Köpa bil i Italien – Sunes Junior Zagato
Published by Sune Karlsson on
- Detta ämne har 98 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast 20 augusti, 2020 kl. 18:45 av
Sune Karlsson.
-
FörfattareInlägg
-
17 augusti, 2016 kl. 11:27 #48757
Bucklan är fortfarande kvar men det ska nog lösa sig. Tog Zagaton till 60 årsjubileet där Åke Nyberg tyckte den var värd att prata om, Kul! Film på Facebook tack vare Peter Tapio. (Men den har inte plastkaross
)
På vägen hem började laddningslampan lysa. Troligen generatorn som gett upp (likström). Ungefär 12.4 volt när jag mäter på batteriet oavsett om motorn är igång eller inte och hur mycket jag än varvar. Mäter jag direkt på generatorn blir det ungefär 1 volt. “Uppgradera” till växelströmsgenerator eller försöka få den renoverad?
Går det så går det...
17 augusti, 2016 kl. 13:06 #48758Min 1300 GTj -68 har fortfarande likströmsgeneratorn kvar, och den fungerar ännu felfritt. Men jag tänker byta till en vxlströmmare ändå, men vara väldigt noga md att hålla reda på originalgeneratorn. Inte för att jag vet om det spelar nån roll om man har kvar originalet eller inte, men i ditt fall hade jag gjort både och, dvs renovera den trasiga och sätta i en vxlströmmare
Classe. (Oo=V=oO) 1600 GTj 1300 GTj
17 augusti, 2016 kl. 13:06 #48759Min 1300 GTj -68 har fortfarande likströmsgeneratorn kvar, och den fungerar ännu felfritt. Men jag tänker byta till en vxlströmmare ändå, men vara väldigt noga md att hålla reda på originalgeneratorn. Inte för att jag vet om det spelar nån roll om man har kvar originalet eller inte, men i ditt fall hade jag gjort både och, dvs renovera den trasiga och sätta i en vxlströmmare
Classe. (Oo=V=oO) 1600 GTj 1300 GTj
17 augusti, 2016 kl. 15:34 #48760Inlägg av Sune Karlsson på 2016-08-17 11:27
…“Uppgradera” till växelströmsgenerator eller försöka få den renoverad?
Att köpa en ny växelströmsgenerator blir sannolikt billigare (och bättre) än att renovera liket. http://www.alfaholics.com/browse-parts-by-car/105-series/electrical/new-65a-alternator/
Om du vill passa på att lätta bilen (och plånboken) kan du köpa en så’n här: http://www.alfaholics.com/race-performance/alfaholics-performance-and-racing-parts/electrics-lighting/50a-race-alternator-120/Jag är fullständigt Räserskadad
17 augusti, 2016 kl. 16:16 #48761Inlägg av Igino Cazzola på 2016-08-17 15:34
Inlägg av Sune Karlsson på 2016-08-17 11:27
…“Uppgradera” till växelströmsgenerator eller försöka få den renoverad?
Att köpa en ny växelströmsgenerator blir sannolikt billigare (och bättre) än att renovera liket. http://www.alfaholics.com/browse-parts-by-car/105-series/electrical/new-65a-alternator/
Om du vill passa på att lätta bilen (och plånboken) kan du köpa en så’n här: http://www.alfaholics.com/race-performance/alfaholics-performance-and-racing-parts/electrics-lighting/50a-race-alternator-120/Dom är ju inte riktigt “bolt-on”. Då ska det vara en sån här http://www.alfaholics.com/2010/07/a…nator-120/ för endast 450 pund! Lite billigare (320 pund) här http://classicalfa.com/products/EL0…NATOR.html. Men det lutar nog åt en växelströmsgenerator.
Går det så går det...
17 augusti, 2016 kl. 17:05 #48762Inlägg av Sune Karlsson på 2016-08-17 16:16
Inlägg av Igino Cazzola på 2016-08-17 15:34
Inlägg av Sune Karlsson på 2016-08-17 11:27
…“Uppgradera” till växelströmsgenerator eller försöka få den renoverad?
Att köpa en ny växelströmsgenerator blir sannolikt billigare (och bättre) än att renovera liket. http://www.alfaholics.com/browse-parts-by-car/105-series/electrical/new-65a-alternator/
Om du vill passa på att lätta bilen (och plånboken) kan du köpa en så’n här: http://www.alfaholics.com/race-performance/alfaholics-performance-and-racing-parts/electrics-lighting/50a-race-alternator-120/Dom är ju inte riktigt “bolt-on”. Då ska det vara en sån här http://www.alfaholics.com/2010/07/a…nator-120/ för endast 450 pund! Lite billigare (320 pund) här http://classicalfa.com/products/EL0…NATOR.html. Men det lutar nog åt en växelströmsgenerator.
Jag har hjälpt 2 Alfisti att installera så’na däringa små generatorer.
I det första fallet hade vi inget “bespoke fitting kit” och då gick det åt några svordomar.
I det andra fallet hade vi kittet och då var det väldigt enkelt (det enda som saknades var några planbrickor).Jag är fullständigt Räserskadad
17 augusti, 2016 kl. 23:12 #48763Inlägg av Igino Cazzola på 2016-08-17 17:05
Jag har hjälpt 2 Alfisti att installera så’na däringa små generatorer.
I det första fallet hade vi inget “bespoke fitting kit” och då gick det åt några svordomar.
I det andra fallet hade vi kittet och då var det väldigt enkelt (det enda som saknades var några planbrickor).Intressant. Funkar “fitting kit” när man tidigare haft en likströmsgenerator? Fästpunkterna i blocket är ju annorlunda jämfört med en växelströmsgenerator.
Eller jag kanske ska fråga så här: Ser blocket/bröstkåpan likadan ut oavsett om det från början suttit en likströms eller växelströmsgenerator? I så fall är ju en växelströmsgenerator till en senare årgång bolt-on om det inte är något annat som skiljer.
Går det så går det...
28 september, 2016 kl. 12:50 #48764Då var det äntligen klart med både försäkringsbolaget och verkstan. Lite som försvann i kommunikationen tydligen. Inlämnad hos CC motors idag med hopp om att snart ha den tillbaka.
Det där med generator verkar svårare. Har försökt beställa via webben hos Alfaholics men inte fått någon respons. Likadant när jag frågade via webben. Men dom svarar på mailen…
Går det så går det...
12 oktober, 2016 kl. 22:18 #48765Nu händer det saker
Magi som jag inte riktigt begriper men det ser ut att bli bra
Nu hoppas jag på lackeraren.
Går det så går det...
13 oktober, 2016 kl. 19:29 #48766Sedär!
Ser bra ut på bilden iallafall.
Giulietta Sprint -59 & Alfetta 1.8 -75 & Giulia Veloce 280 -17
10 mars, 2017 kl. 00:08 #48767Baby steps…
Här har det inte hänt mycket, men häromdagen renoverade jag dörrstoppet på förardörren. Så här såg det ut innan
Inga rullar och en improviserad lagning med pinnar påsvetsade för att få stopp på dörren.
Bättre med nya rullar och stång
Efter att ha tagit kortet insåg jag att stången var felvänd. Gör om, gör rätt!
Ska byta på passagerardörren också men då måste jag vända på bilen först så dörren går att öppna, besvär, besvär…
Går det så går det...
8 oktober, 2017 kl. 18:53 #48768Bara kört och njutit av bilen i sommar. Blev några hundra mil inklusive en tur upp på Kvarntorsphögen. Närkes högsta punkt, skapad i skuggan av andra världskriget, lätt radioaktiv och innanmätet brinner fortfarande. Några bilder från toppen av högen och skulpturparken.
Går det så går det...
12 september, 2018 kl. 00:42 #48769Bara rullat på i år också. Bjuder på en bonusbild.
Går det så går det...
9 juni, 2019 kl. 14:08 #48770Det är lite glapp i knutkorsen på kardan så Zagaton ska begåvas med nya sådana. Beställde från Classic Alfa och det följde med små fjädrar som mystifierar mig lite.
Är det meningen att man ska pilla in dom under kopparna i knutkorset? Det är ett hål i själva korset där fjädern ser ut att passa.
Går det så går det...
9 juni, 2019 kl. 17:20 #48771När du pressar in lagerkoppen i gaffeln kommer ett skåra fram. Där ska låsringen sitta. Håller skålen på plats. Ja, du ser då du börjar demontera… ??
Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.