Kopplingsbyte Bertonekupé

Published by Robert Hultman on

Forum Teknik Kopplingsbyte Bertonekupé

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 63 totalt)
  • Författare
    Robert Hultman
    Deltagare

Vad väntar nu?

Jag försöker väl få bort växellådan med hjälp av domkraft, lyfter lite och skjuter iväg?

Lossar man låpan som sitter över kopplingen på plats under bilen, tar ut kopplingen och sätter på den nya?. Eller ska man ge sig på att ta bort svänghjulet och montera ihop allt på en bänk och sen sätta tillbaka? (Svänghjulet är ju ganska tungt. Det verkar svårt att hantera liggande på rygg)

Stockholm

Per Gripenhall
    Deltagare

I min “ungdom” gjorde jag det några gånger liggande på rygg under bilen. När jag gjorde det senaste gången för några år sedan lyfte jag ur och i motor och växellåda som en enhet. Det känns  bättre för kroppen och sparar många svordomar.

Kenneth Larsson
    Deltagare

svänghjulet ska vara kvar på motorn

Robert Hultman
    Deltagare

Lunchpaus och panikgoogling. Hur får man bort den där växellådan? Alla skruvar är ju borta! (Liksom växelspak och avgasrörssammankopplingen)

Om 5-6 timmar kommer garaget rättmätige hyresgäst och jag är inte ens framme vid “börja skruva tillbaka”.

(Jag är i “Varför gav jag mig på det här. Jag ska aldrig mer skruva på bilar-stadiet”)

Stockholm

Björn Hedberg
    Deltagare

Försäkra dig om att alla skruvar muttrar är borta , stoppa därefter tillbaka en på vardera sida med 4 gängor ,börja därefter slita/jucka lådan ,den sitter säkerligen fast i styrhylsorna.

Per Wadén
    Deltagare

Man behöver lyfta i bakkant på lådan då ingående axelns yttre ända h”hänger” i vevaxel tappen.

Tips från en som varit med förr!

Per

PerBerlina

Robert Hultman
    Deltagare

Inlägg av Björn Hedberg på 2016-08-21 14:37

Försäkra dig om att alla skruvar muttrar är borta…

Ibland är förklaringen enkel. Trots att jag trodde jag tagit bort alla skruvar och muttrar satt växellådan fast med två skruvar!

Men det gick inte helt enkelt ändå. Jag drog i växellådan och sen var det som om en osynlig kraft drog tillbaka lådan. Den osynliga kraften visade sig efter mycket funderande vara en gummidamask vid växelspaksgenomföringen (en av tre damaster!)

Men 19:12 trillade växellådan ned under någorlunda kontrollerade former. Två dygn försenad, typ.

Nu är den nya kopplingslamellen på plats. Återstår bara att återmontera. Det blir nog enkelt (!) Det är ju bara en rad i instruktionsboken. “Refitting is the reverse of removal.”

Stockholm

Per Wadén
    Deltagare

Har du centrerat lamellen? Mycket lättare göra innan du daxar dit lådan för annars får du ta ner den igen.

Per

PerBerlina

Robert Hultman
    Deltagare

Inlägg av Per Wadén på 2016-08-22 08:36

Har du centrerat lamellen? Mycket lättare göra innan du daxar dit lådan för annars får du ta ner den igen.

Per

Jag har fått låna ett särskilt “centreringsverktyg” som jag använde när jag satte dit kopplingen och kåpan (med fjädrarna som urtrampningslagret trycker på ) . Men det måste man ju ta ur för att axeln från växellådan ska få plats. Jag hoppas att kopplingen förblir centrerad när man tar ur centreringsverktyget. (Annars vore det ju inte särskilt mycket idé att använda den?)

Stockholm

Per Wadén
    Deltagare

Lamellen kommer inte att röra sig!

Som sagt omvänd ordning.

Per

PerBerlina

Robert Hultman
    Deltagare

Det här börjar kännas hopplöst.

Jag får inte tillbaka lådan på plats. Kåpan har ett litet utskott för startmotorn. Det tar i kardan/växelöådstunnelns tak. Därmed hamnar styrpinnarna på höger sida en halv centimeter för långt ned. 

Jag har provat att lita lådan uppåt i bakkant för att komma förbi den trånga sektorn. Jag har också provat att sänka lådan i bakkant för att smyga den på plats. Ingendera har fungerat. Däremot välte lådan under ett försök och växellådsoljan rann ut ur växelspaksöppningen och ut över Björns garagegolv.  Välkommet extrapyssel (not).

Stockholm

Sune Karlsson
    Deltagare

Luta motorn lite till med hjälp av domkraft i framkant på motorn?

Går det så går det...

Robert Hultman
    Deltagare

Inlägg av Sune Karlsson på 2016-08-22 20:10

Luta motorn lite till med hjälp av domkraft i framkant på motorn?

Det tror jag är ett utmärkt förslag. Lösningen rent av. Jag provade och kunde konstatera att det ser ut som att startmotorutbuktningen kommer att passera. Men jag hade inte krafterna att prova. Det får bli i morgon.

Stockholm

Robert Hultman
    Deltagare

Det var ett bra tips!  Växellåda gled på styrbultarna som ingenting. Jag blev nästan tårögd.

Men den gled inte ända in till motorn. Det tog stopp med ett 2cm glapp mellan växellåda och motor. Vägrar glida vidare.

Min bil hatar mig.

Stockholm

Kenneth Larsson
    Deltagare

För mig brukar ibland centreringen av kopplingslamellen kunna jäklas. Då passar inte änden på växellådsaxeln in i svänghjulet på motorn. Då felar det typ 2 cm.

Då brukar jag behöva lyfta ner lådan igen och centrera om kopplingen – då behöver man lossa tryckplattan…..

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 63 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.