Kolvar, stakar & kammar till Nord 2000?

Published by Patrik Andersson on

Forum Teknik Kolvar, stakar & kammar till Nord 2000?

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 42 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #27655
    Benny Steen
    Deltagare

    plenum, tråg, oljepump, vattenpump behöver moddas/flyttas över. fast 155 oljepumpen är bättre så  behåll gärna den.nytt grenrör behövs. finns dock färdiga att köpa från uk. 

    98% passar rakt av mellan dom tre versioner av TS motorn som finns.

    TS konverteringar av 105or har gjorts sedan 75an kom -88 så det är utforskade områden.

     

     

    #27656
    Björn Ek
    Deltagare

    Något jag skulle göra annorlunda om jag byggde ny motor idag är att hitta alternativ till de amerikanskt klumpiga JE-kolvarna. De är billiga och tillgängliga men jämför man med en del europeiska konkurrenter är de väldigt stora och klossiga.

    Om du ska köra med förgasare så har du helt rätt i att en del Alfister låst sig på vad som går att göra med 40:or. Allt blev bättre när jag bytte till 45:or. I och med att det är halsringen allt hänger på så funkar nog även 48:or jättefint.

    Sen är mycket av jobbet en fråga om vad din motorgubbe/landsvägsgubbe gillar. Det är en hel del religion i sånt här och alla motorgubbar lyckas nog bäst med komponenter och modifieringar de själva gillar och har jobbat med tidigare. Så börja med att hitta en motorgubbe! 🙂

    Men jag skulle säga att startläget är ett gäng bra högkompkolvar som landar någonstans runt 12:1 och ett par moderna kammar med så mycket lyft du klarar. Minst 12,5 mm på insug i alla fall. Sen är mycket vunnet på en bra tändning, gärna programmerbar som till exempel 1-2-3 ignitions “Tune”-variant.

    Allt detta gäller förstås Nordmotorn, gäller det TS är det Benny du ska lyssna på! 

    I spent a lot of money on booze birds and fast cars. The rest I just squandered.

    #27657
    Björn Ek
    Deltagare

    Just det, en sak man ofta glömmer. Allt behöver vara nytt och fräscht om du inte ska få åka flera vändor till bromsbänken. Nya tändkablar, nya tänddelar, nya slangar, fräscht bränslefilter och pump, bra insugsgummin, pigg generator och startmotor (Kan vara orginal men i bra skick) osv.

    I spent a lot of money on booze birds and fast cars. The rest I just squandered.

    #27658
    Patrik Andersson
    Deltagare

    Benny, när jag kollar runt så verkar det vara så att 2.0 8ts satt i 75, 155 & 164. När det gäller den senare så verkar det finnas god tillgång på skrotarna, så även styrenheter. När det gäller 75:an så har jag för mig att vevaxeln behövde borras men hur är det med 164:an?

     

    Den som är herre över sina passioner är slav under sitt förnuft.

    #27659
    Benny Steen
    Deltagare

    Inlägg av Patrik Andersson på 2015-01-05 17:56

    Benny, när jag kollar runt så verkar det vara så att 2.0 8ts satt i 75, 155 & 164. När det gäller den senare så verkar det finnas god tillgång på skrotarna, så även styrenheter. När det gäller 75:an så har jag för mig att vevaxeln behövde borras men hur är det med 164:an?

     

    Det förekommer 75ts med borrade vevar också. Jag har 3st motorer från 75 ts stående, och alla tre har hålet i veven.  Förmodligen pga 164 TS tillverkades parallellt med exakt samma motor. Om det är ett 100% antagande vet jag ej.

    Alla övriga 8v TS motorer jag har (6st , 9 totalt…) är från 164 och 155. Dom har samtliga hålet eftersom det krävs med kopplingen direkt monterad mot motorn som framhjuldsdrivna alfor har.

    Du vill igentligen inte  ha TS 8v från en 75’an:
    Du vill ha dom trevliga egenskaperna som lättare stakar/kolvar, 90mm slag på vevaxeln,  oljekylda kolvar och excenterpump för oljan och uppresta insugskanaler. Detta  fanns det på “serie 2 och 3”  av TS motorn . Den sitter på 164 serie 2,3 och 155(som fanns endast med serie 3)

    Serie 3 som finns på sista 164:orna och alla 155 har ett vinklat oljefilter som kommer ta i motorfästet på en bil med rakställd motor.  
    Leta efter en serie 2 motor, fanns endast på 164  från 1993 till 1995.  Dom har raktställt oljefilter, blir som orginalplacering på 105’an. men alla trevliga mods som dom senare motorerna.

    Suffixet serie 1,2,3 är något som man används av oss som är riktigt insnöde på 8v TS  Används främst på engelska forum och av mig här i Sverige …
    Det går dock att byta det mesta inom alla tre serierna. Jag har byggt flera olika hybridvarianter genom åren.

    #27660
    Benny Steen
    Deltagare

    Kan ju  nämna att tar man vevaxel från en serie 2 eller  3 som har 90mm slag och använder stakar från tidigare versioner får man ett kompförhållande på ca 11.3.

    Komplettera med lite lite tuffare kammar/fjädrar och hårdare tändning så har du nog dina 170-180 hk för en spottstyver. 

    Kammarna är väl dyraste posten, men beggade kammar dyker upp ebay. Alla eftermarknads TS kammar passar på serie 1,2,3 om man struntar i använda kamförställningen som tvyärr förändrats rätt ordentligt genom åren.

     /B

    #27661
    Patrik Andersson
    Deltagare

    Tack Benny!

    När det kommer till insprutning så är det ju trevligt men det blir ju en del extraarbete och jag tänker att jag skulle kunna montera mina weber 45:or istället. Givet detta lär jag behöva kammar för att matcha dem. Någon åsikt om detta?

    Den som är herre över sina passioner är slav under sitt förnuft.

    #27662
    Patrik Andersson
    Deltagare

    Tack Benny för all info!

     Jag har sökt lite och just serie 2 motorerna verkar det inte krylla av precis. Är det möjligen så att du har en du kan sälja?

    Den som är herre över sina passioner är slav under sitt förnuft.

    #27663
    Benny Steen
    Deltagare

    Inlägg av Patrik Andersson på 2015-01-05 19:38

    Tack Benny!

    När det kommer till insprutning så är det ju trevligt men det blir ju en del extraarbete och jag tänker att jag skulle kunna montera mina weber 45:or istället. Givet detta lär jag behöva kammar för att matcha dem. Någon åsikt om detta?

    Skall du trimma framöver så gäller programmerbart tändning/sprut.  hela dagen. Säljer du dina 45:or så räcker det och blir över för ett VEMS. Däremot kan du ju börja med köra orginal sprutet. Det är extremt enkelt att koppla in.  3 tjocka röda direkt till batteri via en säkring. en sladd till tändning. koppla till sladden som går till +pol på tändspole på din 105 nuvarande motor.

    Visst går det att få ut samma effekt med förgasare, men skall du maxa motorns möjlighet  måste du kunna finlira både tänd och bränsle kurvorna.  Har du senare fått motorn i bilen med programmerbart styrsystem. Och du har startat  motorn och fixat alla små oljeläckor och elfix som alltid dyker upp. Så kan en någon med rullande landsväg ställa in motorn för max effekt på en halvdag eller mindre. Själva mappningen går fort om du fixat alla småfel iförväg. istället för att dom skall leta efter ett oljeläckage för 1000:- i timmen.

     

    #27664
    Benny Steen
    Deltagare

    Inlägg av Patrik Andersson på 2015-01-05 20:17

    Tack Benny för all info!

     Jag har sökt lite och just serie 2 motorerna verkar det inte krylla av precis. Är det möjligen så att du har en du kan sälja?

     

    nänä, försök inte 🙂 Jag behöver mina motorer själv . Men så ovanliga är dom inte, framförallt inte 164:or.

    En sak att tänka på alla 164/155 serie 2,3 har en annorlunda baksida, bakre packboxen sitter i en lösdel.  Jämfört med dom tidigare som satt i 75’an och tidiga 164:or.  

    Det gör att inte 105 oljetråget inte riktigt passar i bakkant.  Går att fixa med en täckplåt eller man svetsar lite i 105 tråget.  

    På översta bilden ser man också den extra vevhusventilationen som hastigt uppstår  pga  ventilflyt (pga för klena , orginal ventilfjädrar) vid 7000 rpm och 543 hk.

    serie 2,3 

    Serie 1

     

    #27665
    Patrik Andersson
    Deltagare

    OK Benny, du får behålla dina motorer 🙂 

    Annars låter det hela vettigt och jag får börja leta efter en snurra.

     

    Den som är herre över sina passioner är slav under sitt förnuft.

    #27666
    Åke Nyberg
    Deltagare

    Enklast är att porta toppen, köpa lite värre kammar, sätta dit elektrisk kylfläkt, se till att motorn får kall insugninsluft. Och när toppen portas, se till att få 45 graders vinkel på ventilsätena. Då kan du behålla orginalförgasarna. Sen åker du och får allt omjusterat på rullande landsväg hos Christos på Autokinito i Uppsala.

    Då har du 150 – 155 hästar som är starka i mellanregistret och en motor med hög tillförlitlighet och pengar kvar i plånboken till annat.

    Och du kan överblicka projektet – du har orginalmotorn kvar och det kan vara klart innan Augusti 2015….

    #27667
    Björn Hedberg
    Deltagare

    +1 på  Åkes förslag men använd dina weber 45or och kör inte med brytarspetsar o kondensator . Om din botten del är frisk så är det inte nödvändigt att fylla den med dyra vevstakar o special kolvar för att uppnå vettig effekt/hållbarhet för gasglada sommar turer .

    #27668
    Jakob Hultkvist
    Deltagare

    Får nog hålla med Åke, man måste inte köpa nya kolvar och stakar för 160-170 hk! Roligt med trimningstrådar men sällan de följs upp? Sen kan man ju lessna på svaret “byt motor det är billigast” 😉 Det är därför vi blir ifrånåkta av volvomotorer!! Även om det stämmer så är det inte gratis att gå igenom och konvertera en ny motor, den behöver också nya bränslepumpar, catchtank och slangar till högtryckssystemet för några tusen. Ska man sen trimma den kostar det också flis.

    Här kommer ett budgetrecept som jag skulle byggt den:

    Jag hade börjat med helt original bottendel, original svänghjul och koppling, det räcker gott upp till den effekten. Är det någon som lyckats skära en motor med original alfakolvar? Med oljan på rätt nivå? Jag tror haverierna uteslutande beror på kinatillverkning (eller usa?) och felaktiga toleranser på kolvringar och likn. OBS! Kolla att vevaxelns alla oljepluggar sitter som de ska annars banka i nya och säkra de gamla med något extra körnslag!

    För att få upp kompet kan du plana iaf 1,5 mm eller så, men då måste man göra urtag för ventiler i kolvarna (vilket man ofta måste änd&aring. Kostar kanske 1000kr + 800kr planing? Där har du en nästan gratis grund och kan jobba med det som verkligen ger effekt, dvs toppen och kammaxlar. Kammar runt 12mm lyft går att hitta beggat ibland, nya är runt 6 tusen för båda. Lämna toppen till någon som vet vad han pysslar med, Roger på IA motor eller Erland Cox är de jag spontant skulle vända mig till, ge dem fria händer att lägga till material. Behåll original ventiler om du vill men slipa om dem till 45 grader och ett snyggare ventilsäte så får du nog tillbaka toppen under 10 tusen. Kör med original ventilfjädrar och håll dig under 7500 rpm.

    45:or är nog ett måste över 150hk. På en gatbil rankar jag nog webrar högre än insprut pga den härliga karaktär och gassvar man får med välinställda förgasare. Det kostar som sagt en del att högtryckskonvertera en förgasarbil.

    En annan sak som tillsammans med kammaxlar är helt avgörande för motorns karaktär är avgasgrenröret så där skulle jag nog funder en extra gång vad man är ute efter och kanske lägga några tusenlappar till.

    Programerbar tändning är bra men inte helt avgörande, ta det senare!

    På filmen i min tråd tar jag mig förbi en 850kg TS-bertone med erland cox topp, 13 mm kammar, nira sprut och mc-spjäll på rakan. Han hade bromsat 150hk på hjulen (med R-däck) så det går att blåsa liv i en nordmotor också även om det är ganska mycket jobb.

     Lycka till

    Jakob

    #27669
    Åke Nyberg
    Deltagare

    160 Hk räcker 40 mm förgasare som är orginal så slipper man byta.

    Jag har haft 3 såna motorer på 150-160 hästar och kört flera tusen problemfria mil med alla motorerna.

    de sista hästarna blir dyra och krångliga. Bygg som vi skriver – se till att lägga ca 4-5000 på slutet att få tändning, förgasarbestyckning och finjusteringar av kammarna av Christos i Uppsala – INTE LUNDBLAD – i Stockholm. Då kommer du att få en stark motor som svarar bra i Hela registret.

    Skall du ha bilen att åka Fort med på bana och då menar jag Tävla.

    Bygg motorn så och lägg pengar på en förarkurs och R-Däck. Det ger dig minst 5-7 sekunder i varvtid. De extra 10 – 20 hästarna över 155-160 ger Max 1 sekund men kostar en jävla massa mer pengar.

    Sen kan du åka problemfritt med den motorn ett antal säsonger, både soliga badutflykter, mysiga glidarturer på Söndagarna och klämma ur den på bana. Den kommer att dra mjukt och fint på 5an från 1500 rpm upp till 6000 med en jämn och bra kurva.

     

    det är också mer värde i bilen med en äldre motor än nåt modernt hopkok och på sikt tror jag att det kommer att finnas mer delar till de motorerna då tex 164or och 155or skrotas i en rasande fart medans de äldre bilarna bevaras.

    Det är också svårare att sälja nåt hembyggt hittepå.

     

     

     

     

     

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 42 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.