Kopplingsbyte Bertonekupé

Published by Robert Hultman on

Forum Teknik Kopplingsbyte Bertonekupé

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 63 totalt)
  • Författare
    Thomas Karlsson
    Deltagare

Är det inte bara splinesen som står fel, typ du behöver vrida vevaxeln eller växellådsaxeln?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Alfavirus -There are no alphavirus vaccines currently available

Per Wadén
    Deltagare

Lägg lådan i växel, vicka upp och ner samt höger vänster så brukar den komma sista biten. Vrid lite hit och dit på utgående axel.

Hjälper inte det så centrera om, mitt tips om centeringsverktyg är bra, lyft upp lammelen ” lite ” innan du spänner tryckplattan.

Per

PerBerlina

Robert Hultman
    Deltagare

Tack för tipsen. Det får bli nya tag i morgon. 

Stockholm

Robert Hultman
    Deltagare

Jag är besegrad. Nu ger jag upp.

Centreringsverktyget gick att sticka in i centrumhålet på kopplingslamellen och svänghjulet. Men inte axeln som sticker ut ur växellådan. Jag kollade att urtrampningslagret satt som det skulle. Jag lade i en växel för att hålla axeln stilla. Sen provade jag att rucka och trycka. Lyfta och sänka med domkraft och handkraft. Det enda påtagliga resultatet blev duktigt överansträngda vänsterarmsmuskler. Nu gör det ont om jag så bara ska lyfta vänsterarmen för att klia mig på näsan. Att lyfta något tungt, som en växellåda, eller ens ett mjölkpaket finns inte på kartan.

Känner någon en bilmek som (mot betalning) skulle kunna tänka sig att arbeta på ett kallt garagegolv med en bil på pallbockar? 

Nähä. Tänkte väl det.

Jag skulle behöva hyra (eller helst låna, förstås) ett bilsläp och ta bilen till antingen

a) En bilverkstad, eller
    b) En garageplats som jag kan förfoga över i en månad.

Stockholm

Anders Eriksson
    Deltagare

verkar som att ingående axel på lådan inte vill i lamellen… kollade du lamellen, att det verkligen var rätt splines mm mot lådan? har varit med om att det felat…. å då går det såklart inte att få dit lådan  eller slitet/grader på splinsen ingående axel? eller mest troligt, inte helt 100 centrerad lamell. 

trist, lider med dig!!! 

Nu: AlfaSud. Alfa 90. Då: 3*75turbo 164Q4 2*147 156 Brera 3.2 Sud Ti. Spider 916 V6. 159SW Tbi

Per Gripenhall
    Deltagare

Jag använde en lös ingående axel (till växellådan) för att centrera. Det gick bra. Däremot är det INTE lätt att ligga på rygg under bilen och med växellådan på magen försöka få dit växellådan igen. Men visst går det….

Robert Hultman
    Deltagare

Nej, jag hade dessvärre inte en tanke på att jämföra splines eller att testa att föra på lamellen på den växellådans axel. De ser iaf hyffsat lika ut på bilden jag tog. Jag har på bilden räknat bommarna i hålen på de båda lamellerna och kan konstatera att det i alla fall är samma antal (10 st). Men det är ju ingen garanti för att de är helt lika.

Stockholm

Robin Nyquist
    Moderator

Hör med Pierre i vårat garage!! Det är en herre som sagt upp sig och hans plats står ledig för tillfället! Det är nära till dig också

Klasstrea CAR Challenge kl. II -- 2019!
    Följ framfarten - Bilder Instagram | Resultat Alfaromeo.org | Racefilm Youtube

I garaget för tillfället
    AR Alfetta GTV 1.8 TBi | #6, CAR Challenge kl I | Scuderia V.A.N Corse (Projekttråd)

Surt sa räven Robert men du kämpade friskt.

Ibland gäller det att veta när man ska ge upp också för att behålla sitt friska sinne och inte göra illa sig själv eller sin omgivning när temperamentet skiftar till Mr. Hyde. 

'06 GT 3.2L '00 Zender 166 3.0 GTAmodifierad ’70 Berlina räser

Per Gripenhall
    Deltagare

Jag har “någonstans” en lös ingående axel liggande. Med den kan man testa att det är rätt splines på lamellen och att den är centrerad relativt bussningen i änden på vevaxeln. Finns i Enhörna.

Centreringen är viktig. Är den fel får du aldrig ihop det.

Robert Hultman
    Deltagare

Jag tog bort tryckplattan och lamellen och  kollade att lamellen gick att sätta på axeln. Det gjorde det. Men jag förstår att det är pilligt att få splinesen att passa. Det var hur som helst ett tveeggat besked. OM det inte hade gått att sätta på lamellen hade jag ju förstått varför jag kämpat förgäves. Nu när det gick att sätta på lamellen framstår det med besvärande tydlighet att det är jag som är problemet.

Men jag satte tillbaka lamell och tryckplatta med centreringsverktyget på plats och avlägsnade det inte förrän tryckplattan var ordentligt fastskruvad. Sen gjorde jag nya försök att få växellådan på plats. Resultatet blev bara att jag fick ont i armen igen.

Stockholm

Henrik Ahnfeldt
    Deltagare

Hur mycket har du svurit?  Det räcker inte med några små mesiga svordomar. Det krävs många, och ofta grova svordomar. Då brukar det till slut funka. 

(((Segrare klass lll 2015))) Scuderia V.A.N Corse #63

Per Wadén
    Deltagare

Lyft lite i centreringsverktyget när du skruvar dit tryckplattan. Annars vill lamellen gärna hamna någon millimeter för långt ner.

Per

PerBerlina

Anders Eriksson
    Deltagare

bra! då vet du att det är rätt delar:-)

ganska säker på att centreringen som strular….  montera tillbaka Cverktyget, lossa tryckplattan något- rör änden på Cverktyget uppåt/nedåt/höger/vänster…. kolla hur mycke det glappar, eller egentligen hur mycke det går att flytta lamellen! försök sen hitta korrekt mittenläge, ja du fattar….

centreringen måste vara helt perfekt, annars omöjligt att få dit lådan!

innan du lyfter i lådan- lägg i växel, 4an kanske….  sen är det bra att ha en vän. en som lyfter, får i lådan mot tappar å skruvar- vännen får vrida försiktigt på utgående axel för att få splinsen att “haka i”

ja! riktigt drygt jobb det där:-(  å glöm inte att lådan är tung!!! lätt att skada sig……

Nu: AlfaSud. Alfa 90. Då: 3*75turbo 164Q4 2*147 156 Brera 3.2 Sud Ti. Spider 916 V6. 159SW Tbi

Inlägg av Henrik Ahnfeldt på 2016-08-24 23:59

Hur mycket har du svurit?  Det räcker inte med några små mesiga svordomar. Det krävs många, och ofta grova svordomar. Då brukar det till slut funka. 

+1 

Alfa Romeo 156 GTA & Alfa Romeo 75 TS

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 63 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.