KÖPA ALFA ROMEO SPIDER -97?

Published by Övergivna Forumposter on

Forum Allmänt KÖPA ALFA ROMEO SPIDER -97?

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #16372

    Hej alla!

    Har alltid varit en Alfa fantast och nu ska jag ev slå till på en Alfa Romeo Spider 2,0 från 1997. Den har gått 7000 mil.

    Min fråga är. 

    Vad ska jag se upp med då jag aldrig har haft en Alfa innan TIPS?

    Vanliga fel?

    TACK PÅ FÖRHAND

    #16373

    hade en 97a i rätt många år och var väldigt nöjd.  Inget krångel alls. Det var en TS. tror inte det föreligger några direkt modellrelaterade problem med dom. Kamremsbytena debatteras ofta både vad det gäller Ts motorn och V6an. Om byte är nära föreliggande bör det synas i priset eller innebära prutläge. Cabbens skick skulle jag kolla extra. Och jag skulle även se till att lyfta på lite golvmattor för att se om det står vatten där. Om så, kolla om det finnns rost. I övrigt rostar dom normalt inte speciellt. Länkarmarna fram får bytas rätt ofta. Kolla om det klonkar och låter illa vid gupp typ järnvägsövergångar. 

    En väldigt trevlig bil. Finns knappast nån mer prisvärd cab på marknaden.

    Classe. (Oo=V=oO) 1600 GTj 1300 GTj

    #16374

    Tack för svaret. den var visst en 1998, Jo bilen är nylackad, 7000 mil, kamremmen är bytt för 5 år men den har bara gått 1150 mil med den remmen. Den går bra inga konstigheter alls. Låter 43000 kr mycket tycker ni? 

    #16375
    Anders Eriksson
    Deltagare

      Att den bara gått 7000mil låter bra, jag gillar lågmilare!! Kamrem ska bytas varje 3e år, eller 6000mil på den motorn!! Så om remmen suttit där 5 år, byte snarast är väl att rekommendera!

      annars  kanske min Spider kan vara nåt?? Fler mil iof, men betydligt trevligare motor. 

      http://www.blocket.se/orebro/Alfa_Romeo_Spider_cabriolet_3_0_V6_61051301.htm?ca=8&w=3

      Nu: AlfaSud. Alfa 90. Då: 3*75turbo 164Q4 2*147 156 Brera 3.2 Sud Ti. Spider 916 V6. 159SW Tbi

      #16376

      Kamremmen bör nog bytas, om inte annatför nattsömnens skull. Kolla upp varför den är nylackad. Nylackade bilar kan se förädiskt bra ut. Om bilen är bra i övrigt och bara har gått 7000 mil är priset ok. Antar att det är en TS. Kom på en svaghet och det är el-cabben. Manuell är att föredra.

       

      Classe. (Oo=V=oO) 1600 GTj 1300 GTj

      #16377
      Björn Ek
      Deltagare

        Nä, den manuella sufletten är lite krånglig, inte ens den elektriska gör hela jobbet själv. Försök hitta en med elcab så kommer du orka ta ner taket oftare.

        I spent a lot of money on booze birds and fast cars. The rest I just squandered.

        #16378

        dom med elcab jag har varit i närheten har varit föremål för verkstadsbesök för att få det att fungera. Manuell må vara krångligare men det funkar. Tog väl 20 sek eller nåt att fälla. Och den tiden är ingenting vs ett verkstadsbesök. Rent personligen väljer jag bort elcabben 7 dar av 7 om jag skulle bli spekulant på en 916 Spider igen.

        Classe. (Oo=V=oO) 1600 GTj 1300 GTj

        #16379
        Björn Ek
        Deltagare

          Ett verkstadsbesök var femte år eller ett elände varje gång man använder bilen, jag tycker valet är enkelt. 😀 

          I spent a lot of money on booze birds and fast cars. The rest I just squandered.

        Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.