Kolvar, stakar & kammar till Nord 2000?

Published by Patrik Andersson on

Forum Teknik Kolvar, stakar & kammar till Nord 2000?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 42 totalt)
  • Författare
    Patrik Andersson
    Deltagare

Skulle behöva lite rekommendationer gällande kolvar, stakar och kammar. Det är dags att bygga om snurran och förhoppningsvis få ut 170-180 hk. Har kollat på Alfaholics prylar och priserna är höga jämfört med andra alternativ. Är det värt att handla av dem? Är det nån som har en bra konfiguration att dela med sig av?

/Patrik

Den som är herre över sina passioner är slav under sitt förnuft.

Robert Hultman
    Deltagare

Vad har du tittat på för alternativa leverantörer?
    Jag är nyfiken eftersom jag går i liknande tankar.

Stockholm

Kenneth Larsson
    Deltagare

Har du/Ni överhuvudtaget kikat på nån av de alla trådar som ligger på Alfapower??

Det finns massor av oss som jobbat mot säg 175 Hk på en Nordmotor. Då ska man veta att grundkonstruktionen är typ gjord 1955 och är nu då 60 år gammal. Att på en sugmotor få 100 Hk per liter slagvolym är en våt dröm för alla motortrimmare. 

Man ska också veta att kring 150 Hk på en 2,0 Nordmotor ger en tillförlitlig motor med schyssta gategenskaper – bortom den gränsen händer en massa andra saker som man behöver fundera igenom innan. Björnbusen (Björn Ek) har gjort en rätt seriös satsning men dras med lite spännande saker kring tillförlitlighet. Min motor som är en 1750 visar efter 5år skärningar på 2 av 4 cyl utan att jag burit mig speciellt illa åt med den. För mig är det inget stort problem då jag är medveten om att man behöver riva motorn sisådär vart 3’e år och har plats och intresse för det. 

Klassisk trimning på sugmotorer kostar typiskt 1000 Sek/Hk och det har inte ändrat sig. Dvs att trimma en 2,0 från 130 Hk till 180 är mist 50.000 Sek. Och då tror jag det snarare rör sig om 70.000 i detta fallet då man behöver dra på lite för att få tillförlitlighet och körbarhet med. Sedan behöver man en diffad bakaxel, schyssta hjulupphängninsgrejor och annat godis med. Här finns lätt 20.000 till att investera.

Är det planerat att åka bana? Eller bara gasa runt i stan?

Åk på några banmöten och häng med några varv med dom bilar som har Nordmotorer så får ni känsla för vad man kan åstadkomma och vad det negativa resp positiva är med denna typen av trimning! Men att lämna bort rubbet blir ett rätt dyrt nöje!

Patrik Andersson
    Deltagare

JE Pistons gör ju erkänt bra kolvar. Sen finns ju Ross som vill ha $540 för custom made kolvar. Stakar finns ju ett gäng på ebay, verkat vara mest kina-tillverkat. vet inte om det behöver vara dåligt, vill dock inte chansa. Runt 2500:- för ett set om fyra. Försöker fn undersöka om Scat eller Eagle kan göra stakar vilka har ett gott rykte. Är i början av min inventering så jag har tyvärr inte så många tips.

Kenneth Larsson
    Deltagare

Nya foder = 6.000

Vevstakar = 8.000 (Carillo)

Smidda högkompskolvar 10.000 (Spruell racing alt Alfaholics)

ny sinterkoppling = 4.000

Portning av topp = 10.000 

Kamaxlar = 5.000 Cat Cams

Ventilfjädrar =2.500 Cat Cams

Nya ventiler 8*500 + jobb = 6.000

Förgasare = 6.000 (Weber 45)

lätt svänghjul = 4.000

ny lätt generator + startmotor = 5.000

Nytt avgassystem (alfaholics) = 10.000

Ja så kan man hålla på…… Men jag tror seriöst att det är dessa pengar man pratar om!

Kenneth Larsson
    Deltagare

Kan skriva mera imorgon…..! Jag kan redogöra för vad jag gjort o vad det kostat!

Patrik Andersson
    Deltagare

OK Kenneth. Jag får antagligen sikta mot en mer modest trimmning. Tack!

Tobias Sundqvist
    Deltagare

alfaholics säljer ju annars färdigtrimmade maskiner vågar dock inte tänka på priserna 

men man behöver ju inte börja med att uppgradera sådant som generator, startmotor osv, börja med det som är (mer) viktigt… 

Förövrigt är det irriterande och jag har svårt att förstå att folk lyckas bromsa ur nästan 200hk ur volvo b20 sugmotor. Stötstänger, hallå!  Det borde inte vara ett problem att få ut mycket effekt ur nordmotorerna med tanke på att topparna är ganska schyssta? Iofs kör de med dellorto 48:or och weber 50:or. Tycker det är många här och på alfapower som låser sig genom att köra med för små förgasare. 

Alfetta Gtv -77 | 33 P4 -91 | 33 SW -89 | 75TS -89

Fredrik Malmberg
    Deltagare

Jag bockade just av allting på Kenneths lista 

Fast på min 1750 använder jag inte Carillostakar utan svenska stakar från Motala, från SPM.

De är tillverkade i Kina men är erkänt bra, i princip en Carillostake till halva priset.

http://www.stenparnermotor.se

Fredrik Malmberg
    Deltagare

Inlägg av Tobias Sundqvist på 2015-01-05 00:15

alfaholics säljer ju annars färdigtrimmade maskiner vågar dock inte tänka på priserna 

men man behöver ju inte börja med att uppgradera sådant som generator, startmotor osv, börja med det som är (mer) viktigt… 

Förövrigt är det irriterande och jag har svårt att förstå att folk lyckas bromsa ur nästan 200hk ur volvo b20 sugmotor. Stötstänger, hallå!  Det borde inte vara ett problem att få ut mycket effekt ur nordmotorerna med tanke på att topparna är ganska schyssta? Iofs kör de med dellorto 48:or och weber 50:or. Tycker det är många här och på alfapower som låser sig genom att köra med för små förgasare. 

Topparna är schyssta? Not, det är just det som är problemet. TS-toppen är rätt bra men topparna som sitter i de klassiska nord-motorerna behöver modifieras med inlägg för att lyfta och räta ut kanalerna för att det ska bli lite bättre. Roger Jansson på IA-motor i Lidköping kan hjälpa till med att göra inlägg till kanalerna. Det är ju i toppen man hittar mesta effekten.

Kenneth Larsson
    Deltagare

Inlägg av Fredrik Malmberg på 2015-01-05 07:50

Jag bockade just av allting på Kenneths lista 

Fast på min 1750 använder jag inte Carillostakar utan svenska stakar från Motala, från SPM.

De är tillverkade i Kina men är erkänt bra, i princip en Carillostake till halva priset.

http://www.stenparnermotor.se

Tack Fredrik för din support! Din motor är kanske en av de bästa rullande 1750 motorerna som man då och då får fördelen av att kunna se på våra banmöten – och jag vet också vilket himla projekt det är att komma dit du nu är (och inte minst vad det kan kosta). 

Att dra jämförelse med andra fabrikat är kanske akademiskt intressant – men man bör nog i första hand jämföra med vad andra vedbodtrimmare som jobbat med Alfor har lyckats få ur dom. Jag tror det är ungefär så att det finns en handfull företag i världen som idag ger sig på en gammal Alfamotor – typ Alfaholics – och dom har lagt ner massor med energi på hur deras recept på en bra motor ser ut. Det finns ingen enkel väg till hög effekt på en sugmotor, förbannelsen sitter i detaljerna. Men att köpa en Alfaholicsmotor färdig är nog egentligen ett rätt billigt sätt – man slipper skruva sönder allt flera gånger, man slipper haveri (man brukar jämt köra sönder något på vägen innan man gjort rätt) etc etc om man vill nå +150 Hk och ha bra körbarhet. Och vad vill man värdera sin egen tid till? eller tycker man det är kul och hobby – ja då är det annat. 

Om jag skulle börjat om idag skulle jag skaffat en gammal motor från en Alfa 155 med TS och 8V motor. Det finns en sådan bil till salu nu…. Då får man lätt 150 Hk ur en i princip std motor. Alla fördelarna med bränsleinsprutning och schysstare förbränningsrum. Tillförlitlighet etc etc. Och detta kostar max 10.000 (+donatorbilen + avgassystem). Lite bökigt att få till i bilen men mycket mycket enklare än den andra vägen. 

Kenneth Larsson
    Deltagare

http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=23953 Jonny’s Bertone – mkt motortrix här

http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=20777 Björnbusen – mkt lärdomar här!

http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=21724 Fredrik’s mkt fina 1750 Bertone

http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=24617 Och sist min egen Bertonetråd.

Här i dessa trådar finns mkt lärdomar och tips o trix. 

Jag började mitt äventyr med en beg motor som redan hade lite portad topp, trimkam, stora förgasare, fixad vevaxel, skurna kolvar(häpp!). Till detta har jag sedan gjort ungefär hela resan jag beskrivit tidigare. Beg delar kan ge en del mera “Bang for the Bucks” men man blir samtidigt begränsad av vad man tvingas göra för kompromisser som sedan blir dåliga lösningar kanske.

Effektsiffror ur en bromsbänk är ju nåt man ska vara försiktig med då inverkan på effektsiffran är mkt stor pga yttre parametrar och det jag tror är det enda rätta är att förstå skillnader före – efter i samma bänk med samma luftfuktighet och med samma temperatur på bränsle luft etc. Då kan man se skillnaderna. Vad det absoluta effekten visar är egentligen sekundärt tycker jag. 

Att få en set-up med en flack momentkurva och stigande effektkurva – relaterat till varvtalet – ger en bra körkänsla då det knuffar på bättre o bättre, samt man har hyfsat bra moment i början. En mkt spetsig effektkurva är svår på gatan – kanske användbar på bana. Så en bra startpunkt är att förklara här vad man vill ha bilen/motorn till: glasskiosken, banmöten, seriösa banmöten etc etc.  

Benny Steen
    Deltagare

Om jag skulle börjat om idag skulle jag skaffat en gammal motor från en Alfa 155 med TS och 8V motor. Det finns en sådan bil till salu nu…. Då får man lätt 150 Hk ur en i princip std motor. Alla fördelarna med bränsleinsprutning och schysstare förbränningsrum. Tillförlitlighet etc etc. Och detta kostar max 10.000 (+donatorbilen + avgassystem). Lite bökigt att få till i bilen men mycket mycket enklare än den andra vägen. 

Exakt samma motor sitter också i alfa 164ts mellan 94 till 97. motorn kostar 2000:- lösa. Jag har köpt 5st sådana sista 2 åren så det priset är etablerat på marknaden 🙂  fraktjakt.se skeppar dom över hela landet för 1000:-

motormodellen identifieras enklast genom att den saknar tändfördelarna. På gamla 164 ts motorn sitter det varsin fördelare på ändan av avgaskammen.

8ts motorn är en stryktålig pjäs. vevlager/ramlager är helt ok efter 30 000 mil, bara motorn fått olja överhuvudtaget. orginalvev och stakar kolvar håller för effekter lång bortom orginal. ventilfjädrar behöver bytas om man trimmar med vassare kammar. men trimfjädrar från volvo 8v passar rakt av och kostar småpengar.

Patrik Andersson
    Deltagare

Kenneth, jag har övervägt en modernare motor av de skäl som du nämner. Det jag sett exempel på är 75:ans TS men om jag förstår dig rätt har 155:an samma block. Har du koll på om / vad man behöver göra för mekaniska anpassningar för en Bertone?

Kenneth Larsson
    Deltagare

Tror det i princip är samma motorer. Vad jag vet kan det vara så att 155 motorn redan har borrad vevaxel – det har inte Alfa 75 motorerna då transaxelsetupen inte behövde att växellådsaxeln gick in i stödlagret i vevaxeln – men det finns nog redan på 155 motorerna som ju var tvärställda med lådan precis påbultad.

Övriga anpassningar har jag inte en susning om – avgassystemet blir lite meckigt men klart lösbart och alla andra sidoaggregat kan spöka till det – men klart lösbart.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 42 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.