag. Banan var fuktig och pölarna från dagen innan hade inte ens försökt torka upp. Första träningen gick bra, jag var näst snabbast efter Claes Hoffsten, mitt huvudsakliga motstånd i år. Andra träningen började det dock regna och allt ställdes på ända, plötsligt var klass två och tre bilar snabbast med Mats Forsén i täten, bästa klass ett bil låg femma, dessutom misstände min bil rejält.

Inför tredje träningen byggde min mekaniker en vindavvisare till luftfiltret som vi misstänkte fick in för mycket vatten. Nu var det kval, det småregnade lite och alla var snabbt framme för att sätta sina varv innan det eventuellt tilltog. Bilen misstände fortfarande lite och när det började ösa ned efter tre varv gick jag in tillsammans med ett gäng andra. Startposition tre bakom Hoffsten och Mats som knyckt pole i sin klass två bil, starkt gjort.

Inför racet flyttade vi luftfiltret och hoppades på det bästa.

Starten skulle bli lite avgörande, i mycket regn är det alltid lite knepigt att jaga och ta sig förbi pga dålig sikt. Flaggan gick och femton bilar ställde sig och spann på platsen, några började rulla iväg, jag var en av dem, Claes stod kvar och spann. inom hundra meter var jag etta, bara att hålla maxattack och hoppas att det finns något grepp dit man kommer. Sedan började det regna på riktigt, det var knappt så torkarna orkade flytta vattnet men lite fäste fanns det iaf fall, tills det försvann, vilket hände på vad som kändes som ett ögonblick. Jag kom ut på rakan bakom en lägre klassad bil och måste ju förbi om inte Claes ska komma ikapp. Går om på vänstersidan bort mot snabba vänsterkurvan. Väl förbi bilen så lyfter min 5 mm, jag blir passagerare ovanpå en sjö på väg mot en kurva i fel spår och full fart. Jag vet redan då att jag ska köra av och måste bara få psyket i balans så jag kan göra det rätt. Får känning på asfalten en bra bit efter där jag normalt skulle bromsat och kan försöka ta ned farten lite men då börjar baken jazza fram och tillbaks. Här äre det mitt sämsta ämne som gäller, multitasking, få bilen på kurs framåt, få ned farten och håll psyket i schack, samtidigt. In i kurvan, försöker hålla asfalt så länge det går, två hjul ut på det blöta gräset och de andra är snabbt efter, våldsamt rattande för att hålla bilen på rätt kurs medan jag studsar fram med min gräsklippare. Men det gick, upp på banan igen, spektaklet kostade mig bara två sekunder på varvet. Resten av tävlingen följs av upplåsta hjul, bakända på tvären över curbs, vattenplaning och allmänt obehagliga saker men jag går i mål som etta.

Vid tankningen upptäcker André att soppan är för röd, det var inte E85 vi fått på macken i Götene utan något som i bästa fall var E25. Panik och tömning av tank för att köpa soppa av Hoffsten. Det är en fin serie vi har där man hjälper även sin största motståndare.

Den omvända startordningen hade gett mig ruta sex på griden i race två. Jag gjorde en bra start igen och var glad att det regnade lite mindre nu. Efter halva tävlingen var jag i ledning och kunde hålla den relativt odramatiskt även om jag såg Claes i spegeln hela tiden och han satte tävlingens snabbaste varv, någon tiondel bättre än mina. Dock poffade det till ett par gånger från maskinen så på sista rakan fiskörde jag nästan förbi målflaggen, förmodligen från den dåliga soppa vi inte fått ur systemet.

Hörde jag någon säga tävling ?

Henrik Ahnfeldt
          Deltagare

Racerapport från #63

Strax före kvalet blev jag tvungen att springa upp på
            kontoret och skicka ett fax vilket gjorde att jag kom ut sist när alla redan
            var ute. Målet var att köra snabbare än Klangen vilket jag också gjorde och
            försvara min andraplats och utöka avståndet.

Race1.

Är en stor minneslucka. Jag ska nog överväga att alltid ha
            kameran monterad på taket. Hursomhelst så tror jag att det gick hyggligt fort
            och jag plockade placeringar tills…motorn började hacka efter ett par varv. In
            i depån på tre cylindrar. När jag kom in och kört på tomgång en stund gick
            motorn felfritt igen. Lite snällt prat funkar ibland. Ut igen för att försöka
            ta målflagg och en poäng iaf. Det sket sig tyvärr.

Race2.

Nu startade jag lååååångt bak. Framför mig hade jag Nyqvist,
            Hermansson, Dag, Sune och Klangen.  Hittade
            snabbt en lucka till höger, där blev det lite trångt så jag satsade allt i sjön
            på vänsterkanten med vänsterhjulen slickandes i gräskanten. Fullt ös till
            varstoppet under bron, hoppa och blunda, utan att tänka så flög jag förbi
            Nyqvist Hermansson och Sune. Under bron låg jag i häcken på Klangen och
            stressade i några varv innan jag till sist kom förbi. Avståndet ökar men efter
            ett varv börjar motorn gå på tre burkar igen. Klangen närmar sig och jag
            släpper förbi. Börjar fundera på var jag lagt snusdosan och hackar mig vidare
            runt banan. Ett halvt varv senare börjar den gå bra igen. Upp i häcken på
            Klangen igen och jag lyckas återigen ta mig förbi. Yesssss… Då börjas det igen.
            Jag hoppas kunna puffa runt tills målflagg och ta en poäng iaf men får ge mig
            in i depån då den knappt tog sig fram för egen maskin. Det visade sig att
            hjulsprutet letat sig in i springan till luftfiltret och jag kunde tömma ut ca
            1 dl vatten ur luftfiltret.

Jag har inte skrivit om det på facebook så egentligen har
            det inte hänt.

Vi ses på Knutan och ett gigantiskt tack till alla
            inblandade och särskilt till banmötesgruppen.

(((Segrare klass lll 2015))) Scuderia V.A.N Corse #63

Race rapport #47

Efter den långa vägen till kullen dvs den via Kolmården anländer jag och familjen runt 21 på Fredag kväll lastar av och installerar oss på Falkängen i en trevlig stuga betydligt bättre än det varierande sunket jag provat där tidigare.

Lördag träning, efter det snöpliga kopplings raset när jag skulle ut och kvala på Mittsverige banan så var såklart kopplingen bytt och även lägena till ettan och tvåans växlar slipatsfram inuti växelspakshuset. Det känndes otroligt trevligt och ovant att att ha just den växel i som man tror man lagt i SKÖÖNT! värmer upp några varv och kör sen på 108,9 utan att ens ta i Bilen känns riktigt bra. Sen körs det Taxi resten av dagen det är trevligt. Trevligt och trivsamt var det även på Lördagkväll på den gemensamma middagen uppe på berget  och Kinnekullegården  en god Italiensk buffé tror ingen gick därifrån hungrig, absolut inte jag iallafall.

Söndag Race time!   Var lite seg på morgon och inte riktigt i ordning till första träningen men kom ut några varv tillslut,  körde även två tre varv sista träningen sen var jag tvungen att bränna till Falkängen och hämta familjen som redan då led av hemlängtan det är inte bara i det här med att köra Räserbil, hinner ta en hamburgare innan det ska kavlas.

Kval  kör ut några varv i det blöta men regnet tilltar och jag  nöjer mig så.  Startar tredje bakifrån framför Robin och Bakom Henke båda i min klass.

Race 1, (detta har jag sett på film tyvärr utan ljud men änd&aring gör en usel start och Robin kör om mig efter ögonblick nu ligger jag näst sist 13 bilar framför och allt vatten i Västragötaland omringar mig håller gasen stumt och jag och mina 128 hk börjar jag Robin, lyckas ta honom på innern till kurvan till start och målrakan två varv senare, nu börjar det kännas bättre och jag börjar sätta efter Jonas Klang även han i i min klass, börjar få upp tempot och knappar in lite på honom när jag får en lite värre sladd än vanligt  men det känns ändå stabilt, jagar på tills 7e varvet i kvarn kurvan då släpper det ordentligt och jag sladdar av i gruset när jag kommit upp igen är Jonas långt borta men det är bara att köra på, när jag gör ett sånt akrobat trix med ratten kommer tyvärr imman smygandes på vindrutan skata men säkert och regnet vill inte avta det heller men det är bara att köra på och nu är Robin oroväckande nära bakom, på 9e 10e varvet flaggas det och jag kan urskilja en bekant grön sud ståendes mitt på banan mot färdriktningen, sikten blir mycket sämre nu och Robin ligger när min röv, dom sista varven har jag fullt sjå att hålla mig framför honom men det gick. Det var sjukt rolig körning trots vätan.

Race 2 (ingen film ) startar bakom Danne, jag gör en usel start igen men tydligen lite bättre än i första eller också gjorde Robin en sämre för nu var han bara nära att ta mig på startrakan, sen minns jag inte så mycket mer än att det blev lite torrare mot slutet och mitt fäste blev sämre då lufttrycket var för högt mot däckens värme, var helt säker på att Robin skulle ta sig förbi mig på dom sista varven men klarade mig med nöd och näppe, skitkul heltklart.

Efter pris utdelning och lastning var det bara att styra 47 mil hemåt (trodde jag) efter tankning på Preem i götene så vart det punka på Viton så min stackars familj fick vänta ytterligare tre timmar på att få åka hem. Tror inte dom följer med till knutan men man vet ju alldrig.

Puss och kram vi ses i Skåne.

Jonas Klang
            Deltagare

Racerapport från #68

Lämnade Linköping tidigt lördag morgon och anslöt på bana strax före 10. Hann inte lasta av innan första träningen så jag fick möjlighet att betrakta mina medtävlare hissa runt banan och Hoffsten bjöd på rejäla växlingssmällar när han passerade på rakan och Jens sköt rejäla eldsflammor på väg in under portalen 🙂 Resten av lördagen kördes det racetaxi. Kände mig nöjd med att göra 1.06-tider med 80 kg ballast i passagerarstolen. Och som alltid är det lika kul att sen fånflinet på passagerarna efter 4 varv på banan i en räserbil.
              Strax innan lunch rasade Jens sin växellådan för förtielfte gången. Jag gissar att han kände sig rätt uppgiven och trött över att behöva missa ännu en tävlingsdag, men klev Hoffas meck Daniel in i bilden och sa att “Den där lådan plockar vi ur snabbt, så om du kan få tag på delar så hjälper vi till och skruvar”. Sagt och gjort, på 40 minuter var bakaxeldepartementet nerlyft och lådan delad. Den kunde konstateras att 3:an ingående drev var rensat 25% av varvet och motstående drev var skadat. Jens ringde sin vapendragare Hans i Gävle. Han hade ny ingående axel och ett drev, så Jens satte av i bilen och Mötte upp Hans i Arboga. Vid 17 var han tillbaka och vi satte igång att reparera lådan och skruva tillbaka bakaxeldepartementet i bilen. 19:20 stog bilen på hjul igen och allt verkade fungera, vi satte av mot den gemensamma middagen och kunde sätta oss till bords bara 30 minuter sena. Allt detta gjordes under depåtaket i strilande regn. Fantastiskt kul vad man kan göra när man hjälps åt och jag tycker det är ett talande exempel på vilken fantastisk stämning vi har mellan teamen i vår lilla racingserie 😀

Söndag morgon bjöd på igenmulen himmel och lätt duggregn. Träningspassen på förmiddagen bjöd på regn eller mycket regn och jag hade svårt att prestera några vettiga tider, i alla fall om man jämförde med Danne, Sune och Henrik. Försökte prova lite olika spårval men inget verkade hjälpa.

Till kvalet hade jag fått besök av två fans som kommit för att heja. På grund av det kom jag ut ett varv sent på kvalet och när regnet började ösa ner efter 2 varv insåg jag att det skulle bli svårt att få till en riktigt bra kvaltid, men jag låg kvar ute och levde på hoppet och fick dessutom känna på rejäla vattenplaningstendenser. De på rakan vid depåutfarten var de mest obehagliga eftersom man då plötsligt insåg att det skulle bli svårt att få ner farten innan man skulle in under bron. Men jag lyckades hålla mig på det svarta om än med hjärtat i halsgropen och beslutade att gå i depå med nått enstaka varv kvar på kvalet. Det visade sig att jag trots allt fått till en 10:e tid (5:a i klassen) och skulle starta snett bakom Henrik som jag hade en kul fajt med senast på Mittsverigebanan.

Race 1:
              Som vanligt denna söndag ökade regnet i samband med att bilarna linade upp på start. Startproceduren var extremt snabb så jag tror de flesta blev tagna på sängen. Trots detta kom alla iväg utan incidenter. Jag lyckades inte knäppa Henrik i sin 155:a men kom iväg precis bakom honom. Jag lyckades hålla Hneriks tempo men vi tappade stadigt lite gran på Danne, Sune och Dag von Bottmer. Efter något varv eller två verkade det som att Henrik tappade effekt i maskin och jag kunde ganska enkelt passera honom i Kvarnen. Efter detta åkte jag omkring i ingenmansland större delen av racet men eftersom jag hade Patrik i backspegeln 15 billängder bakom försökte jag hålla tempot uppe ordentligt. Det låg väl också en dröm eller tanke i bakhuvudet och gnagde om att jag skulle kunna komma ikapp de framför. Med 4-5 varv kvar började jag se klungan framför som Mats Forssen effektivt höll bakom sig och tempot nere då han tvingades köra rätt defensivt. Med 2 varv kvar blev det riktigt tajt mellan Sune (i ledningen), Danne och Dag i in i vänstern efter Kvarnen vilket resulterade att Sune efter lätt kontakt snurrade och blev stående åt fel håll. Jag passerade med stor försiktighet eftersom jag inte kunde se om det stod fler bilar efter bron. Försökte nu sätta allt på ett kort och ta mig ikapp Danne och Dag som inte var långt borta. På väg ut på rakan och sista varvet skulle jag varva Henrik och då plötsligt börjar motorn hacka rejält under accelerationen. Slänger i fyran och då dör motorn helt! Tänker att faan, ska tredjeplatsen rinna mig ur händerna pga av haveri. Motorn går igång igen och jag försöker accelerar igen. Känns helt normalt och jag försöker varva Henrik igen i Kvarnen men då händer det igen. Tänker att Henrik måste undra vad i hlvte jag håller på med. Motorn går och jag lägger i femman och försöker cruisa mot målflagg och lyckas komma imål och bärga tredjeplatsen som jag kanske inte riktigt förtjänade.
              Efter målgång försökte jag reda ut vad som hänt och tycker att det ser ut som att jag tycker det ser ut som att jag haft lite lite soppa i men tycker samtidigt att catchtanken borde räcka tex hela Kvarnen. Tankar upp lite mer rejält inför race 2.
              Här bör man ju även lyfta fram SudSunes bragd när han körde sönder en hjulspindel under lördagen, hittade en ny (mer rätt en bättre begagnad) som han åkte och hämtade och sedan skruvade dit i samma regniga depå på lördagskvällen medans vi andra satt och åt middag i värmen. Vid 23-tiden var han färdig och kunde åka till Falkängen och rasa isäng och dagen efter är han som vanligt med och slåss i täten av klass 3. Respekt!

Race 2:
              Har sjunde startruta denna gång. Kommer iväg bra men tycker att motorn känns lite slö och en bit in i Kvarnen börjar motorn hackar hysteriskt igen. Henrik tar sig förbi, motorn vaknar till igen och jag tar upp jakten. På nästa varv verkar Henriks motor tappa effekt och jag kan ta mig förbi. Ännu en gång börjar motorn hacka och får nästan stopp och släpper förbi Henrik. Börjar nästan likna tävling i att åka långsammast mellan oss. Bestämmer mig för att åka i depå då jag inser att jag mest kommer att vara ivägen för alla andra. Hoppar ut och kollar bilen men hittar inget fel. Ger mig ut igen men i slutet på Kvarnen är det dags igen och sen dör maskinen helt och jag börjar planerar för var jag ska parkera för att inte vara ivägen. Men motorn kommer igång och jag kan halta imål och får se Dags, Sunes och Dannes fajt de sista varven från läktaren. Konstaterar senare att matarpumpen till catchtanken fungerar med väldigt nedsatt prestanda. Detta är den 3:e soppapumpen som går den här säsongen, surt, så innan säsongen är slut kommer i princip hela soppasystemet att vara utbytt. Det började med att jag bytte tank i vintras och jag hoppas att det nu är slut när jag byter matarpump.

Trots regnet och haveriet kan jag konstatera att man som vanligt åker hem efter racen med en skön känsla i magen och ett fånleende på läpparna. Kan också konstatera att jag denna dag kände mig väsentligt mindre nervös än jag brukar och jag kunde äta lunch med viss matlust och nästan kunde njuta av den. Nu lagar vi och laddar för Knutstorp första helgen i oktober.

You need to be fast to look smart

Stefan Atterhall
              Moderator

Kul läsning! Det är mycket intressant att få höra om era tankar och känslor kring själva tävlingarna… De som tittar på ser det hela med andra ögon och upplevelser. Jag hoppas ni som tittar på gärna delar med er av upplevelserna från banorna på samma sätt – det vore kul som kontrast att läsa även det.

Precis som de varit inne tidigare på så vill jag lyfta fram hur förbaskat kul och härligt det är att få vara del i ett så skönt gäng. Att Sune och Jens inte ger upp trots (i mångas ögon) riktigt seriösa haverier utan åker kors och tvärs över landet för att hämta delar och får hjälp av så många medtävlande – det är ta mig tusan vackert! “Attackmek” när det är som allra bäst… Är inte det en inspirationskälla så vet jag inte riktigt vart man ska vända sig!  

Får vi nu se några foton och videoklipp så kommer ju pricken över i. Jag såg åtminstone ett tjugotal monterade filmkameror och lika många om inte fler fotografer…

Biörn Bladh
                Deltagare

Vad gör Rosengrens Alfa när han bor i Kina?

Själv hinner man ju inte se så mycket pga att man kör i A och B med bilen. Massa “pyssel” emellan också…. 

Måste ju hålla den vid liv…. Kollar dock resultat m.m efteråt med stort intresse!  

Stefan Atterhall
                  Moderator

Inlägg av Biörn Bladh på 2014-08-19 22:50

Vad gör Rosengrens Alfa när han bor i Kina?

Jag misstänker att den laddar för fullt för att återkomma till serien när Rosengren själv återvänder. Vem vet, han kanske kommer hem med en massa spännande nytillverkade kina-delar?

Hur är det med er som åkte racetaxi, kan vi få lite kommentarer från några av er också? 

Dan-Erik Hansson
                    Deltagare

Det blir ingen rapport från mig här eftersom jag tänker skicka den till KB istället.

Bara en superkort:

• Det är suveränt kul att köra racetaxi
                      • Kvalsnabbast I klass III
                      • Sudsune och jag krockade i race 7
                      • Jag körde om Dagge och vann race 8
                      • Säkrad totalseger i klass III 2014 men kom ändå till Knutstorp den 4:e oktober och kör/titta för det blir spektakulär racing, igen.

Jag åkte Challengetaxi på lördagen. Fick åka med Klang, Ahnfeldt och Forssén. Så jäkla roligt! Gubbarna kan verkligen köra bil. Insåg efteråt att min bil är mjuk och fin jämfört med hårda racebilar. Speciellt Forsséns Abarth var störtskön. Blir väldigt sugen på en egen racebil.

Ses på Knutan

C.R.T - Carbonara Racing Team #36

Debut 2021: Plats 10, Klass III
                      2022: Plats 5, Klass III
                      2023: Plats 3, Klass III

Mats Forssén
                      Moderator

Inlägg av Fredrik Ståhlgren på 2014-08-20 08:26

Jag åkte Challengetaxi på lördagen. Fick åka med Klang, Ahnfeldt och Forssén. Så jäkla roligt! Gubbarna kan verkligen köra bil. Insåg efteråt att min bil är mjuk och fin jämfört med hårda racebilar. Speciellt Forsséns Abarth var störtskön. Blir väldigt sugen på en egen racebil.

Ses på Knutan

Kul att du gillade åkturen Fredrik! 

Här är ombordfilm från mitt kval som blev kortare än planerat pga en snurring i slutet på fjärde varvet 

Kval

Återkommer med mer ombordfilm i vått och torrt från träning och race samt racerapport.

Den väldigt korta summeringen av helgen är: 

Nuvarande italienska fordon: Mondial T -92, Abarth 695 Assetto Corse Evo -13
                        Tidigare Alfor: Stelvio 2.2, Stelvio 2.0, 90 2.5 Super, Berlina 1750, 164 Q4, 2x159 Tbi SW, 159 2,2 JTS,

Sune Svensson
                        Deltagare

ja Kinnekulle blev en på nytt en händelserik helg först med ett hjulspindelsbrott i taxikörningen med en passargerare i billen undrar vad han tänkte när ja sa till honom nu brast nåt i framvagnen så nu åker vi av ja såg hans ögon dom var som tefat.  tack Robert Smith för lånet av delar så ja fick ihop bilen . Blev färdig ca kl 23 på kvällen . Dagen efter så skulle ja köra första träning o konstaterar att bilen var totalt okörbar framhjulen stod i vansinig  too-in trots att inte kunnat se nåt böjt eller skadat i bärarmar styrstag. Tar beslutet då ställer vi in too-in too-ut som ja vill ha det med hjälp av tumstock .fick justera ca 30 mmm för att få det som ja vill  ha det.  Provar bilen nere vid innfarten o känner att nu känns det väldigt bra. kvalar in som 2 i klassen vilket gör att på griden så blir ja i rutan bakom danne. . O när det är race så händer det nåt i mitt huve andra gången vi skall ut på rakan så bromsar ja mej förbi danne  nu leder ja racet o gör så trots dom mycke svårkörda förhållandenna  som råder med vatten i stora samlingar på banan personligen så tittade ja när det återstod 5 varv efter rödflagg.  På varv 8 så ser a en klunga framför som ja kommer att komma i kontakt med på lite fel ställe på banan varav ja sänker mitt tempo lite o låter danne o dagge komma lite närmare mej all för att skulle kunna passera klungan på rätt ställe för mej o på nytt skapa mej arbetsro det är bara det att danne glömmer att han har en pedal i mitten så han formligen torperderar mej under bron på väg mott Mohlins där gick årets första seger åt skogen  .Konstigt nog så blev det på min bil bara ett litet veck i förardörr men dannes bil ser ut som en folkrace bil de kan han ha.. I race 2 så startar ja långt bak mycke långt bak tack vare min sena inkomst mot målflagg pga nämda situtation.  Men ganska så snabbt är a uppe på 3 plats o plockar in på dagge o danne ligger sen bara bakom  dessa herrar o bevakar o hoppas på misstag på varv 10 så klämmer bokstavligen o även bildligt danne sej förbi dagge på rakan o på varvet efter så gör ja samma sak men ja fick lite mer plats än danne även om det inte var gott om plats. Så summeringen blir hel kom ja med bilen till kullen söndrig blev den redan lördagen hel på kvällen körbar på söndagförmiddagen snabb i racen

Sune Svensson
                          Deltagare

ja Kinnekulle blev en på nytt en händelserik helg först med ett hjulspindelsbrott i taxikörningen med en passargerare i billen undrar vad han tänkte när ja sa till honom nu brast nåt i framvagnen så nu åker vi av ja såg hans ögon dom var som tefat.  tack Robert Smith för lånet av delar så ja fick ihop bilen . Blev färdig ca kl 23 på kvällen . Dagen efter så skulle ja köra första träning o konstaterar att bilen var totalt okörbar framhjulen stod i vansinig  too-in trots att inte kunnat se nåt böjt eller skadat i bärarmar styrstag. Tar beslutet då ställer vi in too-in too-ut som ja vill ha det med hjälp av tumstock .fick justera ca 30 mmm för att få det som ja vill  ha det.  Provar bilen nere vid innfarten o känner att nu känns det väldigt bra. kvalar in som 2 i klassen vilket gör att på griden så blir ja i rutan bakom danne. . O när det är race så händer det nåt i mitt huve andra gången vi skall ut på rakan så bromsar ja mej förbi danne  nu leder ja racet o gör så trots dom mycke svårkörda förhållandenna  som råder med vatten i stora samlingar på banan personligen så tittade ja när det återstod 5 varv efter rödflagg.  På varv 8 så ser a en klunga framför som ja kommer att komma i kontakt med på lite fel ställe på banan varav ja sänker mitt tempo lite o låter danne o dagge komma lite närmare mej all för att skulle kunna passera klungan på rätt ställe för mej o på nytt skapa mej arbetsro det är bara det att danne glömmer att han har en pedal i mitten så han formligen torperderar mej under bron på väg mott Mohlins där gick årets första seger åt skogen  .Konstigt nog så blev det på min bil bara ett litet veck i förardörr men dannes bil ser ut som en folkrace bil de kan han ha.. I race 2 så startar ja långt bak mycke långt bak tack vare min sena inkomst mot målflagg pga nämda situtation.  Men ganska så snabbt är a uppe på 3 plats o plockar in på dagge o danne ligger sen bara bakom  dessa herrar o bevakar o hoppas på misstag på varv 10 så klämmer bokstavligen o även bildligt danne sej förbi dagge på rakan o på varvet efter så gör ja samma sak men ja fick lite mer plats än danne även om det inte var gott om plats. Så summeringen blir hel kom ja med bilen till kullen söndrig blev den redan lördagen hel på kvällen körbar på söndagförmiddagen snabb i racen

Dan-Erik Hansson
                            Deltagare

Inlägg av Sune Svensson på 2014-08-20 19:29

danne glömmer att han har en pedal i mitten så han formligen torperderar mej under bron på väg mott Mohlins där gick årets första seger åt skogen 

Ja ja, kör man långsamt och lämnar luckor så finns risken att nån vill komma förbi. Som du vet var min bild av situationen en annan.

Trots dessa meningsskiljaktigeter skakade vi i alla fall hand på att lämna händelsen bakom oss som en Race Incident.
                              Men du har rätt i att min framskärm nog aldrig blir sig lik igen.

Nya tag på Knutan…

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 26 totalt)
                            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.