Konvertera till 2-krets bromssystem

Published by Per Wadén on

Forum Teknik Konvertera till 2-krets bromssystem

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Per Wadén
    Deltagare

Vad behöver göras för att konvertera ett enkrets bromssystem på en tidig 105á till tvåkrets?

Huvudbromscylinder för stående pedaler finns att köpa,
      men hur gör man med servoburken?
      Ena kretsen till ett framhjul och den andra till andra framjuletmed bak bromsarna?

Hoppas det finns någon konverterings expert här.

Per Wadén

PerBerlina

Är tyvärr ingen konverteringsexpert… men har jobbat med hydraulik. 😁

Det kan nog vara knepigt att komponera ett eget 2-kretssystem och få det att fungera 100? Det gäller att fördela volymen från huvudcylindern någorlunda jämnt i systemet. Så köra som du nämner funkar nog inget vidare.

Dela upp i en fram och bakkrets fungerar säkert bättre för dig och jag tror många tillverkare löst det så.

Sedan har du Volvos lösning som presenterades med buller å bång. 😎 Triangel varianten. Dvs 2 framhjul ena bakhjulet och 2 framhjul, andra bakhjulet. Men det kräver dubbelkolvsok fram med 2 separata slangar. Överkurs, antar jag då du tänkt modda en gammal bil.

Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

Tomas Gunnarsson
      Deltagare

Här kan du se hur det verkar ha varit original på Bertone med stående pedaler och tvåkrets.

https://www.alfabb.com/threads/1969-dual-mc-booster-fun-bleeding-brakes.200861/

Jag skulle försöka efterlikna den installationen om jag skulle göra ombyggnaden. Som Christer skriver är nog fram/bak en bättre indelning än 1+3 som du beskrev.

Tomas Gunnarsson

Per Wadén
        Deltagare

Tack för det inlägget Tomas!

Ser ut som dom högerstyrda bilarna som hade dubbla bromsservo. Blir till att leta upp ett kopplings skema för detta.

Per

PerBerlina

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.