Klädselmaterial “Scai”, plastigt?

Published by Björn Jägerstedt on

Forum Allmänt Klädselmaterial “Scai”, plastigt?

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare

Jo, äldre Alfor (-60 tal) har ofta klädsel tillverkad av “Scai”, ett vinylliknande mtrl. Får känslan av när man ser det på bild, att det är ganska plastigt, nästan som galon, eller? Förstår att det säkert är tidstypiskt, men dagens vinyl i bilklädslar ger ju en betydligt bättre känsla av äkta skinn.

Klädslar går ju som bekant att beställa från Elvezio i Italien, har skickat mail med lite frågor, men får ännu efter en veckas väntan, inget svar..
    Kanske för otålig, semesterperiod?

Någon med egna erfarenheter?

Håkan Johansson
    Deltagare
      1. Jag köpte ett helt set till min gtj i svart skai från classic alfa. Kvaliten och passformen var bra, visst känns det lite plastigt, men känns ok ändå tycker jag. Det som är sämst är lukten, luktar väldigt mycket plast ävenefter 4 år. Speciellt en varm dag.

Tack Håkan för ditt svar.
      Tror att det är Elvezio som är underleverantör åt många, nån som vet bättre?
       Lite trist att lägga ner en hel förmögenhet på en renovering och sen skall det lukta plast, känns lite billigt..
      Som sagt, dagens vinyl är ju ofta helt ok, väldigt svår att skilja från skinn.

Vad finns för alternativ? Rekommendation på sadelmakare i Sverige med erfarenhet av gamla Alfor?

Per Wadén
      Deltagare

Elvezio är nog en av dom största leverantörerna till många återförsäljare.

Köpte för 5 år sedan till min Giulia Super och ser mycket bra ut, precis som originalet. Någon “plast lukt” har inte jag.

Dom kan även sy upp läder klädslar, men kostar lite mer.

Passformen är mycket bra. Hade inga problem att montera det själv.

Dom har kanske fortfarande semester.

Per

PerBerlina

Jo, jag har även frågat pris för äkta skinn.
        Ser på några andra modeller att dom kan göra riktigt snygga jobb.
        Jo, förmodligen har Donatella fortfarande semester, får ge mig till tåls ett tag till..

Frank Pino
        Deltagare

Ja, den här tiden har “alla” i Italien semester. Börjar vid Ferragosto (15 augusti) Du får ge dig till tåls…

Alfapino

Jo, är nu igång med Elvezio gällande klädsel för Sprint GT -65.
          Någon som har sett 2-färgad klädsel inkl. panelerna som på denna bild (Broschyr från -65)?

Fick svar från Tom, ClassicAlfa:

Bjorn,

Yes, I have seen these door cards before. Very early cars (64/65) have
          vinyl upper and lower and cloth inserts. The seats are trimmed the same way.
          They have not been reproduced so you would have to have custom covers made. 

kind regards,
          Tom

Har nu lagt order på en komplett inredning hos Elvezio (frånsett alla textilmattor, fick med en ny NOS-uppättning när jag köpte bilen) .
          Bad även om en grov offert hos den lokala sadelmakaren här hemma, hamnade ca 4ggr över Elvezio.

Tror nog att det är svårt att hitta nåt mer prisvärt och bättre. Väldigt proffesionellt bemötande och oerhört måna om att bibehålla originaliteten.
          Sen får man så småningom se om monteringen vill sig..

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.