Köpa 80-tals GTV, vad tänka på?

Published by Övergivna Forumposter on

Forum Allmänt Köpa 80-tals GTV, vad tänka på?

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14157

    Hej! Om jag är ute efter en GTV, vad ska jag tänka på att kolla då? i detta fallet är en GTV -80 det aktuella objektet.

    Rost på speciella ställen? några glapp utöver det vanliga? vanliga elfel?

    All hjälp uppskattas. Mvh

    #14158
    Dennis Mollberg
    Deltagare

    Det är nog rost till 99% annars är det ju en trettio år gammal bil så det mesta kan ju vara slitet men är man händig så är det ju inga problem med hardyknutar, bussningar osv.

    mvh

    #14159

    Ett stalltips är att köpa ett så fint ex man har råd med. Det blir billigast i längden. Det går att finna fina ex fortfarande. Köper man ett objekt kan förstås rosten sitta var som helst.  Det är en underbar bil. Enligt många är dom undervärderade framtida klassiker. Personligen gillar jag de tidiga modellerna bäst, innan plastsjoken fick för mycket utrymme. Min första Alfa var en GTV-81. Gick som en dröm.

    Classe. (Oo=V=oO) 1600 GTj 1300 GTj

    #14160

    De börjar krypa uppåt i pris vilket känns bra när man redan fått tag i en

    Kolla efter rost, rost, rost. Allt det mekaniska är busenkelt i stor mån. Det finns en Haynesmanual för denna serien av bilar vilken jag mycket starkt rekommenderar. Fantastiskt genomgående i nästan allt för dessa bilar. Köp! 
    Annars är det bara att leta upp en så absolut fin som möjligt. Hitta gärna ett ofärdigt objekt som någon annan har lagat rosten vid nedre kylarbalken, kolla efter tecken på grundstötningar på botten av hela fronten (sänkta bilar blir väldigt låga!) kolla kanten inne i främre hjulhus där innerskärmen möter motorrummet där det finns en perfekt utformad balkong för smutsen att lägga sig om bilen saknar innerskärmar, kolla kring botten av A-stolparna. Kring hjulhusens bakre nederkant, vid plåtskarven på tröskeln, hela trösklarna för den delen, domkraftsfästen, golvet, hela bakstammen som rostar i plåten som den fästs i. Kolla kring baklyktorna, kolla kring rutramen på bakrutan, kolla i bakkanten av taket där fukt kan samlas och gotta sig, kolla i botten av bakluckan där den sluter mot bakstammen, kolla reservhjulsbaljan och lyft undan mattan i bagageutrymmet. 

    Med andra ord hela vägen framifrån till bakändan samt nerifrån och upp. De kan rosta kopiöst mycket och när man har kapat och grävt i dessa så förstår man varför. Men är jobbet redan gjort av någon annan så är det bara att gratulera dig själv och köp.  

    http://www.blocket.se/goteborg/Alfa_Romeo_GTV_57496936.htm?ca=3&w=3
    Denna ser ju ut att ha rostlagats lite varstans om man ser till primerfläckarna – bara det roliga kvar. Kopplingen byter man själv. Tungt att plocka ner hela bakvagnen men det är ändå bra om man vill fräscha upp div. bussningar och kardan/transaxelns gummiknutar. Inredningen är bara att köpa bra begagnat av tex Marco Harjunpää i Avesta och lämna in på rekond. Dörrsidor bygger du enkelt själv med gamla som mall och lite vinyl av fin kvalitet. 

    '06 GT 3.2L '00 Zender 166 3.0 GTAmodifierad ’70 Berlina räser

    #14161

    Är precis den jag är intresserad av, enligt nuvarande ägare så ska den vara så gott som rostfri . Då han ägt den sen 2002 och bara lagat rost och bytt delar sen dess ungefär.. så verkar ju vara trevligt objekt att utgå ifrån!

    #14162

    för 7000kr ser jag inte vad som kan gå fel (nästan..) 

    '06 GT 3.2L '00 Zender 166 3.0 GTAmodifierad ’70 Berlina räser

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.