Koppling/svänghjul 159 Jtdm

Published by Andreas Åberg on

Forum Teknik Koppling/svänghjul 159 Jtdm

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Andreas Åberg
    Deltagare

Kopplingen på min 159a började slira förra veckan! den har snart gått 24.000mil så inget konstigt med det! 

Men, jag gillar bilen, har tänkt ha kvar den i några år till och nu är frågan om svänghjul!?  Är inget fan av dubbelmasse-svänghjul! så jag funderar på att ev modifiera den för ett massivt svänghjul! Har läst att det skall gå att använda ett 156TS svänghjul och en GTA koppling!? men vilket utrampningslager? är det någon som provat detta? Gissar att svänghjulet som sitter där är slut!? 

Eller passar något annat svängjul? gissar att det går att montera ett Saab eller Opel 1,9 diesel? men kopplingen? alternativt någon annan i alfa familjen?

Jag har haft den i 1.1/2 år och under den tiden har den fått gå ganska hårt med mycket släpkärra!  Den var egentligen tänkt som familjens andrabil men vi gillar den. så nu går jag i tankarna att skaffa en 159a till! 

Det är en -07 SW 1,9 JTDM 8V 120 hk och den har en Speedkit trimbox 

Kenneth Larsson
    Deltagare

Hur mycket vill du egentligen krångla ? Det har ju funkat 24.000 mil….

Andreas Åberg
    Deltagare

Inlägg av Kenneth Larsson på 2016-04-01 21:11

Hur mycket vill du egentligen krångla ? Det har ju funkat 24.000 mil….

Jo jag har tänkt på det! och inte har jag tänkt köra den till 48.000!

Men jag är nyfiken och ibland lite snål av mig! 

Mikael Bengtsson
    Deltagare

på alfisti.net är svänghjulet till 156 ts ca 130 euro billigare än 159 1,9 jtd. kopplingen till 156 gta är 60 euro dyrare än 159 jtd så OM det nu skulle gå att använda delarna sparar du knappt 700 kr, jag hade ju inte tyckt det var värt det. Du får ju en större belastning på växellådan också och den kostar mycket mer än 700 kr.

Björn Hedberg
    Deltagare

Bilfabrikanten har inte monterat ett dualmass svänghjul bara för att djävlas ,det sitter där av en orsak ,mitt råd är leta upp det billigaste dualmass svänghjulet till din bil med tillhörande kopplingssats på en lämplig seriös sajt .

Kenneth Larsson
    Deltagare

Måste du byta svänghjulet ? 

Dieslarna vibrerar som satan – det är därför det finns ett dubbelmassesvänghjul. Det “funkar” utan….men blir ju nåt annat att köra med. Och Alfa har ju satt dit det för dom bedömde det är mkt bättre – kostar dubbelt så mycket på inköpssidan för fabriken.

Björn Hedberg
    Deltagare

Det finns film som LUK har gjort i utbildnings syfte på hur man testar ett svänghjul men LUK lämnar ej garanti på sina kopplingar om man ej byter dualmass 

Andreas Åberg
    Deltagare

Jag vet inte med 100% säkerhet att jag måste byta svänghjulet. men troligtvis så är det så? Min förra 1,9 Jtdm (crosswagon) fick en ny koppling i samband med att motorn var ur vid ca 13500mil och då var dubbelmassesvänghjulet på gränsen till okej! så denna som gått 10.000 mil mera är nog inte bättre!

Och visst går en Diesel mjukare med ett bra dubbelmassesvänghjul, men dom varar inte så bra (tycker iallafall jag). Har haft ett riktigt elendes problem på min 2011 Mondeo Diesel Powershift (dubbelkopplingslåda) med att fjädrarna och plasten i svängningsdämparen inuti svänghjulet går sönder och ställer till problem! Visst den har gått 25.000mil men är inne på sin 4e koppling/växellåda!!!!  Ett samarbete mellan Getrag och Volvo/Ford, Växellådan är Getrag. kopplingen/svänghjulet LUK. Det värsta är att den sägs vara konstruerad i Göteborg!…….  Nog med tråkiga Ford/Volvo konstruktioner!

Det som gjorde mig intresserad av att ev bygga om till solitt svänghjul är det kit som Autolusso tagit fram, det består av ett modifierat TS svänghjul och en GTA koppling. £349. Men har även läst att det går att montera ett svänghjul från Fiat 20V turbo samt GTA koppling.  Så frågan är om någon provat detta?

Givetvis är jag medveten om att det enklaste och snabbaste är att montera nya OEM delar, men jag skruvar själv, och är nyfiken samt envis! 

Björn Hedberg
    Deltagare

Det du jämför med är inte samma produkt.

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.