Köpa Spider runt -85?
Published by Övergivna Forumposter on
- Detta ämne har 25 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast 23 juli, 2015 kl. 01:04 av Övergivna Forumposter.
-
FörfattareInlägg
-
9 juli, 2015 kl. 05:47 #16262
Hej Har faktiskt lämnat Alfa som bruksbil (159) men önskar en som sommarbil kanske. Ute efter en cab. Tittat lite både på Spider efter -95 och nu mera inne på en äldre bakhjulsdriven runt 80-87. Sugen på en bil med dubbla förgasare mest för ljudets skull?!? Har egentligen ett önskemål om ett mindre “nödbaksäte” för enstaka korta turer med tre pers i bilen. (Finns lite veckoträffar i bygden bara några mil bort) Sett att vissa av dessa Spider har detta säte. Men Vilka modeller hade detta? Finns det som tillbehör? Och hur är det med reservdelstillgången på dessa äldre bilar? Var finns det delar/tillbehör att köpa? Några direkta varningar för dessa bilar eller tips på vad man skall kolla upp? Hur är det med växellådorna? (synkringar)
Hur är det med nackdrag nedcabbat? Är det ett olidligt drad i lite högre farter? Just detta kan skilja enormt på olika bilar har jag märkt. Min nuvarande Triumph Herald cab är faktiskt bland det bättre jag kört just med detta (konstigt nog)
9 juli, 2015 kl. 08:30 #16263Hej Thomas,
Jag har aldrig förstått vilka modeller som har “nödsätet” bak, tror det oftare finns på S2-bilarna (alltså 70-talare). I min -72a så finns det något som kan klassas som baksäte men det har bara använts en gång av min mamma och hon är väldigt liten. Man får aldrig plats med fötterna bakom framsätet utan måste sitta på sned. Så om du måste ha ett tredje säte så behöver du se dig om efter en annan bil.
Vad gäller reservdelar och tillbehör så finns det massor, antingen från England, Tyskland eller USA till ok priser.
Gällande synkringarna så är det som vanligt ett problem så leta efter en som blivit försiktigt körd alternativt renoverad. Annars är det bara rost som är ett “typ-fel”. Jag bruksade min under två års tid (maj-oktober) utan problem. Tycker det är en förhållandevis robust bil som fungerar bra till det mesta.
Det blåser en del om nacken men det finns olika eftermarknadsvindskydd att köpa som kan vara trevligt när det är kallt eller man kör långt. Lite svårt att prata med taket nere och motorvägsfart är det också.
Om du hittar en bil med SPICA-insprutning så bli inte rädd, även om du inte får förgasarljudet du letar efter så får du en väldigt trevlig lättkörd bil (för att vara från 70-talet).
Så om du kan klara dig utan baksätet så kan jag varmt rekommendera en gammal spider.
//Kristoffer
9 juli, 2015 kl. 15:31 #16264Tack för info. Provkört en -83:a i dag. Aning vinglig tyckte jag?? Annars trevlig. Hur är det med kamkjedjorna på dessa? Hur ofta byta? Går det bara dra runt en ny kedja? Tyckte mig höra litet rassel på tomgång?. 11500 ärliga mil på den. Brukar det höras lite eller varning för akutkobb? Tacksam för snabbt svar då funderar på handla den i helgen
9 juli, 2015 kl. 18:51 #16265Kamkedjorna behöver i princip aldrig bytas. Helrenoverar man skadar det väl inte.
Kedjan går att spänna, den som är modig släpper bulten när motorn går på tomgång och är varm. Den som är försiktig tar av ventilkåpan och hjälper till med en pålligrip på insugs kammen.
Lite rasslar det alltid.
Per
PerBerlina
9 juli, 2015 kl. 21:45 #16266Måste göra dig lite besviken. Man får bara vara två i en Spider då den enbart är typad för en passagerare oavsett om det finns något som liknar ett nödsäte bak. Jag har själv ett sådant på min 77:a. Detta gäller även Bertone coupé som har ett baksäte men det får ej nyttjas om jag inte minns fel.
så fler än två i en cab så får det bli något annat än Alfa, tyvärr !
………så vitt jag vet…..
Ayhan Spider 2000 Veloce -77 / GTV6-2,5 -86 / Stelvio Veloce Black Edition 2,0-280hk -2019
9 juli, 2015 kl. 23:06 #16267Tackar för alla bra tipps. Hoppas jag nu får till det med det ekonomiska så slår jag nog till i helgen. Måste fråga om någon vet bultcirkel och ET mått samt om det är trångt innåt eller utåt att få dit lite bredare hjul med låg profil. Hade t.o.m. planer på 215/45 16″ som blir ganska lika omkrets som original 185/70 14. Är lite svag på att få dit detta men kanske omöjligt?? Snyggt och lite styvare i kurvorna
10 juli, 2015 kl. 00:44 #16268Bultcirkel: 4*4,25″ (≈ 4*108 mm).
På min coupé kör jag 235/45, ET 34 men då är det trångt som f-n både inåt och utåt.Jag är fullständigt Räserskadad
10 juli, 2015 kl. 07:41 #16269Inlägg av Igino Cazzola på 2015-07-10 00:44
Bultcirkel: 4*4,25″ (≈ 4*108 mm).
På min coupé kör jag 235/45, ET 34 men då är det trångt som f-n både inåt och utåt.Tackar. 4,25″?? tum på en Italiensk bil? Funkar det att köpa “vanliga” 4/108mm rakt på? Har du 7″ 16 fälgar då? Finns ganska enkelt att hitta 7×16 4/108 ET25 B73.1
Vet du navhålens diameter?10 juli, 2015 kl. 18:00 #16270Hej. Jag hade en 85-a ett par år och gjorde tre Italienturer på slutet av 90-talet med den så jag har lite erfarenhet. Det ska väl blåsa lite i en cab om det är mycket eller lite i Spidern vet jag inte men jag tycker den fungerar som cab. Bilen är rejält gammal i konstruktionen och vridstyv därefter inte den bästa bilen att att sätta bredare/större hjul på. Motorn är skottsäker det som kan vara pillrigt är väl att justera förgasarna den kunskapen är ju dessutom på väg bort. Jag hade inget baksäte på min 85:a men har skjutsat folk där på tvären i nödfall. Blen trevlig men absolut ingen racer motorn har en skön gångkultur för en glidarbil. Jag skulle inte oroa mig för mekaniken där finns det gott om delar om det mot all förmodan skulle krångla.
soren
10 juli, 2015 kl. 20:35 #16271Kolla med Wille Roos som hänger på AlfaPower. Det han inte vet om Spider är inte värt att veta. Han har åkt mer än 400.000 Km med sin Duetto.
Spidern är ju i basen en 105 bil dvs samma som Bertone som jag har och har åkt en hel del med – både 2 ggr Mille Miglia + tor Italien och en hel del banåka. Jämför för guds skull inte med en modern bil – då ska man inte ha en 105 bil.
Annars är det en schysst bil att åka runt med, snygg som få och oerhört lätt att meka med. enkel rättfram mekanik. Förgasarna är i basen sällan problemet när det är nåt med motorn och grundtipset är att börja med tändning etc.
Breda fälgar med lågprofildäck avråder jag ifrån. Åk 14″ med typ 185/65R14 av god kvalitet så får du bra handling och god komfort. Jag skulle aldrig köra 16″.
12 juli, 2015 kl. 02:10 #16272Jodå nu har man en Alfa i garaget igen. Blev en Spider -83:a. 13000 mil. Just hämtat den och nu då kört 20 mil med den. Riktigt nöjd faktiskt. Fick åka uppcabbat och halvvägs i mörker. Går riktigt bra på vägen. Vettiga bromsar. Härlig motor med vettigt vrid på låga varv. Hyfsat tyst uppcabbad. Bra ljus och värme. Växellådan… Nja. Renoverad 2008 med synkringar mm. Är lite allmänt trög,sladdrig men synkar bra. Sjunger en del på högre växlar och låg fart mest vid motorbroms. Låter inte som lagerljud utan mera sjungande (man får väl sjunga med) detta var som sagt upp-cabbat hörde inte detta nedcabbat. Brukar de låta en del?
Vad man nu då kan fundera på är ” vad har jag köpt för en bil?”. Bra att veta om man t.ex. behöver delar framöver. Vad är skillnaden på 105 och 115??
http://www.classicalfa.com/ verkar ha en massa bra grejer till bra priser men där står bara Spider 105 med. Det står 66 – 93. Vad är då 115 för en bil? Hur vet jag vad jag har?
Klart sugen på Kit med förgasartrattar med Filtersockar snarast. Längtar efter ljudet?. http://classicalfa.com/products/FL019-GTA-STYLE-TRUMPETS-40%7B47%7D45mm-VERSION.html
Undrar om detta passar?12 juli, 2015 kl. 17:20 #16273Inlägg av Thomas Grahn på 2015-07-12 02:10
…Vad är då 115 för en bil? Hur vet jag vad jag har?…
105/115 refererar till de första siffrorna i chassinumret. Mekaniskt är det små skillnader mellan 105 och 115 (det mesta passar).
Jag är fullständigt Räserskadad
12 juli, 2015 kl. 18:23 #16274Inlägg av Igino Cazzola på 2015-07-12 17:20
Inlägg av Thomas Grahn på 2015-07-12 02:10
…Vad är då 115 för en bil? Hur vet jag vad jag har?…
105/115 refererar till de första siffrorna i chassinumret. Mekaniskt är det små skillnader mellan 105 och 115 (det mesta passar).
105 och 115 är samma bil. Den korta och starkt förenklade förklaringen är att AR kallade USA-versionerna av 105-bilarna för 115, och sen spred sig det till samtliga. Mina Giulia 1300 Super är t ex 115 bägge två, fast de aldrig sålts i USA.
12 juli, 2015 kl. 19:08 #16275Gta-trattarna du länkar till bör passa. Men nog kan du hitta bra mycket billigare på ebay, tex. Finns ju andra än alfaåkare som kör med weber och dellorto och använder trattar. Kan nog hitta “vanliga” dvs raka trattar för betyyydligt mindre pengar och sedan köpa sockor till dem. Då får man ju dock inte med plattan som håller ihop dem.
Kan iaf säga att trattar och inte mycket filter ger ett helt fantastiskt ljud. Underbart sörplande på låga varv till att riktigt vråla mellan kvarteren när man varvar.
Alfetta Gtv -77 | 33 P4 -91 | 33 SW -89 | 75TS -89
12 juli, 2015 kl. 21:11 #16276Det är med största sannolikhet bakaxeln som tjuter – inte växellådan. Det är nog egentligen att betrakta som en feature på dessa bilar om du inte vill lägga ganska mycket pengar på att schimsa in diffen och byta lager etc.
Du skriver att växellådan är sladdrig – men det är nog så det är på så här gamla bilar. Detta beror ju på att spaken går rakt ner i lådan och inget vajerlänkage som man kan få att maskera hur det riktigen är i med växlingarna. Synkar det bra (speciellt jobbigt är ju nedväxling fårn 3’an till 2’an) så är det bara att åka.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.