Köpråd 159
Published by Övergivna Forumposter on
- Detta ämne har 4 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 24 september, 2015 kl. 17:56 av Christer Andersson.
-
FörfattareInlägg
-
23 september, 2015 kl. 13:42 #16872
Jag ska inom kort köpa mig en ny bil, och snubblade av en slump över en Alfa Romeo 159 Sportwagon och föll pladask. Vilken bil! Otroligt snygg och underbar att köra.
Jag är något av en Saab-fanatiker, så när det kommer till Saab har jag järnkoll och bilar i allmänhet har jag väl hyfsad koll på, men tyvärr har jag absolut ingen erfarenhet alls av Alfa Romeo. Dock får jag känslan av att det är lite av en italiensk Saab med körglädje, karaktär och lite udda lösningar här och där, samt en extremt lojal skara anhängare som skulle gå i döden för just sitt bilmärke.
Vad ska man tänka på när man jagar 159’a? Vilka motorer är bra? Nån speciell utrustningsnivå? Bilen kommer att användas mestadels som bruksbil, men jag är typen som tvättar bruksbilen en gång i veckan och håller allt i topptrim.
Hur är dom att trimma? Mina Saabar skruvar man ganska lätt upp till över 300 häst, vad krävs för att få en Alfa dit?
Väghållning, bromsar, hur står det sig när det börjar gå lite fortare?
Vad är vanliga fel, och hur kollar man dom?Tacksam för alla tips jag kan få då jag som sagt är helt ny på Alfa.
23 september, 2015 kl. 14:37 #16873Har för tillfället en 159 1750Tbi ti och hade en likadan fast diesel innan dess. Efter att ha kört båda så är 1750 Tbi den som jag kan rekommendera. Lite mjukare gång fast rappare i draget.
I övrigt så är jag nöjd med bilen och visst, man kan väl trimma de men tycker de går väldigt bra som de gör.
24 september, 2015 kl. 08:49 #16874Jag har också en 1750 Tbi med sportpaket, (sänkt fjärdring, sportstolar m.m.)
En underbar bil att köra, massor av körglädje och en pigg motor.Har haft många Alfa, (164, 156, 166), alla med Alfas underbara V6:a.
Tyvärr försvann denna 2006 och den var ganska dyr på service, (10.000: för kamremsbyte var 6.000 mil).Efter dessa tre provade jag en 159 2,2 JTS under några år, (kamkedja, hoppades slippa dyr service).
Tråkigaste bil jag någon sin haft, motorn som Alfa blivit påtvingade från något annat fabrikat, (GM tror jag) saknade all Alfa känsla.
Efter 10.000 mil hade kamkedjan sträckt sig och motorvarningslampan lyste, (kamkedjebyte á 15.000:- var nödvändigt).
Då bytte jag bil till ovan nämnda, som sagt en underbar bil, klart rekommendabel./ Claes
24 september, 2015 kl. 17:21 #16875Hur är det med kamremmens bytesintervall på 1750 TBI? Ungefärlig kostnad?
Giulietta Sprint -59 & Alfetta 1.8 -75 & Giulia Veloce 280 -17
24 september, 2015 kl. 17:53 #168764 år eller, minns jag rätt runt 10 000mil. Men de flesta kör nog inte så långt och landar nog på årsintervallen.
Är själ på gång att byta. Fick en prisuppgift på byte + service. Landade på 10 200. Jag vet inte hur mycket endast k-remsbytet
står för, men kanske 6- 7 000?
Verkar finnas marginaler på delarna också…. Kollade deras leverantör och kamremssatsen gick på 2 500 och
på nätet ca 1 200. Båda SKF, samma nummer.
Tidsåtgången var runt 3 timmar så bara att räkna…Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.