Köpråd Spider 3.0 192hk

Published by Övergivna Forumposter on

Forum Allmänt Köpråd Spider 3.0 192hk

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #18868

    Hej

    Hej ny här på forumet och tänkte börja med en allmän fråga

    Tänkte sälja min Fiat Barchetta till förmån för en Alfa Romeo spider 3.0 192hk och behöver lite köpråd. Har förstått att detta med kamrem är viktigt att kolla och byta om det inte är gjort. Har fått ett kostnadsförslag på 7500:- exkl vattenpump. Något mer att tänka på eller man ska kolla vid provkörning? Räknar med att lägga max 45000:- på en i bra skick. Är det realistiskt eller hur står sig priserna, finns ju några på blocket som är kvar efter en tid.

    Tacksam för tips och råd.

    Med vänlig hälsning

    Micke

    #18869
    Thomas Sjölin
    Deltagare

    Ett tips: Välj inte bort vattenpumpen. Ja, det kostar en hel del mer men skulle vattenpumpen ge upp måste kamremmen bort och då är det en ny sådan också som gäller. Förhoppningsvis hittar du ett exemplar där allt detta nyligen är gjort men om inte så.

     

    #18870

    Tack för ditt svar.

    Bilen jag är intresserad av bytes kamrem på 2010, sedan dess har den bara körts 600 mil (ca: 100 mil/år) då den bara används under sommaren.

    Har hört att 3.0 inte är så känslig på remmen och helst då inte åldern, man är ju lite orolig för ev torrsprickor. Remmen ska bytas om jag köper den, frågan är bara om man törs köra med den innan. När det gäller vattenpumpen så verkar ju den inte drivas av kamremmen vad jag har fått fram utan via drivremmen som också driver generatorn?! Om vatten pumpen också bytes 2010, då ska den väl klara sig ett tag till? Ska kolla på bilen i morgon, så får vi se om det blir något köp.

    Men som sagt om någon har svar på frågan om kamremmen vore jag tacksam.

    Med vänlig hälsning

    Micke

    #18871
    Mats Forssén
    Moderator

    Inlägg av mikael jakobsson på 2016-07-05 14:59

    Tack för ditt svar.

    Bilen jag är intresserad av bytes kamrem på 2010, sedan dess har den bara körts 600 mil (ca: 100 mil/år) då den bara används under sommaren.

    Har hört att 3.0 inte är så känslig på remmen och helst då inte åldern, man är ju lite orolig för ev torrsprickor. Remmen ska bytas om jag köper den, frågan är bara om man törs köra med den innan. När det gäller vattenpumpen så verkar ju den inte drivas av kamremmen vad jag har fått fram utan via drivremmen som också driver generatorn?! Om vatten pumpen också bytes 2010, då ska den väl klara sig ett tag till? Ska kolla på bilen i morgon, så får vi se om det blir något köp.

    Men som sagt om någon har svar på frågan om kamremmen vore jag tacksam.

    Med vänlig hälsning

    Micke

    Det Thomas menar är att om vattenpumpen går sönder, tex börjar läcka, så måste kamremmen demonteras för att vattenpumpen ska kunna bytas.
    Därför kan det vara taktiskt att byta vattenpumpen i samband med att man byter kamremmen. Detta särskilt om man inte vet hur gammal vattenpumpen är.

    #71 Abarth 695 Assetto Corse Evo

    #18872
    Gabriel Eriksson
    Deltagare

    7500kr låter spontant lite dyrt för byte på en 12v? Men det kanske kostar så… 

    Bakvagnen är ju lite avancerad med ledade bussningar osv så det är bra om det är glapp och klonkfritt. Annars är väl det mesta som på vilken gammal bil som helst utan några direkta konstigheter. Sen är det nog bra att kolla så allt som hör till cab och dess funktion är som det ska. 

    Giulietta Sprint -59 & Alfetta 1.8 -75 & Giulia Veloce 280 -17

    #18873

    Tack för alla svar. En rättelse bara, 7800:- är det med vattenpump, 5400:- utan, jag kollade med min verkstad idag och fick exakta priser.

    Ska kolla i morgon om vattenpumpen bytes samtidigt 2010 (generatorn bytes då iaf) för då bör det ju vara lugnt efter 600 mil tycker jag.

    Ska kolla cabben och det runt omkring, då jag redan har två cabbar hemma så känner jag mig ganska så hemma på dom detaljerna. Skönt att veta att det inte finns några direkta fel att titta efter utan mer allmänt.

    Med vänlig hälsning

    Micke

    #18874
    Lars Johansson
    Deltagare

    Kolla att AC:en funkar. Rören som ligger framme under kylaren läckte på min Spider. Ganska dyra i inköp och krångliga att byta.

    larsjoh51

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.