Kopplingsbyte Bertonekupé
Published by Robert Hultman on
- Detta ämne har 62 svar, 18 deltagare, och uppdaterades senast 4 september, 2016 kl. 09:37 av
Mattias Rehn.
-
FörfattareInlägg
-
15 augusti, 2016 kl. 14:26 #32281
Det har blivit dags att byta kopplingen i min Bertonekupé (1600 GTJ -75). Jag har tänkt göra det själv eftersom jag fått ett generöst erbjudande om att låna ett fint mekgarage över helgen. (Dock utan lyft. Det får ju ändå finnas gränser…)
Jag har från två av varandra oberoende entusiastmekare fått översiktliga beskrivningar av hur arbetet går till samt försäkringar om att det inte är svårt men ganska arbetskrävande. Det som strular är typiskt centreringen av kopplingen vid monteringen av den nya. Ett särskilt centreringsverktyg är tydligen guld värt.
Är det någon här som har en “arbetsbeskrivning” eller kanske har sett en på nätet (med bilder vore ju kanon)?
Stockholm
15 augusti, 2016 kl. 15:01 #32282Jag har ett centreringsverktyg till 116-bilar, jag vet inte om det går att använda till 105:or.
Jag är fullständigt Räserskadad
15 augusti, 2016 kl. 15:36 #32283Hej!
Centreringsdon till 105 får du gärna låna av mig. Finns i Täby
Bernt 070-5597617
Bobo
15 augusti, 2016 kl. 15:59 #32284Har kit från biltema som funkade på min gtv6, men hittar inte den på deras hemsida, verkar ha ersatts med denna(den jag har är blå
:http://www.biltema.se/sv/Bil—MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Broms/Centreringsverktyg-2000024018/
GTV6 3.0 GP... | http://www.garaget.org/Besar
15 augusti, 2016 kl. 21:29 #32285Centreringsverktyg tillverkar man lätt med hjälp av en förlängningsdel till 1/2 tums hylsnyckelsats, som man virar lite isoleringsband runt ca 5 centimeter upp från “fyrkanten” som passar i tappen på vevaxeln. vira isoleringsband så att det passar till lammelens inner diameter.
Har alltid funkat för mig, långt innan Biltema öppnade sin första butik i Linköping!
Per
PerBerlina
19 augusti, 2016 kl. 23:31 #32286Nu är jag igång med kopplingsbytet. Kardanaxeln har jag lossat vid den främre flexikopplingen och tagit ned med stödlager och allt och lagt åt sidan. Avgaset ser inte ut att vara ivägen, så det får sitta kvar (åtminstone tills vidare).
“Startmotorskruvar”
I övrigt har jag ännu bara tagit bort en liten plåt som sitter i nederkant av framkanten av “klockan” som omger svänghjul och koppling. Sen har jag “kollat läget”. Det finns några skruvar som uppenbarligen håller fast nämnda “klocka” vid motorn. Några av dem verkar också hålla startmotorn på plats (förutom att hålla ihop växellåda och motor).
Om jag lossar på dem kommer startmotorn att vara lös då?
När jag lossat på alla skruvar som håller växellådan vid motorn tänkte jag lossa på balken med växellådsfästet (i växellådans bakkant). Om jag sen sänker ned den änden med hjälp av en domkraft kommer växellådan att lossna från motorn?
När växellådan lossats från motorn vad följer med växellådan ned? Följer koppling och svänghjul med? Eller sitter koppling och svänghjul kvar på axeln?
Slavcylindern sitter fast med en låsring kan jag se. Var gör man av slavcylindern när man tagit bort den låsringen?
Stockholm
20 augusti, 2016 kl. 00:20 #32287Hej Herr Hultman!
Om bu inte redan har lossat batteripolen, så börja med det. Kan vara bra när startmotorn blir lös.
Riv halva inredningen.
Tag där efter bort damaskerna runt växelspaken och där efter skälva spaken.
Du kan med en gång skruva lös balken under växellådan, lossa mellan grenrören och avgassystemet för att få motorn att tippa bakåt, du kommer då åt de övre bultarna som håller i hop motor och växellådan. det är tre bultar som håller startmotorn, den som sitter i mitten har en ogängad del som är till för att centrera den.
Kopplings cylindern har en lås ring på varje sida. tryck den framåt så behöver du inte ta slangen.
Tryckplattan med lamellen sitter bultad i svänghjulet.
När du har tagit bort alla bultar som håller ihop växellådan och motorn så hänger växellådan kvar på pinnbultarna som är ca 50 mm långa som sitter i blocket,
det är alltså ingen risk att den ramlar ner okontrollerat. ( OBS för dom som skruvar i en Spider S4 så saknar dom pinnbultarna och hänger då bara på tappen i vevaxeln. Varning för klämda fingrar och tår! Fråga mig inte hur jag vet det!)
Nu kan du ta hjälp av domkraften och baxa lådan bakåt och ner,
Lycka till, Per!
PerBerlina
20 augusti, 2016 kl. 00:23 #32288Inlägg av Per Wadén på 2016-08-20 00:20
Hej Herr Hultman!
Om bu inte redan har lossat batteripolen, så börja med det. Kan vara bra när startmotorn blir lös.
Ja, jäklar. Det hade jag ju lovat mig själv att det skulle vara det första jag gjorde! Men det får bli det första jag gör i morgon.
Stockholm
20 augusti, 2016 kl. 00:28 #32289Inlägg av Per Wadén på 2016-08-20 00:20
Hej Herr Hultman!
Om bu inte redan har lossat batteripolen, så börja med det. Kan vara bra när startmotorn blir lös.
Riv halva inredningen.
Tag där efter bort damaskerna runt växelspaken och där efter skälva spaken.
Du kan med en gång skruva lös balken under växellådan, lossa mellan grenrören och avgassystemet för att få motorn att tippa bakåt, du kommer då åt de övre bultarna som håller i hop motor och växellådan. det är tre bultar som håller startmotorn, den som sitter i mitten har en ogängad del som är till för att centrera den.
Kopplings cylindern har en lås ring på varje sida. tryck den framåt så behöver du inte ta slangen.
Tryckplattan med lamellen sitter bultad i svänghjulet.
När du har tagit bort alla bultar som håller ihop växellådan och motorn så hänger växellådan kvar på pinnbultarna som är ca 50 mm långa som sitter i blocket,
det är alltså ingen risk att den ramlar ner okontrollerat. ( OBS för dom som skruvar i en Spider S4 så saknar dom pinnbultarna och hänger då bara på tappen i vevaxeln. Varning för klämda fingrar och tår! Fråga mig inte hur jag vet det!)
Nu kan du ta hjälp av domkraften och baxa lådan bakåt och ner,
Lycka till, Per!
Tack Per!
Många värdefulla svar och tips där.
Men hur är det med tryckplatta/svänghjulet. Följer de med växellådan ned eller sitter de kvar på motorn när lådan lossnar?
Stockholm
20 augusti, 2016 kl. 00:39 #32290Inlägg av Robert Hultman på 2016-08-20 00:28
Inlägg av Per Wadén på 2016-08-20 00:20
Hej Herr Hultman!
Om bu inte redan har lossat batteripolen, så börja med det. Kan vara bra när startmotorn blir lös.
Riv halva inredningen.
Tag där efter bort damaskerna runt växelspaken och där efter skälva spaken.
Du kan med en gång skruva lös balken under växellådan, lossa mellan grenrören och avgassystemet för att få motorn att tippa bakåt, du kommer då åt de övre bultarna som håller i hop motor och växellådan. det är tre bultar som håller startmotorn, den som sitter i mitten har en ogängad del som är till för att centrera den.
Kopplings cylindern har en lås ring på varje sida. tryck den framåt så behöver du inte ta slangen.
Tryckplattan med lamellen sitter bultad i svänghjulet.
När du har tagit bort alla bultar som håller ihop växellådan och motorn så hänger växellådan kvar på pinnbultarna som är ca 50 mm långa som sitter i blocket,
det är alltså ingen risk att den ramlar ner okontrollerat. ( OBS för dom som skruvar i en Spider S4 så saknar dom pinnbultarna och hänger då bara på tappen i vevaxeln. Varning för klämda fingrar och tår! Fråga mig inte hur jag vet det!)
Nu kan du ta hjälp av domkraften och baxa lådan bakåt och ner,
Lycka till, Per!
Tack Per!
Många värdefulla svar och tips där.
Men hur är det med tryckplatta/svänghjulet. Följer de med växellådan ned eller sitter de kvar på motorn när lådan lossnar?
De sitter fast i motorn om inget väldigt oförutsett inträffat.
20 augusti, 2016 kl. 08:04 #32291Kan tillägga att ta bort hastighetsmätarwiren innan du tar växellådsbalken, så den inte blir klämd. Sitter även två sladdar till backhjuslamskontakten i lådan.
PerBerlina
20 augusti, 2016 kl. 20:01 #32292Det här går i bästa fall sådär.
Såvitt jag kan begripa har jag nu lossat alla skruvar jag ska lossa. Förutom en på ovansidan av startmotorn. Där kommer jag inte åt att hålla emot muttern. (Suck och svordommar).
Växellådan har på sin höjd sjunkit ned en eller två centimeter i bak. Hur den ska gå att få av pinnbultarna kan jag inte förstå.
Stockholm
20 augusti, 2016 kl. 20:29 #32293Avgasröret håller emot så motorn inte tippar bakåt!
Startmotorn lossar du uppifrån helt och hållet – och det är inte såå trångt – men man kan inte se vad man gör!
20 augusti, 2016 kl. 21:22 #32294Inlägg av Kenneth Larsson på 2016-08-20 20:29
Avgasröret håller emot så motorn inte tippar bakåt!
Jamen naturligtvis!
Tack för det. Nu känns det bättre.
Men min bil har ätit upp Björns enda 13 mm-hylsa med tillräckligt tunnt gods för att funka i sammanhanget. Så nu sitter den där skruven där och hånler åt mig.
Stockholm
20 augusti, 2016 kl. 23:09 #32295Till sist lyckades jag få in en nyckel som kunde mothålla muttern så jag kunde skruva ur den sista skruven till startmotorn. Men jag höll på i två timmar. Jag skojar inte. Det var den skruv/mutter som sitter närmast motorn.
Jag önskar att det var min smarta (?) idé att försöka få en hylsa runt muttern genom att sätta den på en förlängare på en förlängare och stoppa dit den framifrån, under förgasarna. Men det funkade inte. Det gick inte att få en rät linje på grund av motorfästen och fördelare. Istället var det sjuttifjortonde försöket att få in en vanlig fast nyckel som lyckades.
Och mycket riktigt föll växellåda och motor ned i bakkant när jag lossade avgasrörets upphängning.
Men sen var klockan mycket och själva separerandet av motor och låda får ske i morgon.
Stockholm
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.