körglädje?

Published by Björn Ågren on

Forum Allmänt körglädje?

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Björn Ågren
    Deltagare

Tänkte vi kunde spotta lite körglädje. Det jag tänker på är inte mest prestandard utan trevligast att köra.

själv tycker jag de roligaste bilarna oftast är lätta med relativt smala hjul och man kan ha kul även på vanlig väg.

De bilar jag haft riktigt kul med är:

En alfetta -77 orginal med lite bättre stötdämpare denfösta jag åkte bana med.

Min gamla 75ts med lite justerad fjädring som jag åkte både trackday och på is med, den fick slita och jag hade massor med kul både på vanlig väg och trackdays till sist hamnade den på skroten då den var rostig i varenda karosskarv och över 30.000mil med orginalmotor.

Båda var lite enklare och inte med perfekt puts utan körbilar, att ha kul med.

Vilka bilar minns ni som de ni haft mest kul med och roligast att köra.

Peter Braun
      Deltagare

Den roligaste bilen jag kört har jag tyvärr inte ägt. Det var en Alfa 4C. Grymt gräpp, acceleration och körkänsla. 

Den roligaste och samtidigt den mest osmidigaste bil jag äger /ägt är min GTV6 116-serie. Skön grov känsla i bilen som man Måste jobba med på ett helt annat sätt än på dagens bilar och skön motor med ett underbart ljud. Har ofta tänkt på att sälja den och köpa något nyare och smidigare,  men jag vågar inte…..  Är så rädd att jag skall ångra mig. Samtidigt så är bilen något som var före min tid då jag mer är uppvuxen med 164 och 156 och framåt. 
        En annan bil jag gillade var min Brera 2,2. Inte för att den var så supersnabb eller superkvick i kurvorna utan för att man kände sig lite speciell i den. En skön GT vagn för motorväg eller böljande landsväg. Det kändes lite som att köra en supervagn så länge man inte försökte gasa på för mycket 
        Annars så har jag gillat alla mina Alfor. De har gätt mig glädje. 

Ja de flesta Alfor jag ägt har gett mig körglädje i någon form. Försöker lista dem.
        Mina första 116 GTV:er tycker jag var härliga att köra, även första Alfettan -75.
        Köpte en Alfetta -80 sedan. Nej, den gillade jag inte. Mjuk och lutade som ett höghus?!! i kurvorna.
        GTV6 -84. Joooo. saknar den nåt fruktansvärt.
        Alfa 75 V6 3.0 -88 Härlig bil med bra känsla. Kanske något mjuk original.
        Några 164:or. Härliga vägvagnar, men inga “busbilar”, mera glidare.
        156 TS. Pigg liten rackare, härlig i kurvorna.
        156 V6. Också en härlig körkänsla. Tycker inte alls den upplevdes som framtung pga V6:an. Härligt med Busso!
        159 TBi. Härlig glidare. Kan också inbjuda till lite aktiv körning. ser tung & stor ut, men känns ändå kvick

Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

Bertone. Mer behöver inte sägas. Står i en helt egen klass. 

155 -trevlig och schysst att köra.

166 V6 – lyxglidarlimo med massor av krut.

156 – som en Golf?

156 GTA – massor med kräåm och bra väghållning….ljudet gör att man vill höra det hela tiden!

916 Spider – glidarbil med snygg förpackning

916 GTV – Jepp! Inte mkt fel där inte.

Alfetta GTV – design som slår det mesta – min ungdomsdröm som tyvärr  rostar medans man tittar på , men härlig balans.

Sen finns det andra bilar med…..men dom är inte alfor!

Björn Ågren
        Deltagare

Kenneth, tror inte du kört en 156 1,8 i fint skick, de känns som en fin alfetta om de är i ordning med orginaldimension på däck osv. 2,0 och 2,5 är mycket klumpigare, inte alls samma bilar även om de med är finare än en golf! Framförallt är de mycket snyggare!

Anders Eriksson
          Deltagare

Jag har nog egentligen gillat alla mina Alfor, de är speciella!! (fast 164Q4:an trivdes jag aldrig med)

Den roligaste måste vara den första: 75 turbo-87. Efter lite småfix blev den otroligt trevlig. Motorn fick en hel del kärlek, chip, avgassystem, vattenmantlad IC. Väghållning med nya stavar, MT-fjädrar, kränghämmare, Koni-dämpare. JAPP, en supertrevlig bil helt klart!!!

Sen trivdes jag väldigt bra med 147 2.0TS. Helt originalbil, snygg och väldigt körglad!! (fast den hängde inte med så bra på bana..)

Brera 3.2. Stort leende varje gång jag tog ut henne SÅÅÅ snygg bil. Och ljudet!!! (jaja, inte Busso, men en V6a iaf)

Fast jag måste även nämna Golf Gti!! Jag fick prova en för många år sen. En MK1, 1800 Gti. Pigg, direkt på något vis..

Nu: AlfaSud. Alfa 90. Då: 3*75turbo 164Q4 2*147 156 Brera 3.2 Sud Ti. Spider 916 V6. 159SW Tbi

Crister Borg
            Deltagare

Gissa vad jag ska skriva… Jag listar de Alfor jag kört i tidsordning:

116 GTV – första Alfan, som fick Exotronfjädrar och GTV6 stavar mm. Nu minns jag den som trång och bullrig (“manligt” 3″ avgas…) men riktigt bra väghållning men slö.

33 sportswagon 4×4 – “praktisk” bil som slog alla vid röljusen med slitna A008or vintertid. Men inte när man skulle bromsa vid nästa…

155 2.0 TS 16v wb – absolut mitt val av bil! Kvick i styrning och chassi! Min va sänkt och uppstyvad och bara så, så underbar…!

155 2,5 v6 wb – se ovan och sen ljudet på det! Hittills min favvo! Saknar WUXen som dog rostdöden…

75 TS – var jag bara tvungen att ha efter minnen av “Stråhles” gråa. Då vi åkte i hans hade vi roligare än jag hade i mina… Kan fortfarande få habegär efter en Evo.

156 JTS sportswagon – jag hade väl kanske otur, men aaaldrig mer en JTS. Soppatörstig och jag fick den aldrig att gå som den skulle. Går fetbort.

156 2,5 v6 sportswagon – älskar motorkaraktären och ljudet, men…

Så jag hoppas att en 155 q4a är den perfekta bilen för mej! Annars får jag leta 155 2.0 TS… Just ja. Grabben ska ju snart ta körkort, han fyller ju 16 om 2 år. Man kanske skulle köpa en bil för att övningsköra i…

elCrillo Kalmar

Dan-Erik Hansson
              Deltagare

Kommentar från Julia, 8 år,i baksätet i trotjänaren 75TS för 15 år sedan:
                “Pappa, varför blir du alltid så glad när du kör Alfan?” (surgubben kommer faktiskt inte ihåg vad han svarade, men det var säkert helt obegripligt för dottern)

Såldes senare efter stor vånda till Mange Lindberg som jag hade äran att stå precis bredvid i depån på Kinnekulle 2. Skönt att den fortfarande används på avsett vis.

Närmaste jag kommit samma känsla och körglädje är med nuvarande GT 3.2. Den kommer att kosta mig mycket pengar…

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.