köpråd 164

Published by Ingemar Mårtensson on

Forum Allmänt köpråd 164

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #50533

    Har en tid funderat på att införskaffa en 164. Läst och begrundat en hel del av vad som finns på nätet men hur jag än vänder och vrider så får jag ingen riktig pejl på driftsäkerheten. En del pratar om 20-30 000 “bekymmersfria” mil och andra talar om kamkedjor som bör bytas titt som tätt, Särskilt V6an verkar vara lurig. Kan någon ge mig lite handgripliga råd ang årsmodeller, motoralternativ och växellådor vad man ska undvika och vad som är lite mera safe, Har skapligt bilkunnande men har kommit upp i åldern lite och vill hellre åka än skruva…

    Tacksam för alla seriösa synpunkter!

    Ingemar

    #50534

    164 var en modell som enligt min uppfattning höll väldigt hög kvalité. Sällan några större problem. Men nu har åren gått och nu snackar vi om gamla bilar. Som alltid gäller det att hitta ett välskött exemplar om det ska bli någorlunda bekymmersfritt.

    Kamkedjor. Gäller endast 4 cyl. Har inte hört att det skulle vara några större bekymmer. V 6 har rem, kontrollera när den byttes sist.

    Rost. Karossen brukade klara sig rätt bra. Runt bakhjulen fanns ett utsatt ställe. Kontrollera bakvagnsbalken där alla upphängningarna sitter. De brukar kunna rosta.

    Klimatanläggning. De med automatik har spjällmotorer som kunde lägga av. Lite krångligt att åtgärda. De nyare modellerna har en display, där kunde man få pixelfel.

    Ja, det är väl det jag kommer att tänka på såhär snabbt, finns säkert andra saker att kolla, nu då åren gått. Andra får fylla på listan. Lycka till med ditt bilköp. 😁

    Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

    #50584
    Lars T Andersson
    Deltagare

      Skulle väl vara flexrören i avgassystemet (V6) och handbromsen som kan ligga på om man brukat lite våld på spaken.

      Oljeläckage från kamremsslackaren har jag varit med om.

      Lars

      #50594
      Claes Johnsen
      Deltagare

        Fjädertallrikarna rostar sönder, svårt att få tag på sådana nu också.

        ”Bakaxeln” rostar.

        Som tidigare nämnt mittkonsol-displayen segmenten dör ut, finns en del om detta på nätet. Förr fanns det några som lagade detta felet också, tveksamt om dessa gör detta fortfarande (lever än…?)

        ABS-enheten kan pajja.

        ”Diodreläet” ger upp, himla enkelt om man vet vad det handlar om. Själv hade jag en turbo och dem 2 insprutningsreläerna satt inte alls på kylarbalken som det brukar göra i 99% av alla 164:or. Till slut hittade jag mina 2 reläer långt under hela luftfilterbehållaren som jag alltså hade helt fått skruva bort(inte bara locket alltså).

        Elhissarna går trögt, orkar knappt upp.

        Rattjusteringen kan krångla.

        Det mesta med AC-anläggningen.

        V6 3.0 kan topplockspackningen eller spricka i motorn/topplock göra att man får skrota bilen, vilket jag fick göra med en 96:a (ej turbo-bilen). Vet eg. ej 100% vad som gjorde att kylarvattnet till slut bestod av mer olja än vatten och det pratades om 20 000 kr för att fixa jobbet så det blev skroten trots en ganska så fin bil med bara en ägare sen ny, förutom mig.

        Ja bromsoken bak är en följetong, speciellt handbromsdelen.

        Om minus grader så låser inte dörrarna och man måste åka runt o hålla i dörren, lite jobbigt.

        Larmet, om man har, tar en del energi så skulle bilen bli stående säg en månad så är det inte säkert att batteriet därefter är direkt fulladdat…

        Annars är det inga problem 😀

        Attachments:
        #50596
        Claes Johnsen
        Deltagare

          Fjärrlås krånglar också + att fjärrkontrollen “tar slut”, min gick sönder och jag hoppades att det skulle räcka att löda den igen, men det var så himla himla smått så jag lämnade in den till vår lokale tv-reparatör sedan många år och han lyckades löda den under mikroskåpet. Men himla tråkigt om man t ex har ett fungerande fjärrsystem, men fjärr-kontrollerna är kaputt och så måste man ändå köra nyckeln.

          Immobilizerna kan krångla också, inte kul minst sagt.

          Sen kan det gneka mycket irriterande i “kopplingspedalen”, egentligen en typ dämpare (i kupén) som pedalen trycker på. Jag lyckades efter många om o men få in lite olja eller om det var silicon genom att göra ett litet hål i gummibälgen runt kolvstången och sen sätta på ett långt sugrör på siliconburken(eller oljeburken…), men det satt så himla trångt för mig i alla fall. Har tidigare sett att det fanns sådana dämpare att köpa nya(ebay), vet ej nu. Med det gnekade nått förskräckligt för min del i alla fall så jag blev väldigt befriad i kropp o själ att jag lyckades släcka ljudet.

          #50774

          Stort tack för ert engagemang i frågan! Tror att  jag missade ett hyggligt ex som kom ut på blocket idag….:/ Skam den som ger sig!

          #50775
          Claes Johnsen
          Deltagare

            kom det ut en 164:a idag 15-april som försvann direkt?

            har du regnummer kanske?

            #50855

            näpp men annonsen ligger kvar på blocket dock endast som borttagen/såld men med en bild om det kan vara till hjälp

            #50876
            Claes Johnsen
            Deltagare

              konstigt att jag missade den för jag kollar blocket flera gånger varje dag 7 dagar i veckan.

              Var det en nyare 164:a typ 96-98?

               

              Gärna en bild om du har.

              #50877

              Var det denhär som du menade?

              Den försvann snabbt. 😁

               

              Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

              #50929
              Claes Johnsen
              Deltagare

                just den var ju till o med en QV står det, ingen aning om skick däremot, vilket spelar grymt grymt stor roll,

                kan lätt lägga ut 50 000 kr på en inte så fin/bra 164:a.

                #50953
                Lars T Andersson
                Deltagare

                  Q4 om inte jag läste fel

                  Lars

                  #50979
                  Claes Johnsen
                  Deltagare

                    exakt jag skrev fel, Q4 it is, enligt försvunnen annons.

                    #51628

                    Hej, att köpa en bil som är mellan 31-23 år gammal utgör en stor utmaning. Är du ute efter en trevlig 164 skulle jag nog rekommendera en 3.0 12v. Om du hittar en sådan bör du definitivt åka och titta på den och undvika långvariga mailväxlingar som inte leder någon vart!
                    Min har jag ägt ca 20 år och har därför skaffat mig en hel del erfarenheter och har många tips och kontakter runt om i både Europa och USA. Jag vistas delar av året i Norge och där är 164:an fortsatt en populär bil.
                    En helt igenom trevlig bil som nog numera skall betraktas som en entusiastbil och bör brukas som en sådan.
                    Lycka till i ditt sökande!

                    Mvh

                    Roland Sjölander

                    070 553 7901

                    PS skulle du vara intresserad av att dela dina funderingar är du välkommen att höra av dig DS

                     

                    164 3.0 12v 1996 Giulia 1300 Ti 1969

                    #51640
                    Lars T Andersson
                    Deltagare

                      Håller med om 3.0 12V. Man ska nog sikta på en senare årsmodell också, typ efter faceliften 93-94 nån gång.

                      Lars

                    Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.