Koppling 156 2.0Jts SW 5-vxl årsm. 2005

Published by Övergivna Forumposter on

Forum Teknik Koppling 156 2.0Jts SW 5-vxl årsm. 2005

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #25760

    Hej Allesammans, ny här på forumet.

    Tidigare i våras sade min koppling upp sig totalt. Pedalen gick i torpeden och samtlig vätska rann ut på backen. Min första spontana tanke gick till slavcylinder, till min fasa verkar denna vara integrerad med urtrampningslagret. Kan någon här bekräfta att så är fallet? Har nämligen kikat lite på bla. ebay och återförsäljare i Tyskland. Där finns två-tre varianter, en “vanlig” (trycka på kopplingsgaffel) och två varianter av den mer moderna med inbyggt urtrampningslager. Det lustiga i kråksången är att alla olika modellerna kvalar in för att passa enligt tabeller med motorkod, tillverknings datum osv. Var inne hos en återförsäljare igår, han var precis lika “lost”. Min fråga är således, vilken modell passar min bil? Det är en 2.0 Jts Sw 5-vxl manuell tillverkad oktober 2004.

    Vänliga Hälsningar

    Björn

    #25761

    Ytterligare en liten fundering. Har inte haft möjlighet att riva något i bilen för att se vad som inträffat. Sitter det någon slang/rör mellan huvudcylinder och slavcylinder? Eftersom att all vätska försvann omedelbums känns detta nästan som ett mer troligt scenario… En läckande slavcylinder brukar av mina erfarenheter inte bara klappa ihop ögonblickligen.

    #25762
    Rickard Bergh
    Deltagare

      ja det är rätt den är inbyggd ihopa med uttrampningslagret. du får helt enkelt riva lådan.. 

      hade satsat på en ny koppling med när du ändå är där o rotar så slipper du riva ner lådan igen pga kopplingsras.. slavcylindern är en enhet med så kallat röret du pratar om. 

      det är inget annat än slaven som läcker igenom vid uttrampningslagret.  det kommer bara pang.. 

       

       

      Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden

      #25763

      Man tackar! Då var det som jag befarade. Självklart blir det ny lamell och tryckplatta när lådan ryker. Det är liksom inte riktigt värt att chansa på när man är där och grottar… Tänkte även byta bakre P-box till veven, annars ger sig väl säkert den när man vrider nyckeln. 

      En sak till,  tänkte byta  länkarmar fram när jag ändå har börjat (på båda sidor). Har hittat ett kitt i Sverige där man får med alla 4 + klapperstagen till krängningshämmaren för dryga 2500:-. Någon som har erfarenhet av sådana? Skräp? Till min förra 156 V6 kostade bara en undre från mekonomen mer än hela detta kittet.

       

    Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.