Koni/Novitec dämpare

Published by Övergivna Forumposter on

Forum Teknik Koni/Novitec dämpare

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)
  • Författare

Koni/Novitec

Hej!

Jag ska köpa nya dämpare till min Alfa GTV 3.0 24v 1998. Jag tycker Alfist har ett väldigt prisvärt “kit” från Novitec. Den är både billigare än vad Koni skulle kosta men också ha bättre prestanda (enligt säljaren som även säljer Koni). Dock är jag lite tveksam för jag är rädd att det kommer bli väldigt stötigt (med Novitec) då jag använder bilen ganska mycket. 

Någon som har erfarenhet av Koni eller Novitec?
    Tacksam för hjälp

här är länken till “Novitec kitet”

http://shop.alfisti.net/Tuning-Styling/Alfa-GTV-Spider/Suspensions/Novitec-Coilover-Suspension-Kit-Stradale::6791.html

Igino Cazzola
    Deltagare

Inlägg av Sten Westerlund på 2015-08-28 09:29

Dock är jag lite tveksam för jag är rädd att det kommer bli väldigt stötigt…

Köp ett kit där du kan justera dämpningen.

Jag är fullständigt Räserskadad

Har inte tänkt på att fråga om Novitec coilover dämparna är justerbara. Ska göra det!

Kenneth Larsson
    Deltagare

Jag köpte som sagt Bilstein B6 till min 156 GTA med Eibach fjädrar. Lär ge ungefär samma läge som GTA original. Dessa är inte justerbara i ride height och inte ställbar dämpning – men jag tror att det spar mig massor med huvudbry.

Jag gav ca 600 Eurosar + frakt hem till dörren för dämpare+fjädrar+långa specialskruven (2*) + gummiskydd till framdämparna. Klart prisvärt tycker jag att handla från Alfisti!

Grejorna ska snart (=3-4 veckor) på GTA’n

Jag köpte hela det här rasket för att bakdämparna på GTA’n börjar se muggiga ut i svetsen på bakdämparna och jag hoppas hinna byta innan det pajar. GTA’n har gjort 140.000 km.

Gabriel Eriksson
    Deltagare

Jag köpte Koni till den GTV -98 jag hade en gång i tiden och kan väl egentligen inte säga annat än att jag blev nöjd. Har dock svårt att se nån mening med ställbara dämpare för “normalt” användande av bilen (kanske om man jagar sekunder på nån bana?), koni-dämparna var till viss del ställbara men det tillförde absolut inget för min del. Idag hade jag nog ganska säkert valt att köpa Bilstein istället eftersom jag har bra erfarenhet av det märket från andra bilar.

Giulietta Sprint -59 & Alfetta 1.8 -75 & Giulia Veloce 280 -17

Har kollat på det och dom justerbara Novitec coilover kostar tyvärr för mycket. Dom jag tittar på kan man bara justera höjden på, tyvärr inte dämpningen på.

Har lite beslutsångest….

Håller med om att Alfisti verkar vara mest prisvärda, tyvärr så har dom inte Bilstein. Dom Bilstein jag kollat på kostar 2000kr mer än Alfistis Koni.Hittar jag Bilstein till ett bättre pris så kan dom också vara intressanta.

Kenneth Larsson
    Deltagare

När jag hastigt räknade på Alfistis hemsida så kostar 4 Konidämpare + 4 lägre fjädrar drygt 500 Euro.  Billigare än så går väl knappast att få till en så udda bil som en 916 GTV ? OCh ärligt – om det kostar 4000:- ink moms är det nog mest skit. Inte lätt att sno ihop alla dom grejorna för 2000:- på en fabrik. 

4000 ink moms ger 3000:- kvar, sedan ska handlaren ha 1000:- i marginal inkl frakt till sitt lager = 2000:- kvar att tillverka för inkl vinst. 

Jag tror du har missat att det är per styck. 

200eurox2=400 euros för fram

125×2=250 för bak

fjädrarna tror jag kostade 150

så hela setet kostar 800euros om jag förstått det rätt. 

Kenneth Larsson
    Deltagare

Jepp, det hade jag missat. Men jag tror ändå att man inte får speciellt bra grejor för 4000:- 

Magnus Näll
    Deltagare

Jag har också en 916 3.0 och funderar på vilket väghållningskit som ger mest “bang for the buck”.

Som många vet så har ju Bilstein slutat att producera B6:or till 916 så det är inte längre ett alternativ. Gula koni med Eibach/HR är dock helt klart ett alternativ. När det gäller coilovers så verkar KW gillas av många medan FK och Lowtec har fått minst sagt skiftande recensioner. När jag kollade utbudet hos Alfisti så blev jag lite skeptiskt till Novitecs stradale-kit eftersom de ligger så pass bra i pris. Dock så hade jag för mig att Novitec i själva verket var rebrandade KW-grejer så jag ringde till Novitec i Tyskland och fick bekräftat att det är KW som tillverkar deras coiloverkit. Stradale, ska enligt Novitec vara samma produkt som stradale+ med enda skillnaden att den senare är tillverkad i rostfritt stål. Vidare så sa killen på Novitec (som själv körde 916 spider) att Stradale är samma kit som KW V1 med undantag från fjädrarna som skiljer sig åt. Han kunde dock inte säga vad som skiljde fjädrarna i V1 mot Sradale. Enligt Noviteckillen så skulle iaf Stradalekitet vara hårdare än Bilstein B6/Eibach och att kitet skulle fungera utmärkt vid trackdays men för en renodlad racebil så rekommenderade han att köpa bättre grejer. Tyvärr så hade inte tillgång till någon mer detaljerad teknisk specifikation. Som sagt så får man naturligtvis ta vad en säljare på Novitec säger om sina egna grejer med en rejäl skopa salt men om stradalekitet för 599€ i stort är ett rebrandat KW V1-kit så känns det som ett riktigt fynd. Det vore kul att höra om trådskaparen slog till på Novitec och isåfall hur han uppfattar grejerena eller om det är någon annan som erfarenhet som dom vill dela med sig av. 

/Magnus

Jag köpte Novitec coilover, den för 599 euro från Alfisti. Jag är väldigt nöjd. Jag trodde den skulle vara jobbigt stötig men jag har inga problem med det. Klart är vid stora hål i vägen så finns det bättre men jag är riktigt nöjd med dom, sen vilket som är bäst vet jag ju inte.Hur som helst så är vägegenskaperna markant bättre och komforten är helt okej enligt mig, sen är du ju otroligt prisvärda också?

Björn Ek
    Deltagare

Min erfarenhet är att balansen mellan fjäderkonstant och dämpning är viktigare än någon av de två i absoluta tal.

I spent a lot of money on booze birds and fast cars. The rest I just squandered.

Magnus Näll
    Deltagare

Kul att du är nöjd med grejerna Sten. Har du nån uppfattning om hur väl coilisarna klarar lite mer inspirerad bankörning? Personligen är jag inte så brydd över komfortgörluster utan är mer ute efter ett kompetent kit som duger för alfaklubbens träffar och som inte gräver allt för djupa hål i plånboken. 

/Magnus

Roger Forsberg
    Deltagare

Inlägg av Sten Westerlund på 2015-10-30 15:30

Jag köpte Novitec coilover, den för 599 euro från Alfisti. Jag är väldigt nöjd. Jag trodde den skulle vara jobbigt stötig men jag har inga problem med det. Klart är vid stora hål i vägen så finns det bättre men jag är riktigt nöjd med dom, sen vilket som är bäst vet jag ju inte.Hur som helst så är vägegenskaperna markant bättre och komforten är helt okej enligt mig, sen är du ju otroligt prisvärda också?

Bilder skulle vara kul att se, hur stuket på bilen blev. Har själv funderat på dessa eller Lowtec 9.3S.

GTV 916 3.0 24V -97

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.