Kolvar, stakar & kammar till Nord 2000?

Published by Patrik Andersson on

Forum Teknik Kolvar, stakar & kammar till Nord 2000?

Visar 12 inlägg - 31 till 42 (av 42 totalt)
  • Författare
    Benny Steen
    Deltagare

“modernt hopkok ” är det bättre än gammalt hopkok? 

60 tals teknik versus 80 tals teknik.  om det är modernt hopkok eller icke sitter nog i betraktarens öga…

ibland vill ju folk bygga något på egen hand, för att lära sig mera om det, för att fördriva tiden med något som skänker sinnesro eller bara för att man drömde om det när var yngre och man inte ha tid, plats, pengar eller kunskap.

Åke: ditt recept är inte fel, men det passar inte alla människor 🙂

Åke Nyberg
    Deltagare

Trendab satte i en BMW M3 motor i en Bertone och Igino har en trimmad Golf Motor.

vaf är det som säger 175 hästar….. Det är fel att låsa sig vid en effektsiffra. Provkör någons Bertone eller Giulia med 150 – 160 hästar och se om du tycker den är kul. Att dom är bra och hållbara kan vi intyga.

Effekt vänjer man sig vid och det är Alltid för lite tycker man efter en tid. Sen är frågan hur mycket tid och pengar man vill lägga på en Bertone för att den skall bli roligare.

Du kan komma till Täby och prova min Giulia och se hur den känns.

Tobias Sundqvist
    Deltagare

Bara för att 40 förgasare räcker till 160hk är det inte optimalt…

en dellorto 40 har original 32mm halsring och arean vid spjället är ca 36… Visst den räcker kanske men den kommer strypa på högvarv. ett alternativ är att svarva halsringarna och kapa spridarna och sedan 45mm trattar, men då är det bättre med 45:or.

Alfetta Gtv -77 | 33 P4 -91 | 33 SW -89 | 75TS -89

Jakob Hultkvist
    Deltagare

Nu börjar det bli offtopic som vanligt men några saker som jag reflekterat över i sådana här trådar är att så fort någon frågar om trimning får han/hon alltid svaret att man ska byta till större eller modernare motor. Givetvis är ett byte till en motor med mer effekt ett billigt alternativ till att få mer effekt. Men så leder trådarna sällan till någon djupare disskution heller när det kommer in på trimning. Jag tvivlar starkt på att det existerar särskilt många volvo b20 motorer med över 100 literhästar, den är trots allt betydligt sämre konstruktion än nordmotorn. B230 däremot är en annan femma, där har det hänt mycket de senaste åren och de verkar leverera.

Sen kan man också debattera ifall mest effekt är roligast? Några av de bästa bilarna jag kört har haft ganska små motorer, tänker speciellt på en 1300 Junior med rejält vässad 1600 motor jag körde, den var bänkad ca 145 hk men oj vilken maskin, helt underbar att köra…

Trimma gör man för att det är kul och motorkaraktären blir oftast en HELT annan än om man bara sätter en starkare motor från en produktionsbil. En TS-motor ger mer effekt, både i grundutförande och när man börjar trimma, så är det, men vi är nog många som ändå tilltalas av att ha en gammal motor i en gammal bil? Så tycker inte alla men jag gillar själv när man bevarar bilen lite som en tidskapsel och använder autentiska grejer.

Att gå förarkurs och köpa r-däck kommer inte ge en enda hästkraft, att det förbättrar varvtider förstår nog de flesta?

Ang 40 förgasare så tror jag inte man tjänar på 45or förrän man passerar 150 hk, det var så jag menade. Man kan klara sig med 34mm halsring och kommer inte förlora mycket upp till den effekten men över det vinner man nog effekt med större gasare. Vill man ha riktigt mycket toppeffekt, typ TS-motor med 200hk eller mer, och inte bryr sig så mycket om körbarhet kanske det krävs 50 DCO?

Jakob

Björn Ek
    Deltagare

Kul tråd! Med urspårning och allt! 

Jag gillar Jakobs resonemang om karaktären på trimmade motorer. De får något härligt desperat över sig, på ett bra sätt alltså. Den där känslan av Nä-dra-åt-helvete-vare-går-nurå! Fast de i absoluta tal varken ger mer eller mindre än en större standardmotor.

Så än så länge landar vi väl i det gamla vanliga va? Det handlar helt och hållet om vad man är sugen på och vad det får kosta? Ska det vara billigt och väldigt enkelt så byter man kammar och grenrör och ställer sen in gasarna hos nån som kan. Är man lite mer nyfiken och vill ha mer effekt utgår man från an liite nyare spis och bygger eftermarknadssprut. Eller så tar man den lite mer tveksamma vägen som jag och Kenneth valt och går all-in på en gammal nordmotor men då får man vara beredd på att man kommer ha kvitton på över 50kkr innan man är klar.

Skälet till att jag valt som jag gjort är nog en blandad kompott. Lite är det som Åke säger att det är kul att ha en “orginal-lik” motor i sin gamla bil. Lite är det för att jag gillar känslan förgasare ger. Men allra mest är det nog för att det bara blev så… 

Bodde jag granne med Benny hade det suttit en TS med eftermarknadssprut i Alfettan för länge sen… I grunden handlar det mycket om att det är kul att lära sig. Om man gräver riktigt djupt kan man säkert hitta en tråd där jag frågar om hur man byter olja på en spider 916. Nuförtiden tycker jag mig kunna föra en i alla fall  någorlunda begåvad konversation om en nordmotor… Kul! 

I spent a lot of money on booze birds and fast cars. The rest I just squandered.

Benny Steen
    Deltagare

Inlägg av Björn Ek på 2015-01-08 12:13

Jag gillar Jakobs resonemang om karaktären på trimmade motorer. De får något härligt desperat över sig, på ett bra sätt alltså. Den där känslan av Nä-dra-åt-helvete-vare-går-nurå! Fast de i absoluta tal varken ger mer eller mindre än en större standardmotor.

Skälet till att jag valt som jag gjort är nog en blandad kompott. Lite är det som Åke säger att det är kul att ha en “orginal-lik” motor i sin gamla bil. Lite är det för att jag gillar känslan förgasare ger. Men allra mest är det nog för att det bara blev så… 

Nu är det  varken Åke, Jakob eller Björn som skall bygga sin drömbil…   Utifrån vad jag såg i frågeställningen var ekonomin, resultat och tillförlitlighet viktigt.  samt kanske också hur krångligt det är att genomföra.

Att stoppa i en orginal oöppnad TS  motor från en 75’a  och endast behöva nytt grenrör, dra en bränsleretur, montera högtryckspump och 3 elkablar. Det blir inte enklare och billigare. Görs på en helg om man ser till att har grejorna hemma.  Att säga att det är “bästa är”  och sedan hänvisa till luddiga argument hur en förgasar motorn som pinas känns och låter ?

Men om ett krav är att motorn skall se helt orginal då funkar det inte överhuvudtaget. att göra så.

Björn Ek
    Deltagare

Inlägg av Benny Steen på 2015-01-08 14:38

Inlägg av Björn Ek på 2015-01-08 12:13

Nu är det  varken Åke, Jakob eller Björn som skall bygga sin drömbil…   Utifrån vad jag såg i frågeställningen var ekonomin, resultat och tillförlitlighet viktigt.  samt kanske också hur krångligt det är att genomföra.

Att stoppa i en orginal oöppnad TS  motor från en 75’a  och endast behöva nytt grenrör, dra en bränsleretur, montera högtryckspump och 3 elkablar. Det blir inte enklare och billigare. Görs på en helg om man ser till att har grejorna hemma.  Att säga att det är “bästa är”  och sedan hänvisa till luddiga argument hur en förgasar motorn som pinas känns och låter ?

Men om ett krav är att motorn skall se helt orginal då funkar det inte överhuvudtaget. att göra så.

Eh… fast jag trodde att jag höll med dig om att din lösning är bra i min post. Det var i alla fall det jag menade…  Jag vill inte på något sätt säga att det är klokt att göra som jag… 

I spent a lot of money on booze birds and fast cars. The rest I just squandered.

Sune Karlsson
    Deltagare

Inlägg av Björn Ek på 2015-01-08 16:30

Jag vill inte på något sätt säga att det är klokt att göra som jag… 

Härlig självkännedom

Går det så går det...

Benny Steen
    Deltagare

Inlägg av Björn Ek på 2015-01-08 16:30

Eh… fast jag trodde att jag höll med dig om att din lösning är bra i min post. Det var i alla fall det jag menade…  Jag vill inte på något sätt säga att det är klokt att göra som jag… 

Vore vi det minsta kloka skulle vi inte hålla på med motorsport överhuvudtaget…

Åke Nyberg
    Deltagare

” Kostnaden för motorsport har varit konstant de senaste 20 åren, då tog den en alldeles för stor del av hushållskassan, och det gör de  fortfarande “

Pierre Veiret
    Deltagare

Letade hur man konverterar TS till Bertone och landade på den här tråden (via Google).

Hur gick det?

Robert Hultman
    Deltagare

Inlägg av Pierre Veiret på 2017-05-10 00:02

…Hur gick det?

+1 på den.

Stockholm

Visar 12 inlägg - 31 till 42 (av 42 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.