Koppling/Låda GTV 916 3.0

Published by Fredrik Abrahamsson Kungsbacka on

Forum Teknik Koppling/Låda GTV 916 3.0

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #24804

    Jag tänkte ta tag i ett problem som egentligen startade förra året…

    När jag körde sista träffen på Knutstorp märkte jag att det var svårt att få i trean när jag varvade ut på rakan. Försökte få fram samma fenomen hemma men lyckades inte. Kom på att på banan går bilen mycket hårdare och med högre temp etc. Hittade en väg där jag kunde växla mycket och köra på med mycket gas-broms och lyckades få den att bli svårare med trean iaf.

    Igår tog jag ut bilen för första gången sen i höstas och varmkörde rejält på en go runda. Skulle bara ta en lugn fin runda men det går juh inte när man hör sexan sjunga…! När jag sen kom hem kände jag vid nedväxling att den inte tog växlarna rent, lite som att den “kuggade” i dem.

    Upplevde att den slirade lite på kopplingen förra året men sen försvann det fenomenet och det var inte så nu heller. Kan det vara kopplingen ändå som spökar? Har bytt slavcylinder och armen ner till kopplingen rör sej som den ska. När jag trycker ner kopplingspedalen är den ganska trög men den tar ungefär där jag upplever att en koppling ska ta. Bytte olja i lådan förra året till olja som Alfa handlaren i Landvetter rekommenderade. Vajrarna från växelspaken ser ut att röra sej som de ska och växelföraren svarar direkr när man rör spaken i alla led.

    Är det någon som har några tankar och idéer. Kan man komma åt kopplingen utan att lyfta ner hela lådan på sexan, typ lägga den lite på sned? 

     

    #24805

    Sådär då var besiktningen gjord igår och som vanligt utan anmärkning. Killen som besiktigade var dock lite längre och hade svårt att få plats i den fasta stolen och ratt med distans jag monterat sen förra besiktningen men det löste sej.

    Nu står bilen på bockar och jag tänkte ta tag i ovan. Har monterat bort luftburk och innerskärmar för att komma åt bättre. Nästa del är att få loss slavcylindern till kopplingen. Tight men ska gå.

    Kan jag göra på likande sätt som killen på bifogad film gör på en 164 V6. Lite tightare på GTV’n men iaf. Konstruktionen är väl inte helt olik.

    http://www.youtube.com/watch?v=s87l2S0Yf-0

    Andra tips?

     

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.