Köpråd Giulia
Published by Mattias Rehn on
- Detta ämne har 8 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 7 februari, 2015 kl. 12:04 av Åke Nyberg.
-
FörfattareInlägg
-
1 februari, 2015 kl. 22:00 #14712
Hej!
Går och suktar lite efter en Giulia 67-70 och skulle behöva lite råd. Har inte så bra koll på skillnaderna mellan modeller, typ TI och Super mm; men vet att jag vill ha en bil innan 71 och med runda mätartavlor. Vad skiljer en TI och Super förutom fronten? Har sett interiöra bilder där armstöden skiljer sig åt, gillar de långa svepande skarpt. Har även noterat skillnader i motorutrymmet? Rost, var leta efter den?
Annars, vad tänka på gällande Giulior? Hittat ett par intressanta i Tyskland, vad tänka på när man importerar? Tänkte det vore häftigt att köra den hem, kanske är lite för vågat.
Tacksam för alla råd och tips.
Mvh
Mattias Rehn
Attachments:
3 februari, 2015 kl. 18:56 #14713Hej Mattias
Giulian är väl värd att sukta efter har haft min Super 1967 sedan 1989 och har haft mycket skoj med den.Giulian tillverkades mellan 1962 och 1977 så det hann ändras mycket på vägen.
Men för att gå in på dina önskemål dvs bil före -71 (varför inte -73 för det är samma grejor fram till -73) prövar vi att klargöra lite.
Giulia TI tillverkades 1962-1967, 1600 motor med enkelförgasare, liggande instrument 4 strålkastare och stående pedaler rattväxel och trumbromsar på det första årsmodellerna.
Giulia Super tillverkades 1965-1973 sista åren hette det 1600 Super, 1600 motor med dubbla weber, runda instrument, 4 strålkastare, stående pedaler tom 1968 sedan hängande.
Giulia 1300 tillverkades 1964 – 1967 1300 motor med enkelförgasare liggande instrumentering stående pedaler enkla strålkastare. 4-växlad låda.
Giulia 1300 TI tillverkades 1965-1972 enkelförgasare runda instrument stående pedaler tom 1968 sedan stående, enkla strålkastare.
Giulia 1600S Tillverkades 1969-1970 i 2212 ex Såldes aldrig i Sverige ett mellanting på 1600 TI och 1600 Super.
Giulia 1300 Super 1971-1973 1300 motor med dubbla förgasare, runda instrument, enkla strålkastare och hängande pedaler.
Inredningarna växlar friskt över åren. Armstöden du pratar om borde vara Super 1965-1967.
Rost jo tack,visst rostar det precis som vilken annan 60-tals bil. Plåten är bättre 1962-1970 innan det blev ryssplåt.
Svenska bilar som rullat i salt kan rosta var som helst, en bil från tex Italien kolla: trösklar, framkant motorhuv, nederkant baklucka, hjulhus bak, nederdel front, framskärm ovanför strålkastare och bakom framhjul, domkraftsfäste fram, nederkant dörrar och bakdörr där den möter bakskärm.
Reservdelar då ? det mesta finns att köpa undantaget inredning. Frontplåten kan vara lite kinkig att hitta. Plåten har dragit iväg lite i pris men det har bilarna också.
Många “äldre” bilar har blivit “moderniserade” så om någon säljer en strikt originalbil så kolla gärna med någon annan än ägaren innan du betalar för originalbil – Nå vilken modell blir det?
Björn Nilsson
TrelleborgBjörn Nilsson
3 februari, 2015 kl. 20:38 #14714Halloj Mattias,
tilläggas till Björns väldigt lärorika utläggning om de olika modellerna, tack Björn, kan att det även finns rätt många bilar som är bakåtdaterade. Som min 1300 Nouva -75. Hade jag ingen aning om när jag köpte den. Det var en Giulia jag var ute efter….Och lika glad är jag för det. En riktigt trevlig limousine med skönt baksäte när familjen vill åka med.
Classe. (Oo=V=oO) 1600 GTj 1300 GTj
3 februari, 2015 kl. 21:32 #14715Hej Björn,
och ett stort tack för suverän beskrivning av modellutbudet och tipsen ang. svaga punkter.
Anledningen till att jag tänkte på en bil före -71 är pga att det tydligen ska vara lite lättare krav från Svensk Bilprovning men jag kanske har fel, eller det kanske inte ens har någon betydelse. På frågan vilken modell det blir så är svaret: den röda på bilderna ovan. Det var en riktigt fin bil, med exakt de invändiga armstöden. Vilket fint skick bilen ser ut att vara i. Seriöst så skulle jag gärna ha bil med stående pedaler, de svepande armstöden och runda mätare så siktar väl på en Giulia Super 65-67 men blir kanske lite väl snålt med utbud så en Giulia Super (1600 Super) eller en Giulia 1300 TI.
Ang. rost så var det ju ingen vidare kul läsning men det anade jag ju förstås, byter just nu alla utvändiga plåtar utom bakre på en Giulia Sprint Gt. Jag gillar förstås att 105 seriens olika modeller är lika i sin konstruktion, blir ju lättare att förstå sig på när det blir skruvardax. Jag gillar de dubbla framlyktorna, vilket också talar för en Super. Antar att kromlisterna vid sidoblinkers och på motorhuv kanske också hör till tidig Super. Har kollat lite på tyska sajter och hittat en del intressanta bilar, antar att de flesta förmodligen är itanlienimporter. Lite svårt att besiktiga en bil själv när den står i tex Tyskland, måste försöka hitta något slags testcenter, är mest rädd för rost.
Återigen, ett stort tack för utförlig information. Återkommer om jag lyckas hitta någon bil eller om jag behöver fler svar.
Mvh
Mattias
3 februari, 2015 kl. 23:53 #147161300 kan vara en lite tröttsam bil i modernt trafiktempo. Har själv en Giulia med 2-liters motor på 155 Hk och 4.10 bakaxel med diffbroms från en 2000 GTV. Den marschar komfortabelt 130 km/h.
En 1600 marchar 100 – 110 sen blir det surrigt och en 1300 något långsammare.
Skulle tro att min 155 Hk 2000 gör 0-100 på 7 – 7.5 sekunder och toppar närmare 210-220.
Väldigt användbar och charmig bil Giulia. Och man skall aldrig räkna dörrarna på en sportbil 🙂
4 februari, 2015 kl. 00:00 #14717Så här går den 🙂
4 februari, 2015 kl. 00:03 #14719Ser ut så här
(2015-02-04 pillade lite med bilden /Björn)
4 februari, 2015 kl. 21:18 #14720Det var en fin bil du har Åke, och rör på sig gör den ju också.
7 februari, 2015 kl. 12:05 #14721Hittade lite film när jag skjutsar en person i Giulian på Sviestad. Vi åker på 185 breda gamla gatdäck.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.