Köpa bil i Italien – Sunes Junior Zagato
Published by Sune Karlsson on
- Detta ämne har 98 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast 20 augusti, 2020 kl. 18:45 av
Sune Karlsson.
-
FörfattareInlägg
-
22 april, 2016 kl. 23:53 #48742
Sune – Zagato: 1 – 1.
Efter fyra timmar på rygg med obekväma arbetsställningar och ålning medelst hasning (jo, det går på rygg också!) är nu avgasröret bytt. Återstår att se om det håller tätt.
Det hela hade varit betydligt lättare om inte någon italiensk hulk hade dragit åt klammern så att det bildats en fåra tvärs över både främre röret och mellanröret. Eftersom främre röret skulle behållas fick jag med hjälp av bågfil och en slö huggmejsel sprätta upp mellanröret för att få loss det. Vid monteringen visade det sig att det främre röret var för långt för det nya mellanröret och det främre röret kapades vid fåran. Tänk om jag vetat det några timmar tidigare.
Sen var det dags för nästa punkt på besiktningsbeställningen: Byte av styrleder. Bara det att låsmuttrarna är 22 mm och det har jag tydligen inte stött på förut eftersom verktygslådan helt saknade såna blocknycklar. Då fick det bli fredagsmys istället.
Går det så går det...
26 april, 2016 kl. 15:20 #48743Styrleder bytta och höger halvljus tittar numer lite blygsammare ner i golvet. Dags för ett nytt försök!
Och det gick lite bättre!
Två år till nästa gång.
Hjulinställning återstår. Sen blir det en tur till Wenngarn om vädrets makter inte är alltför motsträviga.
Går det så går det...
26 april, 2016 kl. 15:41 #48744Härligt! Jag är ju sjukt partisk när det gäller Alforna på Z men jag blir helt enkelt glad varje gång jag ser dem.
Johnny – may the 4C be with you!
26 april, 2016 kl. 21:54 #48745Kul! Ses på Wenngarn!
Genmodifierad ’70 Berlina GTAm räser
2 juni, 2016 kl. 23:12 #48746Det antyddes lite försiktigt när jag besiktade för andra gången att det nog fortfarande var lite hål i avgaseriet. Med tiden har det blivit större och det var bara att bita i det sura äpplet och byta det främre röret som jag så omsorgsfullt lät bli att såga sönder när jag bytte mellanröret. Rosthål i översidan på ljuddämparen, lite märkligt kan man tycka.
Sen blev det stopp. Classic Alfa hade skickat två olika grenrörspackningar, en som var rätt och en som var för stor.
Och det behövs ju två.
Passade samtidigt på att byta olja i motor, växellåda och diff när bilen ändå stod på pallbockar. Alla tre oljepluggarna såg ut såhär
Lite väl mycket gunk för min smak men det kanske är normalt när det inte är varmkört innan man byter. Lite metallspån på magneten i växellådspluggen.
Sen behöver jag fylla på olja i Burmanboxen. Ska bli intressant att se om den läcker
Går det så går det...
3 juni, 2016 kl. 09:45 #48747Fett i botten på Burmanboxen verkar vara det som gäller och sedan TJOCK olja på toppen. Annars läcker det ut även om man har ny packning! Fråga inte hur jag vet ?!
Dessutom finns det med o-ringstätning eller packbox…..Så att skaffa rätt reservdel är inte helt oproblematiskt kanske ?
3 juni, 2016 kl. 21:07 #48748Burmanboxen är inte tom på olja men det är inte heller fullt ända upp, vilket jag förstått att det ska vara. Tänker fylla på med en rak 90 olja och sen hålla tummarna.
Går det så går det...
12 juni, 2016 kl. 19:19 #48749Nu har rätt grenrörspackningar anlänt och avgaseriet är på plats. Tog en liten provtur på 5-6 mil och lagom krokiga bergslagsvägar i det fina vädret. Verkar hålla tätt! Passade på att ta några bilder på bilen också.
Går det så går det...
6 juli, 2016 kl. 22:52 #48750Ingen bra vecka.
GTAn är inkontinent och behåller inte oljan. Orkade inte grotta i det utan bestämde mig för att det var en utmärkt anledning att ta ett par varv på Kinnekulle med Zagaton. Med tanke på att bromsslangarna kanske suttit där sedan tidernas begynnelse och bromsvätskan är av okänd ålder kändes det bra att byta det. Började med att byta bromsslangen bak. När det var gjort såg jag att den gamla var tillverkad 2014 – ganska onödigt att byta alltså. Samma sak med dom där fram så dom fick sitta kvar (Robert H, behöver du fortfarande bromsslangar?). Nåja bytte i varje fall bromsvätskan.
Sen tog jag en liten provtur. Det skulle jag inte gjort. Medan jag väntade på ett rödljus bestämde sig någon som inte riktigt förstått vad backspegeln är till för att backa ut från sin utfart med dragkroken före och rätt in i mig! Jag såg honom komma – med tilltagande fasa – samtidigt som jag reflexmässigt tryckte på rattcentrum istället för tutknapparna i rattekrarna!
Går det så går det...
6 juli, 2016 kl. 23:45 #48751Men nej vad surt!!! Verkar det lösa sig med försäkringsbolag etc?
Stackars lilla Zagato
Genmodifierad ’70 Berlina GTAm räser
7 juli, 2016 kl. 18:18 #48752Så otroligt trist! Lider verkligen med dig!
Borde vara relativt enkelt att få fixat men med gamla speciella bilar är det ju inte alltid helt lätt… Hoppas det löser sig på bästa sätt!
Giulietta Sprint -59 & Alfetta 1.8 -75 & Giulia Veloce 280 -17
8 juli, 2016 kl. 20:49 #48753Inlägg av Sune Karlsson på 2016-07-06 22:52
Ingen bra vecka… Jag såg honom komma – med tilltagande fasa – samtidigt som jag reflexmässigt tryckte på rattcentrum istället för tutknapparna i rattekrarna!
Fick han en spark i skrevet? (jag brukar inte förespråka våld, men i det här fallet är det berättigat)
Jag är fullständigt Räserskadad
21 juli, 2016 kl. 12:26 #48754Aj! Tur i oturen att han prickade så att det “bara” är en karosspanel som skadades. Detta måste ju försäkringen ta utan att knota, även om det är ohyggligt surt att lida för andras idioti. Väntar fortfarande på värderingen av min Sud Ti, som en ung herre rammade i sidan när han körde rakt ut på huvudled utan att se varken skyltar eller andra bilar…
Hoppas att det löser sig snabbare för dig!
/Pål
Pål Katsler
21 juli, 2016 kl. 20:23 #48755Det ser ju betydligt värre ut! Inte roligt.
Försäkringsbolaget har hittills varit tillmötesgående men vi är inte riktigt i hamn än. Men det ska nog gå bra.
Blev trots allt några varv på Kinnekulle. Kul även om jag stundtals kände mig som ett rundningsmärke. Bromsade nog hårdare än någon gjort de senaste åren och nu kärvar bromsljuskontakten. Bara att byta – och lufta bromsarna igen…
Går det så går det...
21 juli, 2016 kl. 21:03 #48756Bahhh, stackars alfor. Lider med er..
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.