Köpa 156, JTS eller TS?
Published by Frank Pino on
- Detta ämne har 6 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2 augusti, 2014 kl. 13:17 av Peter Braun.
-
FörfattareInlägg
-
1 augusti, 2014 kl. 15:32 #25969
Den här frågan har säkert ställts åtskilliga gånger här på forumet men jag klarar inte av att söka så..:
Jag behöver en vinterbil och har kommit fram till en 156 JTS eller 2,0 TS kan vara ett bra alternativ. Vad har ni för erfarenheter av dessa? Bränsleförbrukning, elproblem, andra mekaniska problem, rost och så vidare. Vad bör jag tänka på och titta extra speciellt på?
När jag studerar annonser så slår det mig att de flesta bilar inte har gått så långt, sällan över 20000 mil, varför frågar jag mig? Om nu 156an är så rolig att köra så borde väl nån bil ha gått över 30000? Eller havererar samtliga innan 30000 mil?
Alfapino
1 augusti, 2014 kl. 18:40 #25970Har haft både TS och JTS. Tycker JTS:en är en bättre motor med mer vrid, högre effekt och något mindre eller samma förbrukning. Sedan så får du en faceliftat bil om du väljer JTS istället för 2,0TS vilket innebär modernare utrustning och lite bättre kvalitetskänsla i interiör. 1,8TS finns också som facelift.
1 augusti, 2014 kl. 20:05 #25971Alla bilar jag har ägt som har gått mer än 15’000 mil har varit så trötta.
Att köra en bil tills den har gått 30’000 mil; ‘är inget annan än självplågeri.Jag är fullständigt Räserskadad
1 augusti, 2014 kl. 21:51 #25972Det där är ju gamla bilar så det handlar nog mest om att hitta den rätta “bilen” snarare än modellen. Tror inte det lönar sig att kuska landat runt för att hitta det man söker. Dom där modellerna har ju annars så dåligt ryckte så skulle man hitta något som verkar vettigt så skulle inte jag tveka att slå till.
2 augusti, 2014 kl. 06:37 #25973Den senaste 156:an jag hade var en TS som hade gått strax över 26000mil när jag sålde den vidare. Gick kanon. Kolla annars oljeförbrukningen som kan variera kraftigt mellan bilarna. Man vill ju inte ha en bil som man ständigt måste fylla på olja med. Jag har haft allt ifrån ingen förbrukning till ca 500 -600 mil /liter olja. Det är normalt.
2 augusti, 2014 kl. 11:35 #25974Inlägg av Frank Pino på 2014-08-01 15:32
När jag studerar annonser så slår det mig att de flesta bilar inte har gått så långt, sällan över 20000 mil, varför frågar jag mig? Om nu 156an är så rolig att köra så borde väl nån bil ha gått över 30000? Eller havererar samtliga innan 30000 mil?
Jag tycker min egen 156a känns pigg och tajt efter 23000 mil, men då är det förstås rätt mycket bytt och fixat. Jag har tänkt mig att den ska rulla kamremmen ut (28000) iaf. Länkarmarna verkar hålla max 3000 mil så de får väl få bytas en gång till, men det är tveksamt om jag kostar på en ny storservice med kamrem, tändstift osv.
Min teori är att de höga servicekostnaderna och måttliga andrahandsvärdena gör att folk bestämmer sig för att sluta serva och bara “köra tills det rasar” någonstans runt 15-20k mil. Med många ras som följd!
2 augusti, 2014 kl. 13:17 #25975Min senaste 156:a kändes också väldigt tight vid 26000mil. Men då hade jag bytt dämpare och fjädrar runt om. Problemet med gamla 156:or är att värdet på bilarna är lågt samtidigt som de börjar kräva reparation då de är gamla. Många gör då det som bara måste göras antingen för att de inte tycker det är värt det eller för att de inte har råd. De såg bara prislappen på bilen som begagnad och tänkte inte på kommande reparationer.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.