Köpa Spider runt -85?
Published by Övergivna Forumposter on
- Detta ämne har 25 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast 23 juli, 2015 kl. 01:04 av Övergivna Forumposter.
-
FörfattareInlägg
-
13 juli, 2015 kl. 00:12 #16277
Jo man kan höra ljudet redan med borttagen luftrenare!! (En viktig orsak till bilköpet i stället för Spider efter -95) Nu sitter det Solex 40 ADDHE på min bil. Det står ju inget alls om för vilka det passar? Är det exakt samma infästning mot luftrenare på Weber, Dellorto och Solex 40 tro? Ska leta vidare
Jag kan se att om man tar reg nr från Spider runt -85 verkar det alltid stå 115 först i schassienummret. Man får väl ändå hoppas det mesta passar även om det bara står modell 105 i nästan alla reservdelsfirmors kataloger.
Är nog ingen fara med “oljudet”. Hörs inget vid “normal” körning nedcabbat bara om man har låga varv under 2000 på 3:an 4:ans växlar.
13 juli, 2015 kl. 07:49 #16278Jag var o hjälpte en kompis i Göteborg med sin bil i helgen. Han har samma årgång som din bil och jag tycker den gick helt magiskt bra. Kallstart och direkt hur lugn gång som helst på motorn direkt. Han har lagt ner en hel del energi på att få bilen så lugn i gången och jag blev mycket imponerad.
Det jag vill säga är att om du grejar med balansen i bränsle / Luft på motorn kommer du ha svårt att få till denna fina gången i motorn tror jag. På min Bertonemotor är det inte i närheten av den lugna gången. Nu har jag iofs pillat ungefär på allt på den motorn – men ändå!
13 juli, 2015 kl. 08:25 #16279Ja jag får också säga att det är en riktigt trevlig motor. Betydligt bättre bottendrag än många moderna motorer med liknande effekt och riktigt pigg om man varvar lite. Skulle kunna vara högre växlad. Ska dessutom vara ganska bränslesnål. Alltid under litern per mil och lär gå köra på 0,70 ganska enkelt.
Om vägegenskaperna skulle man kunna säga riktigt stabil och komfortabel på hyfsat släta vägar. Inget passande med ratten alls. Däremot på en krokig mindre väg med mycket gupp märker man av det stela bakaxeln och dess höga ofjädrade vikt men helt ok. Lite konstig den ej har kuggstångsstyrning som blir lite mera exakt. (Många ännu äldre bilar har ju detta)
Jag tror jag kommer bli riktigt nöjd med den. Finns ju hur mycket delar som helst och riktigt billigt (inte trattarna jag tittade på Ska väl vara rätt lättskruvat det mesta. Verkar som mitt exemplar är välskött hela tiden. Allt fungerar på den och INGEN rost?! Hel och fin inuti som sagt renoverad växelåda för ca 2000 mil sedan. Lackad för 8 år sedan (utan några bubblor som dykt upp) 13000 mil. 68000:- kändes rätt ok.Ser bra ut på gården hemma nu (“Ingen Villa, Volvo och vovve” precis)
13 juli, 2015 kl. 11:00 #16280Lågt växlad är den kommer ihåg det nu, det gäller i princip alla Italienska bilar i alla fall av äldre modell. Tror man räknat från att den ska nå toppfart på femman och att femman ska ingå i körningen som en växel och inte en som en komforthöjare. När det gäller sladdrighet håller inte mina minnen med men det är ju inte kort och exakt mer ceremoniellt och långt. Min sjöng också i lådan då hällde PowerCar i en “specialblanding” i lådan klappade mig på axeln och sa att det här är inga problem. Det stämde under de fyra år jag hade bilen. Kan det vara någon som inte hade full koll på renoveringen och fått ihop lådan lite halvdant?
soren
13 juli, 2015 kl. 15:06 #16281Någon som har tipps hur man gör med vevhusslangen till luftrenaren om man byter till sportfilter? Är det så att det är exakt samma anslutningar mot luftrenare på Weber, Dellorto och Solex 40 förgasarna?
13 juli, 2015 kl. 21:46 #16282På många Spiders är isolerings mattorna i dåligt skick eller bort plockade för att det har varit blött i bilarna.
Köp ny isolering så slipper du kanske dyra renoveringar. På min Spider saknades isoleringen i “baksätet” och blev mycket bättre när man kör med cabben uppe.
PerBerlina
22 juli, 2015 kl. 02:03 #16283Hej måste fråga lite om “triangelstaget” i mitten på bakaxeln. Skulle detta på något vis kunna kärva? Jag nämnde lite om vinglighet i början på tråden. Känns skumt om man kör sakta och det finns större ojämnheter i vägen. Då rör sig bakänden i sidled på något skumt vis. Jag kan inte känna något glapp i bussningar. Kan det i stället kärva på något vis så detta fenomen uppstår tro?
22 juli, 2015 kl. 13:17 #16284Svans vickningen i låga farter är helt normalt. Vad det beror på kan man ju alltid fråga sig. Har aldrig funderat på det tidigare, men förstår och känner igen det du beskriver. Kan ite komma på någon förklaring. Kör på och var glad!
PerBerlina
22 juli, 2015 kl. 13:56 #16285Håller med – det där är ju “så som det är” – Eftersom det är stel bakaxel och det ena hjulet försvinner ner i ett hål så dras ju det andra med – eftersom bakaxeln är så bred som den är och sitter ihop i samma järnrör!
22 juli, 2015 kl. 15:29 #16286Mjuka bussningar i bakre nedre bärarmarna gör att den styr mer med bakhjulen.
Jag är fullständigt Räserskadad
23 juli, 2015 kl. 01:05 #16287Inlägg av Igino Cazzola på 2015-07-22 15:29
Mjuka bussningar i bakre nedre bärarmarna gör att den styr mer med bakhjulen.
Låter logiskt. Funderar även på det där med Diffbroms. Den lär ju ha en 30% diffbroms? Kanske detta kan göra detta fenomen i just låg hastighet om det också är ojämt. Testade bilen en längre tur i ganska hög fart på riktigt krokig väg. Då tyckte jag den var riktigt bra. Stabil och kul att köra. Börjar bli riktigt nöjd. Ska så klart kolla lite extra på dessa bussningar framöver.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.