Köpa Alfa 159 hjälp

Published by Mikael Bengtsson on

Forum Allmänt Köpa Alfa 159 hjälp

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14325
    Mikael Bengtsson
    Deltagare

    Hej

    Jag har tänkt köpa en Alfa 159. Jag har haft många Alfor men ingen 159, valet står mellan 1.9 JTDM (150hp) eller 2.2 JTS. Jag har varit och tittat på en av varje nu och jag uppfattade dieseln som piggare, kan det stämma eller är det bara turboeffekten som lurar mig? Jag trodde 2.2 an skulle vara betydligt piggare än den var (den jag körde var dessutom ommappad).

    En annan sak som skilde dom åt var kopplingen dieseln tog väldigt långt ner och var direkt i ingreppet medans bensinaren tog mer i mitten och hade ett mjukare ingrepp.

    Jag är dock lite skeptisk till diesel då min fru kör bilen på vardagarna och hon har bara en 4-5 km till jobbet vilket i princip är det ända den kommer gå i veckorna och vad jag förstår vill gärna egr ventilen sota igen om den mest går korta sträckor.

    kom gärna med synpunkter och råd om dom olika motorerna och 159 i allmänhet.

    det jag vet är kamkedjan på 2.2

    och på dieseln har jag hört om vattenpumpsras och generatorras samt ovan nämnd egr ventil.

     

    Med vänlig hälsning Micke  

    #14326
    Kenneth Larsson
    Deltagare

    Jag har en 159’a SW iofs med automatlåda. Med lilla dieseln – 1,9. Min är även en Ti.

    Kör ca 100 Km varje dag och mestadels motorväg. Är väldigt nöjd och har nu åkt knappt 20.000 Km med min. Köpte medvetet en med lilla dieseln för att få lägre underhållskostnad. Kamremsbytena är glesa och billiga. För övrigt går bilen underbart på vägen och den känns väldigt solid. 

    19″ hjulen har dyra däck och dom är väl lite mindre komfortabla. Värmen är utmärkt….ja och designen är förstås helt underbar! 

    #14327
    Peter Braun
    Deltagare

    Jag skulle satsa på 2,2:an med tanke på dem få kilometrar den kommer gå. 1,9:an kanske uppfattas piggare i mellanregistret då den har lite mer vrid. Annars så är 2,2:an piggare. En bensinare går mjukare och låter finare. Har haft båda motorerna och har nu en 2.0 Jtdm.1,9:an är lite rå i gången och jag köpte den bara på grund av milen jag kör. Problem med vattenpumpen är inget stort problem. Byt den bara när remmen byts. Däremot så är ett generatorhaveri mindre roligt vilket även jag fick erfara när jag hade bilen. 

    #14328
    Rickard Bergh
    Deltagare

    dieseln i all ära. men med den korta körsträckan är inte dieseln att föredra. den hinner inte komma upp i drifttemp. det är som du säger med egr ventilen. dock inte någon dyr kostnad o reparera.   kopplingen ska ta typ som på 2.2an. inte direkt o nästan på hugga med en gång. då lutar det åt ett byte. inte den billigaste på den bilen då man får släppa ner hela framvagnsramen vid bytet. 

    hade jag varit som du så hade jag satsat på en bensinare i stället. mest fördelaktigt kostnads mässigt sätt. både i drift . skatt o försäkring. 

     

     

    Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden

    #14329
    Mikael Bengtsson
    Deltagare

    tack för snabba svar.

    Rickard du har gjort en del jobb på 2.2 jag tittat på (vilket känns tryggt)

    En fjäder har gått av vid kopplingspedalen vet du om det går att byta bara fjädern eller måste man ta hela pedalen? vet du vad det skulle kosta att byta?

    #14330
    Kenneth Larsson
    Deltagare

    Jag har fixat EGR ventilen på min bil. Bara att skruva isär (finns fina FAQ på nätet) och det finns även en tryck/tempgivare i plenumet som blir full med skit och sot. 

    Ett stort problem på de nya dieslarna med DPF filter är att man får inte köra med för mkt motorolja – då kommer det ut via avgaserna och fyller filtret med olja. Detta sätter igen filtret och det enda man gör med regenereringen (som görs normalt sett under körning eller forcerat på verkstad) är att omvandla detta till aska. Askan får man aldrig ur filtret vid körning utan till slut måste detta tvättas ur eller filtret bytas.

    Men jag håller med – köp ingen diesel om det ska bara småköras. Kanske en cykel är bra vid 4 Km i skåne 

    #14331
    Mikael Bengtsson
    Deltagare

    en annan sak jag tänkte på är ac:n borde man inte höra ett klick samt märka en liten varvtalsänkning om man slår på ac:n eller är det bara så på äldre bilar. svårt och kolla ac funktion på vintern men jag tyckte luften blev kallare när jag slog på ac:n

    #14332
    Rickard Bergh
    Deltagare

    Inlägg av Mikael Bengtsson på 2014-12-21 00:36

    tack för snabba svar.

    Rickard du har gjort en del jobb på 2.2 jag tittat på (vilket känns tryggt)

    En fjäder har gått av vid kopplingspedalen vet du om det går att byta bara fjädern eller måste man ta hela pedalen? vet du vad det skulle kosta att byta?ok

    ok.. nått regnr så kanske jag kommer ihåg det

    behöver det med för att se vad delarna kostar till pedalen.. är det som på 156 så går den att byta bara fjädern då. 

    rickard

    Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden

    #14333
    Mikael Bengtsson
    Deltagare

    Jag skickar ett PM med regnr till dig

    Med vänlig hälsning Micke

    #14334
    Henrik Lindgren
    Deltagare

    Då är nog inte AC:n riktigt frisk. Den ska lämna runt 4c när den fungerar och det är 20-25c ute. Det var iaf vad vår lämnade när jag lämnade in den.

     

    Sen är 2.4 Jtdm överlägsen både 2.2, 1.9 och 2.0an . Vilken underbar motor…synd att sambon är snål med utlånandet av den

    #14335
    Mikael Bengtsson
    Deltagare

    hej

    jo men nu är det inte 20-25 c utan 3-4 c ute men på mina tidigare bilar har man hört ett klick när ac kompessorn slår till samt att varvtalet gått ner något om man står på tomgång detta sker inte på den bilen jag tittat på dock tyckte jag att tempen sjönk när den varit igång ett tag.

     

    2.4 diesel är inte aktuell med tanke på dom dyra kamremsbytena annars har jag förstått att det är en jättefin motor.

    #14336
    Håkan Petersson
    Deltagare

    Kamremsbytet görs vart 4:de år och kostade för mig med 2:dra servicen 11000:-

    MEN,2.4 är grymt stark och riktigt trevlig att köra. DOCK, den sliter MYCKET framdäck.

    #14337
    Mikael Bengtsson
    Deltagare

    ok ja det var ju inte så dyrt som jag fått för mig. Jag trodde man var tvungen att lyfta ur motorn på 2.4 för att göra bytet?

     

    #14338
    Håkan Petersson
    Deltagare

    Det gör man bara på Q4 modellerna.

    #14339
    Mikael Bengtsson
    Deltagare

    ok då är det bara Q4 man ska passa sig för tack för infon

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.