Komma åt klimatpaket 159
Published by Anders Nilsson on
- Detta ämne har 6 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 15 maj, 2018 kl. 23:14 av
Mats Elm.
-
FörfattareInlägg
-
9 maj, 2018 kl. 23:19 #35398
Anders Nilsson
DeltagareHar en 159 2,4 JTDm TI SW från -08 som efter 20 kmil börjat läcka in kylvätska i kupeluften. Symptomen är
* Inget blött i golv/mattor under eller i närheten av klimatpaketet.
* Luktar tydligt glykol
* Illamående efter en stunds körande
* Går åt kylvätska i märkbar takt
* Inget dräll under bilen.Jag kom inte till nån annan slutsats än att det måste läcka in kylvätska i klimatpaketet och gav mig på att riva bort inredning för att komma åt. Efter rätt många timmar/skruvar/svordomar har jag lyckats demontera instrumentbrädan bara för att komstatera att under den sitter en hjälpram i alu bultad i karossen, se bifogad bild. Plockat alla skruvar jag hittat där också (japp, inkl. de som sitter utifrån och kräver demontering av dörrarna först) men lik förb* sitter den kvar.
Nån här som vet hur man kommer vidare? Eller byggde de faktiskt bilen genom att häng klimatpaketet i ett magnetfält och byggde resten runt?
Eller är det bara att resignera, sälja vraket som reservdelar, och skaffa sig en ny(are) något mindre sliten Alfa?/Anders
9 maj, 2018 kl. 23:54 #35399Thomas Sjölin
DeltagareDet är inte konstruerat så att man kommer åt det från motorrummet?
Jag vet inte hur det ser ut i 159 så jag frågar bara snabbt. Googlat lite men hittar inget vettigt.
10 maj, 2018 kl. 00:04 #35400Anders Nilsson
DeltagareDet är rätt trång med en dieselfemma där så inte helt lätt att se, men nog tycker jag det ser ut att vara plåt hela vägen. Lämnar iofs öppet för hur det är nedåt, men har lite svårt att tänka mig att det skulle gå att skruva bort delar av golvet?
Googlat har jag också gjort några timmar, man hittar en hel del om hur man kommer åt klimatmanöverpanelen, men inte hjärtat som sitter innanför 🙁10 maj, 2018 kl. 09:12 #35401Rickard Bergh
Deltagaredemontera instrumentpanelen är mest troligt ett måste. inget roligt jobb.
Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden
10 maj, 2018 kl. 20:56 #35402Anders Nilsson
DeltagareJapp, det är garanterat ett av de tristare mekjobben jag gjort hittills. Problemet just nu är ju att det sitter ett stort åbäke i lättmetall under den urtagna instrumentpanelen, som jag inte hittar alla skruvar till?
10 maj, 2018 kl. 23:00 #35403Rickard Bergh
Deltagareär det som på postabilarnas värmepkt så kan du behöva lyfta ut det för att kunna få ut själva elementet. rören från torpeden kan sitta fästa med skruvar så dumt att man inte kommer åt dom utan att ha hela pkt ur.
Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden
13 maj, 2018 kl. 21:59 #35404Mats Elm
DeltagareDet kanske är en helt annan sak om det läcker in i klimapaketet, men min 156 läckte glykol, det droppade under motorn, men har nu varit tätt i flera månader efter att använt detta medel: Omega 101 Kylartätning “Flytande korken” 250ml.
159 TBi Ti SW -11 & 156 JTS SW -02
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.