Köpa bil i Italien – Sunes Junior Zagato
Published by Sune Karlsson on
- Detta ämne har 98 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast 20 augusti, 2020 kl. 18:45 av
Sune Karlsson.
-
FörfattareInlägg
-
9 juni, 2019 kl. 18:46 #48772
Låsringen tror jag att jag har koll på. Det är mer vad fjädrarna är till för som jag undrar.
Går det så går det...
10 juni, 2019 kl. 04:03 #48773Excuse me…
Får skylla på trötthet eftr 6 dagars jobb & liten bild i mobilen. 😉Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13
10 juni, 2019 kl. 10:51 #48774I ändarna på själva korset är det hål, där fjädern skall sitta. Det är väl tänkt att den ska centrera det hela, tror inte att det har så stor betydelse.
PerBerlina
10 juni, 2019 kl. 13:06 #48775Posted By Christer Andersson on 10 jun 2019 04:03
Excuse me…
Får skylla på trötthet eftr 6 dagars jobb & liten bild i mobilen. 😉Du är förlåten…
Går det så går det...
10 juni, 2019 kl. 13:08 #48776Posted By Per Wadén on 10 jun 2019 10:51
I ändarna på själva korset är det hål, där fjädern skall sitta. Det är väl tänkt att den ska centrera det hela, tror inte att det har så stor betydelse.
Tack, då var det ungefär som jag trodde.
Går det så går det...
30 april, 2020 kl. 17:14 #51082Hjälpligt åtgärdat ett litet missöde.
Går det så går det...
16 juni, 2020 kl. 00:44 #52033Egentligen skulle jag bara byta knutkors. Ett projekt som började med att jag köpte knutkors för ett år sedan. Sen hände inte mycket.
Men nu! Då ligger man under bilen och stirrar upp på kardanen som på något sätt ska lirkas loss förbi ett avgasrör som någon konstruktör bestämt ska göra en sväng som är lagom stor för att blockera alla försök. Begrundandes detta och det faktum att jag inte alls har lust att ta bort avgasröret är det svårt att inte notera att det finns en massa andra saker i kardantrakten som det kan vara bra att åtgärda. Så det här ska inte alls handla om knutkors. Istället ska vi byta bussningen till växellådsfästet.
Easy peasy! Jag hade ju investerat i en tjusig sats från Biltema för att pressa ut bussningar med rejäla gängstänger och presshylsor. Smidigt, har gjort stor skillnad på antalet svordomar vid andra tillfällen. Men nu är det ju så att det är en massa saker i vägen om man ska göra det utan att plocka ner växellådan. Så dom fina hylsorna fick inte plats. Dags att leta i högen av överblivet skrot. En 46 mm hylsa, ett 70 mm avloppsrör i plast och några spikplåtar som jag borrade hål i och limmade ihop.
Pressa ut. Avloppsröret höll, tål mycket belastning i den riktningen.
Pressa in. Här kommer spikplattan och det borrade hålet in eftersom röret som skruven går i sticker ut en bit. Förmodligen överkurs men gör det lättare att inte dra in bussningen snett.
Klart! (Men det tog ett par dar att klura ut.)
Sen dagens fråga till publiken. Jag ska även byta stödlagret på kardan och har fastnat på Woodruffkilarna. Hur får man loss dom utan att förstöra dom?
Går det så går det...
18 juni, 2020 kl. 13:25 #52051Woodruffkilar fanns väl på Amazon -64 drivaxlar om jag minns rätt. Och på mopeden. Brukade väcka dom med ett radiellt riktat slag i ena änden. Med den lilla handsläggan, givetvis. Hjälpte inte det så knackade jag från olika håll till dom gav sig.
Lars
20 augusti, 2020 kl. 18:45 #52918Så är stödlager, hardy och bakre knutkors bytt och kardanen återmonterad. Tog bara två månader 🙂
En kort provtur tyder på att allt fungerar. Det kan vara placeboeffekten men det känns som jag har liiite vibrationer och det låter mer från växellådan. Kan nya och styvare gummin i hardy och växellådsbussningen göra skillnad?
En fråga till: Är detta ett normalt spel i diffen (bakhjulen står på marken)?
Går det så går det...
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.