Köpråd alfa 147

Published by Peter Braun on

Forum Allmänt Köpråd alfa 147

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Peter Braun
    Deltagare

Skall kika på en 147:a imorgon. Tips på vad man skall se upp med? Har haft 4st 156:or innan så de borde vara rätt lika. Det känns som att 147:an inte rostar lika mycket i golvet. Stämmer det?

Robert Hultman
      Deltagare

Jag är definitivt ingen 147-expert. Jag har en  2.0 -01 som jag har haft i 5 år, sådär. Det som har behövt bytas på min är länkarmar och en drivknut. (Förutom 2 motorbyten. Men då körde jag motorbyten som alternativ till att fylla på olja.  )

Annars har det varit bekymmersfritt. Den har använts året om och fått göra god tjänst på många banmöten. Och inte har den någon rost att tala om heller. 

Stockholm

Peter Braun
        Deltagare

Tack Robert. Det känns som att rostskyddet är bättre än på 156:an. 

Rikard Olson
          Deltagare

Dörrhandtag 

Peter Braun
            Deltagare

Dörrhandtag? 

Anders Eriksson
              Deltagare

det samlas smuts och fukt innanför/bakom innerskärmen bak! blir alltså en perfekt rosrfälla som ligger och jäser dold bakom plasten….  kolla skärmkant framför och bakom hjulet, där innerskärmen möter ytterplåten

Nu: AlfaSud. Alfa 90. Då: 3*75turbo 164Q4 2*147 156 Brera 3.2 Sud Ti. Spider 916 V6. 159SW Tbi

Anders Eriksson
                Deltagare

147 är en riktigt kul bil!!!  motorn är väl sådär med tanke på kamrem å oljeförbrukning…. men annars en pigg å kul bil!!

Nu: AlfaSud. Alfa 90. Då: 3*75turbo 164Q4 2*147 156 Brera 3.2 Sud Ti. Spider 916 V6. 159SW Tbi

Niclas Enell
                  Deltagare

Jag har haft min 07:a i drygt 5 år och det har inte varit några dolda problem med min bil hittills. Förvisso hyfsat ny, dessutom uttagen -09, men ändå. 

Därmed inte sagt att den varit helt problemfri…     

Enell

Peter Braun
                    Deltagare

Var nu och tittade på bilen. Var inte alls så fin som i annonsen. Sista stämpeln i boken var från 2008 även om det fanns ett kvitto på kamremsbyte 2011. Bilen fanns i Lerum hos säljare. Gått 12700 mil med 2,0TS motor och limegrön färg.

Rikard Olson
                      Deltagare

Yttre dörrhandtagen av plast går sönder och är knepiga att byta. Handtagen av metall håller längre men är lika knepiga att byta. De av plast finns billigt på Ebay men de i metall är tvärdyra.

Niclas Enell
                        Deltagare

Jag kan iofs lista de problemen jag haft: knarrande länkarmar fram, avgasgrenröret har sprucket, dörrhandtagen på framdörrarna – fått byta båda, knapparna till elhissarna i förardörren och ett sånt där kul fel när ett kontaktstycke till en givare i värmesystemet brann upp i ett stort rökmoln – var helt säker på att jag skulle få ringa brandkåren men röken försvann lika fort som den kom. Rost har jag inte sett så mycket av men finns där man kan förvänta sig, skärmkanter och skarvarna i trösklarna.

Så visst, helt problemfritt är det inte, men en kul bil. För egen del tycker jag att de senare bilarna har ett mer moget och snyggare utseende.

Enell

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
                        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.