Konstigt ljud från 159?

Published by Övergivna Forumposter on

Forum Teknik Konstigt ljud från 159?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare

Hejsan har fått ett konstigt ljud från bilen, det uppkommer när jag kommer upp i lite högre fart ca 50 och uppåt och låter precis som att jag åker på den vita linjen på motorvägen fast lite tystare, det låter inget när bilen står på tomgång och jag varvar bilen. Det låter lika mycket när jag släpper gasen och frikopplar. 

Jag trodde först att det var vinterdäcken men efter att satt på sommardäcken så är fortfarande ljudet kvar.

Är det någon som har någon aning om vad det kan vara? 

Tacksam för svar/ Simon

Sjungande, malande ljud som är oberoende av gas/broms/koppling osv? 

159 har väl haft en del problem med slitna hjullager och det låter som att det kan vara så för dig också? Låter det mer om du svänger höger eller vänster?

du skulle kunna lyfta upp bilen på pallbockar och känna efter glapp i något hjul men det är inte säkert att det känns nämnvärt om det är nyss uppkommet ljud.

Genmodifierad ’70 Berlina GTAm räser

Ljudet är lika högt hur jag än åker. Man hör det speciellt när man har mycket fart och släpper på gasen. 

Jag har ett liknande ljud på min 159. Kommer när jag motorbromsar. Jag har också trott att det beror på däcken eller så att det blir nån självsvängning i drivaxlar eller transmission. Hoppas att någon har svar på detta. Ska även be att de kikar lite extra då bilen ska in för 3 500milaservice om någon månad.

Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

Men kan hjullagren ge ett sjungande ljud?

Lagerljud kan låta på många sätt. Sjungande är ett, skorrande då är det mycket väl dags att byta och det kan som i mitt fall på GTVn vara i stort sett ljudlöst men glappa något sjukt. Nu låter hela den bilen mycket så det var förmodligen därför som jag hade missat det. Men ändå, det kan låta på många sätt.

Genmodifierad ’70 Berlina GTAm räser

Lyssnade öite extra noga imorse när jag körde bilen till jobbet och det låter mer när jag svänger lätt till höger i hög fart. märkte även att vänster framdäck har tappat nästan alla dubbar på insidan av däcket?

Kan det vara hjullager tro?

Får väl ta och hissa upp bilen i helgen.

Timo Hursti
    Deltagare

Att det låter mer när man svänger passar väl bra ihop med att det handlar om hjullagerfel.

Thomas Sjölin
      Deltagare

Inlägg av Simon Aczel på 2014-03-13 11:40

märkte även att vänster framdäck har tappat nästan alla dubbar på insidan av däcket?

Låter som det är dags för en hjulinställning.

Hej, lyfter denna tråd då jag upplever ett liknande ljud i min nyinköpta 1750 TBi. Hur har det gått? Felet konstaterat och avhjälpt? 

Se vidare denna tråd: http://www.alfaromeo.org/Forum/tabi…fault.aspx

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.