Köpa 159:a eller merca

Published by Daniel Larsson on

Forum Allmänt Köpa 159:a eller merca

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Daniel Larsson
    Deltagare

Hej! Har en polare som är bilintresserad och ska ha ny bruksbil och tittar delvis på Alfa. Kollar i prisklassen ~120k vilket man hittar en 159:a diesel -10 för. Nu till frågan, är det något speciellt man bör ha i åtanke jämfört med att köpa t.ex. en motsvarande merca c-klass eller en audi A4 som han också kikat på. Rostskydd etc, verkstadsbudget eller vad som helst. Motivera gärna, inte bara ’Klart han ska ha en Alfa’

det beror vad han uppskattar. Jag väljer Alfa av tre skäl. Körupplevelse, märkeshistoria, design. När det gäller körupplevelse tror jag man med bestämdhet kan påstå att Alfan är överlägsen de båda andra på listan. Märkeshistoria och design är ju mer en fråga om tycke o smak. Men om körupplevelse är viktigt så kan ju bara en provkörning bevisa skillnaden. Vi köpte nyss en BMW 320 -10, med Msport chassi. Styv och fin. Ligger som en strykjärn på vägen…men så en dag i november fick jag för mig att ta en fultur med vår Alfa Gt 3,2. Och det är då man förstår skillnaden. En helt annan styrkänsla hos Alfan. Svarar på ett helt annat sätt än BMWn, och förmedlar mer körglädje. Och då anses BMWn ändå vara bättre än både A4or och C-klass när tidningarna testar.

Summa summarum:

Körglädje: Alfa

Design: Alfa

Historia: Alfa

Smälta in i tjänstebilssörjan: Audi

Gubbe med keps: Merca

bara att välja vad man tycker är viktigt. 

Classe. (Oo=V=oO) 1600 GTj 1300 GTj

Kenneth Larsson
    Deltagare

Jag har susat runt en massa år med VW koncernens produkter och har nu bara Alfa på min gård.

Min bruxis är en 159 Ti med 1,9 TDi och riktig automatlåda. Har rullat sisådär 5000 mil på 18 månader med den. Kör även 156 GTA och en V6 3,0 GTV + några andra alfor.

159’an är kvalitetsmässigt som alla andra bilar skulle jag vilja säga. Jag har fått byta framhjulslager + partikelfilter på min vid ca 13.000 mil. Bilen är toppen på vägen trots min icke alfamässiga drivlina och diesel + automat är verkligen toppen. Det är en tung bil och drar ca 0,65 ärliga liter (ej färddator) men vill bara ha 0,1 L mera när jag drar bilsläpet med Bertonen på. Detta tycker jag är toppenbra.

Absolut snyggaste bilen på parkeringen i alla lägen, en front som bara skriker en massa saker åt mig när när jag ska iväg! Snygg inredning och bra med plats tycker jag. 

Men jämfört med mina 2 bilar med den riktiga Alfa 6’an så är ju dieseln ett tröskverk….Min klart bästa bil att köra är min 156 GTA. Men det var ju inte din fråga.

Annars har Classe en modern benchmark med Munchenprodukten som på intet vis är sportig – men tilltalar en bred publik. Mercan har en annan publik men är ju också en helt annan typ av bil – båda dessa representerar ängsliga människor som ej vill göra fel (Audi och liknande hör hemma där med!) 

Peter Braun
    Deltagare

Har för tillfället en 159 2,0 JTDm 2011 med 170hk motor. En trevlig bil på många sätt. Det som inte är bra med den är utrymmena och då främst bak. Bagaget är ok, däremot så har den en tråkig lasttröskel. En annan punkt att tänka på är att 159:an är väldigt känslig för däcksprut och stenskott (solid lack i alla fall). Den är mycket mer känslig än många andra bilar och relativt nya bilar kan se rätt risiga ut i lacken. Skärmkanterna längst ner blir snabbt sönderblästrade och rostiga. Skydda med rostskydd eller helst stänkskydd då man även skyddar sidorna på bilen. Annars så är kvaliten som på en medelbil. Hjullager och generator verkar vara de svagaste punkterna på bilen.
    Har förövrigt haft en C-class Mersa som tjänstebil. Det var en 2011 med 2,2 diesel, automat och AMG paket. Jag tyckte den var väldigt trevlig. Bra balans och sportig fast kanske inte lika ”på” som Alfan utan att 159:an skulle vara besvärlig för det. Alfan är bara lite rappare i styrningen. Däremot så är den fwd medan Mersan är rwd. Men att kalla mercan för gubbig är helt fel. Rymligare var den med och med något bättre kvalitetskänsla. Men att köra en Alfa är alltid lite speciellt. Däremot så är 159:an så pass ”vanlig” i sitt handhavande att man inte behöver vara märkesfanatiker. När det gäller service så är nog Mercan dyrare än Alfan om man räknar den vanliga servicen.  

Daniel Larsson
    Deltagare

Tack för vettiga svar och bra synpunkter. Polaren tog till sig av vad ni har sagt och är sen idag ägare till en svart 159:a 2.0jtdm =) Hjälper nog till lite att jag kör Brera själv sen ett tag tillbaka också. Svårt att hitta en bil med snyggare front iaf!

Gillar för övrigt notiserna om gubbe med keps och ängsliga människor =P

Kenneth Larsson
    Deltagare

Kul !

Kul. Jagtror han gjordtde helt rätt och följde sitt hjärta.

rjag tror oxå att han lyssnade till min åsikt om M bilen från Stuttgart. Merca går fetbort i min värld. 

Classe. (Oo=V=oO) 1600 GTj 1300 GTj

Besar Jashanica
    Deltagare

Försökte hitta en 159 sw tbi ett tag, men det ville inte. Köpte en tysk kombi, men kollar fortfarande efter en 159 på blocket

Finns ingen snyggare kombi än 159:an enligt mig.

GTV6 3.0 GP... | http://www.garaget.org/Besar

Anders Eriksson
    Deltagare

@Besar: kolla inte bara Blocket…..  min ligger till salu här på klubben…

http://www.alfaromeo.org/KöpSälj/Radannonser/TabId/130/advertitemid/2842/Sveriges_finaste_159a.aspx

Nu: AlfaSud. Alfa 90. Då: 3*75turbo 164Q4 2*147 156 Brera 3.2 Sud Ti. Spider 916 V6. 159SW Tbi

Peter Braun
    Deltagare

Får gratulera Daniels vän till ett trevligt och udda köp. Jag hade själv tankar på att sälja min ett tag då vi fick barn nummer 2. Småbarn som bl a kräver barnstolar tar mycket plats. Har nu ändrat mig och tänker hyra box dem få gångerna vi behöver det som vid semestrar. En charmig bil helt enkelt. Däremot så får vi komma ihåg att det finns en del annat trevligt i klassen. Mercan jag hade var trevlig och det är oftast lättare att hitta fina exemplar av en sådan bil än att hitta en fin 159:a. Förstår Besar om han haft svårt att hitta. Väldigt känsliga för sprut och dålig kvalitet på lacken. 

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.