Kopplingsbyte Bertonekupé

Published by Robert Hultman on

Forum Teknik Kopplingsbyte Bertonekupé

Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 63 totalt)
  • Författare
    Robert Hultman
    Deltagare

Din satan …
    satan …
    du din satans helvetes jävla skit!
    Din jävla skit;
    Bondlurk, läbbiga skurk,
    ynkliga parasit!
    Pottsork, snuskiga stork,
    din ruttna rot, din fulla kork!
    Avskum, spattig och krum, 
    du är så jävla dum!
    Din usla gam,
    din slemmige torsk,
    förnicklade pappskalle,
    skunk, förbanne mig,
    lägg ägg, slibbiga drägg
    skitstövel och bandit!
    Slashas, ditt vidriga as,
    piss och pest och senapsgas!!
    Sopprot, helidiot, fan vad du bär dig åt!
    Din sabla bock, ditt feta arsel,
    våga dig aldrig mer hit!
    Attans skitstropp, hörru din
    saaaa, saaaatan,
    helvete,helvete, helvete, helvete,
    helvete,
    helvetes jävla skit!

Stockholm

Thomas Bodén
    Deltagare

Jag tror på dig… Men svordomsvisan räcker inte långt vissa gånger. När det går riktigt ont med italienska bilar är det Nissepedia som kan ge dig en hjälpande hand med rätt svordomar.

http://www.nissepedia.com/index.php/Italienska_svordomar

Sen kommer det gå!

156 GTA Sportwagon

Mats Forssén
    Moderator

Inlägg av Robert Hultman på 2016-08-25 13:18

Din satan …
    satan …
    du din satans helvetes jävla skit!
    Din jävla skit;
    Bondlurk, läbbiga skurk,
    ynkliga parasit!
    Pottsork, snuskiga stork,
    din ruttna rot, din fulla kork!
    Avskum, spattig och krum, 
    du är så jävla dum!
    Din usla gam,
    din slemmige torsk,
    förnicklade pappskalle,
    skunk, förbanne mig,
    lägg ägg, slibbiga drägg
    skitstövel och bandit!
    Slashas, ditt vidriga as,
    piss och pest och senapsgas!!
    Sopprot, helidiot, fan vad du bär dig åt!
    Din sabla bock, ditt feta arsel,
    våga dig aldrig mer hit!
    Attans skitstropp, hörru din
    saaaa, saaaatan,
    helvete,helvete, helvete, helvete,
    helvete,
    helvetes jävla skit!

Svordomsvisan

Skruva upp volymen, och kämpa på Robert! 

#71 Abarth 695 Assetto Corse Evo

Robert Hultman
    Deltagare

Jag tror knapp det är sant men nu sitter lådan där. Fastskruvad i styrpinnarna.

Det är säkert något som gått sönder som gjorde att det “lossnade”. Eller så var det att jag lyfte högre i bak än jag provat tidigare.

Eller så var det faktiskt alla svordomarna. Rent vetenskapligt var det väl dem.

Nu är det bara alla trilskande småskruvar och dito muttrar kvar. Först startmotorn…

Björn kan nog få tillbaka sitt garage vilket år som helst.

Stockholm

Igino Cazzola
    Deltagare

Inlägg av Robert Hultman på 2016-08-25 16:25

Vilken Björn är det som är så himla snäll?

Jag är fullständigt Räserskadad

Anders Eriksson
    Deltagare

Jag tror knapp det är sant men nu sitter lådan där. Fastskruvad i styrpinnarna.

Det är säkert något som gått sönder som gjorde att det “lossnade”. Eller så var det att jag lyfte högre i bak än jag provat tidigare.

Eller så var det faktiskt alla svordomarna. Rent vetenskapligt var det väl dem.

Nu är det bara alla trilskande småskruvar och dito muttrar kvar. Först startmotorn…

GRATTIS!!!!!!

resten fixar du med en liten påse fula ord å blodiga knogar…..

Nu: AlfaSud. Alfa 90. Då: 3*75turbo 164Q4 2*147 156 Brera 3.2 Sud Ti. Spider 916 V6. 159SW Tbi

Robert Hultman
    Deltagare

Inlägg av Igino Cazzola på 2016-08-25 16:29

Vilken Björn är det som är så himla snäll?

Björn Ek aka Björnbusen

Stockholm

Robert Hultman
    Deltagare

Nu är startmotorn på plats. Med tanke på att det tog 40 timmar att sätta tillbaka växellådan får väl 3 timmar för startmotorn räknas som en framgång.

Det hänger för övrigt en jordfläta från kardantunneltaket som jag antar ska sitta på en av startmotorns skruvar?

Stockholm

Per Wadén
    Deltagare

Du har fått koll på det hela! Flätan låter som en mycket bra slut ledning!

Kör hårt du är snart fullfjädrad 105 mekaniker.

PerBerlina

Sune Karlsson
    Deltagare

Trägen vinner!

Går det så går det...

Robert Hultman
    Deltagare

“Växellådan (äntligen) på plats. Nu är det bara växelspak, kardanaxel och avgasrör kvar. Sen är det bara att fylla på växellådsolja och brumma iväg. Om allt går enligt planen. (Men varför skulle det göra det helt plötsligt).

Så skrev jag på Facebook för tre dagar sen. Och brasklappen var befogad. Det har inte gått enligt planen. 

Jo, resten av hopskruvandet gick planenligt. Men kopplingspedalen var, och är, slapp och verkningslös. Jag är övertygad om att slavcylindern fungerar som den ska. Den slang som sitter från kopplingsröret till slavcylindern är hel och släpper igenom luft när jag blåser i den. Men när jag trycker på kopplingspedalen kommer det bara små skvättar bromsvätska ut ur röret. 

Kopplingsvätskan var mörk och såg oaptitlig ut (både i behållaren och när det kom ut vätska ur röret). Jag tömde behållaren med kopplingsvätskan och torkade rent. Fyllde på med ny bromsvätska och provade att lufta med hjälp av en luftman. Det enda som hände var att den nya bromsvätskan blev skitig. 

Jag har provat att trycka bromsvätska bakvägen genom bromsröret från en flaska. Men det har inte gått. Jag lyckas inte klämma in några mängder bromsvätska att tala om.

Är huvudcylindern trasig eller djävlas bara luftandet? Hur vet man vilket?

Om jag behöver en ny huvudcylinder – finns det någon som säljer sådana i Stockholm?

Stockholm

Thomas Karlsson
    Deltagare

Går huvudcylindern tillbaks ordentligt? Vissa bilar har en justerbar “tapp” från pedalen till huvudcylindern, om den är för tight ställd går inte cylindern tillbaks ordentligt och då går det inte att trycka tillbaks vätska från slavcylindern. Hade det problemet på en Mitsubi… vet inte om det är samma konstruktion på din modell dock. mvh /thomas

http://sv.wikipedia.org/wiki/Alfavirus -There are no alphavirus vaccines currently available

Per Wadén
    Deltagare

Vi hade samma problem i Svalövs garaget på Robert Spider. Det visade sig att packningen i slavcylindern var kass. Blev väl så att luften i systemet åker fram och tillbaka i röret utan att komma ut.

Tänk även på att luftningsnippel är uppåt på slavcylindern. Där det naturligt vis är mycket svårare att lufta.

Per

PerBerlina

Nu har du redan fått två bra pointers här men jag skulle vilja tillägga:

– pumpa aggressionssnabbt många gånger snabbt på kopplingen för att försöka chocka ut luftbubblor ur systemet. Vi kan kalla det den s.k. alfettadansen! 

– liknande upplägg är att trycka in kopplingen blixtsnabbt om det som Per nämner möjligt att slavcylinderns packningar börjar att ge upp. För mig fick jag symptomen att packningarna liksom inte slöt tätt förrän jag blitztrampade ner kopplingen och då höll de tryck tillräckligt. Bytte packningar och fick allt att lira. 

'06 GT 3.2L '00 Zender 166 3.0 GTAmodifierad ’70 Berlina räser

Robert Hultman
    Deltagare

Lite avrapportering: Bilen har nu för egen maskin färdats hela vägen från Björns garage till mitt hem. Ny huvudcylinder till kopplingen var lösningen i princip. Till min stora glädje har också växellådsskrapet, som jag trott varit slitna synkringar, upphört. 

Men uppstarten efter det att den nya huvudcylindern monterats var inte upplyftande. Det gick inte att koppla ur. Växeln låg i konstant. Telefonkonsultation med Björn och Igino, mitt i deras middag, gav tipset att justera längden på “pinnen” som går från pedalen till huvudcylindern. När detta var gjort (vilket naturligtvis inte var helt enkelt) var problemen ur världen, solen bröt fram ur molnen, fåglarna kvittrade i träden, människorna log vänligt mot varandra, mjäll botades och alla blev vänner i familjen.

Stockholm

Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 63 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.