Knarr i framvagn alfa gt -07

Published by Martin Isaksson on

Forum Teknik Knarr i framvagn alfa gt -07

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Martin Isaksson
    Deltagare

Hej

Framvagnen (vänster sida) har börjat knarra när bilen gungar upp och ner.

Har försökt känna på krängningshämmaren och på länkarmarna men knarret verkar sprida sig så det är svårt att avgöra vad det är.

Är detta “klassiskt” alfa ljud och i såfall vilken del är vanligast att man behöver byta ut?

På min Gt bytte jag länkarmarna när det knirrade och ljudet försvann. Glapp i krängningshämmaren brukar kännas som vibrationer/lätta skakningar i gaspedalen när man kör på grus eller annat ojämnt.

Tycker för övrigt Gt’n är en väldigt trevlig bil. Underskattad och ett superfynd på begbilmarknaden

Classe. (Oo=V=oO) 1600 GTj 1300 GTj

Magnus Berg
      Deltagare

Mycket klassiskt kan man säga. Övre länkarm på 147, 156 och GT kan man räkna med att få byta några gånger under bilens livstid. Gummibussningarna verkar inte vara av bästa sort, eller så är det så att dom påfrestas en del på bilar med så pass rolig karaktär och väghållning. Man får ta det onda med det goda och inse att det är klart värt det 

Martin Isaksson
        Deltagare

Inlägg av Claes-Peter Lindner på 2014-05-22 09:55

På min Gt bytte jag länkarmarna när det knirrade och ljudet försvann. Glapp i krängningshämmaren brukar kännas som vibrationer/lätta skakningar i gaspedalen när man kör på grus eller annat ojämnt.

Tycker för övrigt Gt’n är en väldigt trevlig bil. Underskattad och ett superfynd på begbilmarknaden

Kan inte annat än instämma!

Var det den övre du bytte?

Övre, yes. På verkstad.

Classe. (Oo=V=oO) 1600 GTj 1300 GTj

Peter Braun
          Deltagare

Det här med glappande övre kulleder måste vara en bra inkomstkälla för alla alfaverkstäder.

Thomas Karlsson
            Deltagare

Värt att tänka på är att hjulinställningen kan ändras vid byte av övre länkarmarna. Kan vara bra att kolla det samtidigt alternativt hålla koll på däcken så att dom inte slits snett. /thomas

http://sv.wikipedia.org/wiki/Alfavirus -There are no alphavirus vaccines currently available

Peter Braun
              Deltagare

Jag tror även att sänkta bilars kulled slits snabbare. Min senaste 156:a med sportpaket slet sina kulleder snabbare än den jag haft innan med standardchassi.

Daniel Briander
                Deltagare

Jag tror också det ligger något i det där med sänkning, min förra 156 var sänkt och i kombination med 17″ åt den hjulupphängning till frukost, dyrt och tråkigt.

Martin Isaksson
                  Deltagare

Nu har jag letat knarr och kommit fram till att det är nedre länkarm som låter, Gummibussningen till fjäderbenet är det som knirrar.

Mina erfarenheter på den tiden jag åkte 156.
                    Knarr i framvagn = Nedre länkarm.
                    Glappande ljud vid sväng = Övre länkarm
                    Glappande (klapprande) ljud körning rakt fram, typ potthål = Krängnhämnarstag ( Also known for klapperstag)

Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
                  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.