Köpa kamremsats AR156 V6 ?

Published by Patrik Jansson on

Forum Teknik Köpa kamremsats AR156 V6 ?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
  • Författare
    Patrik Jansson
    Deltagare

Vad rekomenderar ni att man köper för kamremssats till en AR 156 V6 ?

Finns ju flertalet icke original satser som SKF, Continental, Bosh mm

Sen bör man väl byta vattenpumpen också hur vet jag vilken tillverkare som har metall impeller ?

Vad säger ni ?

Mina fordon:
    Alfa Romeo Alfetta 1.8 1974
    Alfa Romeo Alfetta 1,8 1975
    Alfa Romeo 156 2,0 Ts Selespeed 1998
    Alfa romeo 156 2,5 V6 1999
    Alfa Romeo 159 3,2 Q4 2006
    Alfa Romeo Spider 1750 tbi 2010
    Kawasaki KZ1000R2 Eddie Lawson Replika 1983
    Formula F20LS 4,3 V6 Båt 1981

Thomas Sjölin
    Deltagare

Köpte Continentals sats och SKFs vattenpump (som har metallimpeller) när jag bytte förra sommaren. Bytte dessutom alla löphjul och spännare till aggregatremmen också när jag ändå var på gång.

Tror inte det är så hemskt stor skillnad mellan de mer välkända märkena. I mångt och mycket är det nog samma tillverkare, bara andra märkningar. Som nämnts förut är det sällan kamremmen som ger upp på busson, det är oftast spännaren som är problemet. Byter man den vid varje kamremsbyte så klarar man sig nog ganska bra.

Patrik Jansson
    Deltagare

Inlägg av Thomas Sjölin på 2017-10-24 14:08

Köpte Continentals sats och SKFs vattenpump (som har metallimpeller) när jag bytte förra sommaren. Bytte dessutom alla löphjul och spännare till aggregatremmen också när jag ändå var på gång.

Tror inte det är så hemskt stor skillnad mellan de mer välkända märkena. I mångt och mycket är det nog samma tillverkare, bara andra märkningar. Som nämnts förut är det sällan kamremmen som ger upp på busson, det är oftast spännaren som är problemet. Byter man den vid varje kamremsbyte så klarar man sig nog ganska bra.

Tack för infon   bra att veta!

Mina fordon:

Själv köper jag det billigaste eBay har att erbjuda och byter vart 5-6år och ungefär lika många tusen mil. 

Säljarna skriver alltid ut metallimpeller om det är så på vattenpumpen. Passa på att byta multiremmen samtidigt för om den går av kan den vilja gosa in sig hos kamremmen. 

'06 GT 3.2L '00 Zender 166 3.0 GTAmodifierad ’70 Berlina räser

Martin Sipek
    Deltagare

Inlägg av Fredrik Assarsson på 2017-10-24 20:35

Själv köper jag det billigaste eBay har att erbjuda och byter vart 5-6år och ungefär lika många tusen mil. 

Säljarna skriver alltid ut metallimpeller om det är så på vattenpumpen. Passa på att byta multiremmen samtidigt för om den går av kan den vilja gosa in sig hos kamremmen. 

Fredrik, byter du rem, spännare, vattenpump och multirem varje gång?

Thomas Sjölin
    Deltagare

Svarar inte för Fredrik men såhär tänker jag göra.

Köpte bilen 2011 (Årsmodell -04). Kamremmen var bytt -08. Exakt vad som mer var bytt då vet jag inte, visste dock att vattenpumpen inte bytts. Planerade in att jag skulle byta sommaren 2016, inklusive vattenpump. Självklart även löphjul och spännare till kamremmen. När jag skulle ställa på bilen på vårkanten hörde jag ett oroväckande ljud. Då hade bilen gått 11500 mil. Det visade sig att lagret i vattenpumpen var helt slut så det var helt klart dags. Med tanke på att den blivit dålig bestämde jag mig för att byta löphjul och spännare till multiremmen också när jag ändå höll på eftersom allt detta också suttit på bilen sedan ny, bortsett från multiremmen som också byttes -08.

Vet inte när jag kommer byta kamrem igen men jag kör så väldigt lite och enbart sommarhalvåret så det kommer nog dröja 5-6 år innan iaf, såvida jag inte börjar köra betydligt mycket mer. Det är en avvägning det där. Nere i Tyskland vet jag att intrervallet på dessa bilar är 12000 mil eller 6 år. Självklart slits delarna mer här med större temperaturskillnader, dessutom kan kamremmen bli lite styv och forma sig efter löphjul/drev när den står still länge. Så en 5-6000 mil känns rimligt i mitt fall. Vattenpumpen kommer jag troligen byta även nästa gång. Att originalpumpen gav upp efter drygt 11000 mil säger mig att det kan vara en bra idé. Det är så enkelt att byta den ändå när kamremmen är loss att det är lika bra. Det är en extra kostnad ja men ger den upp mitt mellan kamremsbyten så blir det totalt sett dyrare än att inte göra det. Jag tar det säkra före det osäkra s.a.s.

Löphjul och spännare till multiremmen kommer jag nog inte byta nästa gång. Det får bli vartannat byte, förutsatt att delarna fortfarande går få tag på. Själva multiremmen kommer jag byta varje gång, det är så liten kostnad att det är dumt chansa eftersom den kan trassla in sig och förstöra kamremmen om den går av.

Så, det jag kommer byta varje gång är kamrem samt löphjul och spännare till den, vattenpump och multirem. Varannan gång kommer jag också byta löphjul och spännare till multiremmen. Det kanske är overkill men det är alltid skönare köra en bil där jag vet att sådana saker inte kommer bråka med mig.

Jag är inne på ditt spår också angående vad som byts. Alltid löphjul och spännare för kamremmen. 

Man kan dock säga att löphjulen var i nyskick efter 6år! Absolut nyskick! Byttes när allt ändå beställts men lades på bra-att-ha-hyllan. 

Thomas Sjölin
    Deltagare

Jo, mina såg helt okej ut också och inga missljud från lagren heller. Löphjulen är ganska robusta så inget konstigt med det men känner ändå att det är i förhållandet en rätt låg kostnad att det kändes tryggast byta dem. Spännaren skulle jag dock aldrig chansa med.

Martin Sipek
    Deltagare

Tackar, verkar vettigt att byta allt varje gång utom möjligen vattenpumpen kan jag tycka. I mitt fall står bilen mest avställd I ett garage I Tjeckien och rullar kanske max 100-200 mil om året I bästa fall så det blir åldern och stillaståendet som kommer bli boven I dramat I mitt fall.

Om du vet att impellern är av metall i vattenpumpen kan du gambla (det har jag gjort, men jag har ändå riktat in mig på att lägga i trimkammar framöver så om pumpen skulle gå hade det ändå inte varit hela världen för mig)

Patrik Jansson
    Deltagare

Jag har köpt Continentals kamremssats och SKF:s vattenpump har inte fått hem grejerna ännu men tro nogdet skall funka !

Mina fordon:

Martin Sipek
    Deltagare

Inlägg av Fredrik Assarsson på 2017-10-26 19:59

Om du vet att impellern är av metall i vattenpumpen kan du gambla (det har jag gjort, men jag har ändå riktat in mig på att lägga i trimkammar framöver så om pumpen skulle gå hade det ändå inte varit hela världen för mig)

Och med gambla menar du hoppa over bytet 1 gång eller flera? Känns som vattenpumpen mer borde vara beroende av miltal än tid eller vad har ni för erfarenheter?

Besar Jashanica
    Deltagare

När ni säger att ni byter spännaren varje gång, menar ni den hydrauliska spännaren till kamremmen som kostar 2-3000 kr? 

GTV6 3.0 GP... | http://www.garaget.org/Besar

med gambla menar jag som du skriver. Är vattenpumpens impeller av emtall tänker jag byta den varannat kamremsbyte. Miltal eller år kan jag inte spekulera i hur det påverkar men en sak som är säker är att är impellern av plast så kommer den att spricka och slira på axeln. Låter som en stucken gris när du kör men kan fortfarande lyckas kyla OK såvida det inte är dyngvarmt.

Besar: mekanisk spännare på 24v, kostar inte jättemycket men en vacker liten slant. Dock är det den som oftast ger upp. På min 166 hade den tappat nästan all förspänning och låg på ca en halv cm ifrån märkningen så remmen var nog rätt slack.

Thomas Sjölin
    Deltagare

Inlägg av Besar Jashanica på 2017-10-27 09:19

När ni säger att ni byter spännaren varje gång, menar ni den hydrauliska spännaren till kamremmen som kostar 2-3000 kr? 

Som Fredrik sa, mekanisk spännare. Enskilt kostar den strax under tusenlappen men köper man ett kamremskit så följer den med och då blir det inte så förfärligt dyrt. Kamremskit finns för under 2000 och då följer såväl rem, spännare samt löphjul med.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.