Köptips Alfa 159…

Published by Övergivna Forumposter on

Forum Allmänt Köptips Alfa 159…

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #15566

    Hej!

    helt ny här och hoppas på att bli kvar…

     

    har are tagit beslutet att låta min trimmade Saab 9- 5 Aero gå i pension och funderar på om man vågar köpa en Alfa 159??

    kikat efter en 2.2 och hittat en på blocket.. Kamkedjan ä bytt vid 13000mil och bilen har gått 16000 nu…

     

    vad ad är sjukdomarna?

    vad ska man kika extra på?

     

    ös på med tips, fördelar och nackdelar!!

     

    mvh.   /Johan

    #15567
    Thomas Bodén
    Deltagare

      Välkommen hit säger jag först och främst… Jag har kört SAAB 9-5 SC 2,3t Nordic Steg III och några Saabar till innan jag återkom hit till Alfa Romeo. Min 159 2,2 Ti SW – 2008 som jag hade förut var faktiskt helt problemfri, minus en kontakt som jag pillade ut med tårna då. Den har inte Alfas mest spännande motor, men den är en duglig vardagsmotor faktiskt. Jag gillade den!

      Köptips. Först och främst är det att köpa en 🙂 Här kommer en länk till den engelska alfa-siten AlfaOwners köpguide för 159 http://www.alfaowner.com/Forum/alfa…guide.html

       

      156 GTA Sportwagon

      #15568

      Välkommen Johan!
      159an är ett mycket bra val! Köpte själv en lite äldre, första “prova-på” 159:a. Närmare bestämt en 1,9 jtd sw från 2007. Var mycket nöjd med den men ville uppgradera till nyare medan det fanns lämpliga på marknaden. Så jag hade den bara drygt 1,5 år. Sålde den till en man som bara ägt Saab och Chrysler. Han blev stormförtjust i bilen, och jag kollat av några gånger och han är fortsatt nöjd med bilen. Det är väl ett år sen jag sålde den nu.
      Åtgärdade följande på den:
      – Vindrutetorkarmotor bak: (fungerade inte när jag köpte den). Motorn bytte vi själva. Hade samma fel på 156an, som också var en kombi.
      – Batteri: Efter närmare 19000 mil var det dags. Den klagade på glödstift till en början, kalla vintermornar.
      – Byte av en främre övre länkarm + fjäder. Dessa håller dock mycket, mycket bättre än på 156:orna.
      Den hade blanka papper på besiktningen, och hade alltid haft det även tidigare år.

      Kör du oftast korta sträckor, välj en bensinare. Eller en diesel, om du kan kompensera med en extra lång tur mellan varven så den får köra rening. I en Alfa är nöjesrunda aldrig fel!

      Då var det med andra ord dags att hitta sin andra, nyare 159a. Sökte även i Europa. Löjligt förtjust i den lejongula skinnklädseln. Den var mycket tacksammare och mer lättskött än jag anat. Även de gula mattorna blev superfina efter en rekond.

      Till slut blev det en diesel, även denna gång. 2,4 jtd sw ti Q4 från 2010. Hade allt jag hade på önskelistan och fyrhjulsdrift på landet är inte fel. Något törstigare, men eftersom jag inte har den som vardagsbil spelar det inte så stor roll. Haft den sedan november, men besiktning har vi hunnit med. Blanka papper även på denna.

      Med andra ord så rekommenderar jag 159an… Precis som vid alla bilköp finns det bra och mindre bra objekt. Nu har vi tillgång till ett fantastiskt forum, och här kan man ofta få lite historik på objektet om inte säljaren har det
      Lycka till!

      CAR7019. Alfa Romeo 159 2.4jtd 210hk Ti AWD -10

    Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.