Köpa Gtv, vad ska jag tänka på?
Published by Ola Danielsson on
- Detta ämne har 11 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast 14 februari, 2014 kl. 08:51 av Lars Söderman.
-
FörfattareInlägg
-
11 februari, 2014 kl. 22:25 #11345
Det är dags att köpa en bil till då sonen har tagit körkort och vi är sugna på en gtv från början av 2000-talet, i första hand en 2-liters. Förutom kamremmen, vad ska vi tänka på? Det kanske till och med finns någon som funderar på att sälja sin , tips mottages tacksamt
/Ola
11 februari, 2014 kl. 22:39 #11346Överväg en V6:a. Mycket rejälare motor förutom de självklara fördelarna. Ja, den drar lite mer men det är en av de sista chanserna för grabben att få känna hur en riktig motor kändes innan miljökraven förstörde det nöjet:-)
12 februari, 2014 kl. 20:07 #11347En 15 år gammal TS 16V skulle inte jag betala pengar för .V6-an är en trevligare och mycket bättre motor.
12 februari, 2014 kl. 21:01 #11348Nu är ju inte jag nån fantast av 16V TS men i det här fallet behöver det väl inte vara nåt dåligt val. Med ett nytt körkort i bakfickan räcker det nog gött med 150 hk, man ska ju ha nåt att sikta mot senare med, ingen idé att börja på topp.
Det är väl inte så mycket mer att kolla på en GTV än på vilken gammal bil som helst men den avancerade bakvagnen skulle jag nog kolla lite extra. Den ska vara fri från klunk och andra oljud, kan vara dyr att hållas med om fel saker är utslitna. Sen är det ju rent allmänt en väldigt bra idé att hålla koll på motorns oljenivå om man köper en TS.
Giulietta Sprint -59 & Alfetta 1.8 -75 & Giulia Veloce 280 -17
12 februari, 2014 kl. 21:53 #11349Går alldeles utmärkt att köra ihjäl sig med en 16V TS också. Inte för att jag någonsin ägt någon själv men att totalt dissa den så tycker jag knappast är rättvist. Jag hade vansinnigt kul med min gamla Alfetta 1.8 med sina 118 HK. Tror absolut att en TS är en bättre nybörjarbil än en V6.
12 februari, 2014 kl. 22:04 #11350Håller med Thomas, det är inget fel på TS:en även om 6:an är underbar. Finns det servicebok med dokumenterad skötsel och regelbundna oljebyten är väl ett stort plus. Vill minnas att TS:en inte trivs med låga oljenivåer… Kolla alla elprylar med så att de fungerar. Jobbigt om fönsterhissar och sånt inte fungerar. Lycka till!
12 februari, 2014 kl. 22:09 #11351Har inte koll på TS motorn, men min erfarenhet är att GTV:n annars är en rätt robust bil. Kolla det vanliga med servicehistorik och slitdelar, bussningar , dämpare och länkarmar….
/Olle
13 februari, 2014 kl. 07:03 #11352Min “diss” av 16V TS avser inte (den rätt trevliga) karaktären hos en fullt frisk motor. Jag syftar mest på driftsäkerheten. V6-an är en mycket mera driftsäker och stabil motor än vad 16V TS är.
13 februari, 2014 kl. 08:20 #11353Tyvärr går det inte att komma åt gamla forumet annars hade min fix & trixtråd varit bra läsning.
Några minor jag gick på när jag köpte min GTV:
Övertejpad airbaglampa. Vanligt problem att kontakterna till bältessträckarna under sätena glappar. Numera 2:a på besiktningen.
Knäckt ram i förarstolen. Krävde demontering av hela stolen och svetsning.
Trasig elantenn. Kommer in vatten i den och den kärvar ihop.
Fönsterhissar kan krångla, Nyare modeller har “drop down” fönster och lägesgivarna kan strula.
Dålig termostat. Vanligt fel. Motorn kommer ej upp i arbetstemp.
Trasiga dimljus. Mycket vanligt. Plasten knäcks vid lamphållaren. Kräver byte av hela lyktan.
Glapp i spindelleder/länkarmar fram. Standard Alfa-fel har jag förstått.
Fastkärvade skruvar till luftfilterboxen.
Krånglande elbackspeglar.Andra fel som är vanliga som inte jag råkat ut för:
Engelsmännen kör mycket med elbakrutan och ledningarna är klent dimensionerade så säkringsboxen kan brinna upp.
Fel med kamtidsvariatorn. Ger dieselgång på tomgång.Har man väl fått stil på eventuella småfel så är det en härlig bil att köra! Kanske inte världens bästa nybörjarbil eftersom bakåtsikten är ganska obefintlig, men väldigt rolig!
13 februari, 2014 kl. 19:13 #11354Inlägg av <a href=’http://www.alfaromeo.org/Senaste/tabid/61/userid/436/Default.aspx’ class=’af-profile-link’>Karl Sandler</a> på 2014-02-13 07:03
Min “diss” av 16V TS avser inte (den rätt trevliga) karaktären hos en fullt frisk motor. Jag syftar mest på driftsäkerheten. V6-an är en mycket mera driftsäker och stabil motor än vad 16V TS är.Precis vad jag menar. TS-motorn är otroligt trevlig. Varvar och låter fint. Däremot tycker jag att den som konstruktion är en riktig skitmotor. En tvålitersmotor på 150 hp ska inte behöva vårdas som en rejsmotor för att inte haverera. Att föregående ägare skött service är ingen garanti eftersom man ofta måste toppa motoroljan i princip varje tankning. Några missar med det och du kan vara nära ett vevlagerhaveri.
Har själv skrotat en skitfin rostfri 156:a med skuren motor som skötts exemplariskt och det är inte kul:-(13 februari, 2014 kl. 19:24 #11355Jag har haft 3 TS och en JTS bil. Hållit normalkoll och inte alls behövt fylla mycket olja. Dom har fungerat alldeles utmärkt hela tiden. Tycker det är en helt ok motor, men en T S utan servicehistrorik skulle jag inte välja.
Classe. (Oo=V=oO) 1600 GTj 1300 GTj
14 februari, 2014 kl. 08:51 #11356Just ja, glömde nämna att båda motstånden till kylfläktarna var uppbrunna på min bil. Vanligt fel som uppstår pga oxid och glapp i kontaktstyckena. Originalmotsånden är dyra, tror de ligger runt 700kr styck, men jag tittar just nu på alternaitva lösningar.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.