Kostnad renovering 3,2 GTA motor
Published by Thomas Bodén on
- Detta ämne har 34 svar, 11 deltagare, och uppdaterades senast 3 mars, 2017 kl. 11:00 av
Thomas Bodén.
-
FörfattareInlägg
-
2 oktober, 2015 kl. 19:52 #30011
Thomas Bodén
DeltagarePå min uppfart står det just nu tre bilar. En onämnbar schnitzelwagen, en Nero berlina med ‘tomatlåda och så den gråe onde kombin. Som det har skrivits på annan plats i forumet så har ju denna bil ådragit sig en skuren vevaxel. Så jag måste kolla med forumet:
Hur mycket pengar ungefär handlar det om för att få en 3.2 GTA busso reboverad? Jag har listat ut att det är ogratis, men var kommer man landa ungefär?
156 GTA Sportwagon
2 oktober, 2015 kl. 20:22 #30012Benny Steen
Deltagareskall du göra monteringsjobben själv och bara lämna bort ev. maskinbearbetning ?
du säger skuren vevaxel, vad är symptomen ?
3 oktober, 2015 kl. 08:01 #30013Thomas Bodén
DeltagareJag lär bli den som får montera tror jag… Det enklaste vore ju att lyfta ur rovan och köra iväg den, men frågan är om det finns nån ekonomi i det alls.
Symptomen är, enligt AR bil, helt stum. Går ej att snurra runt motorn alls. Den är omöjlig att röra på med växel i. Jag har inte inspekterat ännu men drar mig lite att ta tag i eländet, gatagelös som jag är
156 GTA Sportwagon
3 oktober, 2015 kl. 10:33 #30014Benny Steen
Deltagareok… att motorn inte går att vrida runt är oftast inte alls bra. om felet sitter i veven har lagret skurit som du skrev. och beroende på hur allvarligt är veven också skadad och behöver slipas om till överdimension eller rentav bytas ut.
MEN innan dess. jag har varit med om att kringkomponeter som generator har skurit/fastnat och gett exakt samma symptom! så jag föreslår du lossar alla drivremman till acpump,generator hydralpumpen och provar igen, skruva loss främre stift och glöm inte lägga ur växel OCH frikoppla (utesluta kopplingsfel) för att få bra känsla i handen nör du provar vrida runt motorn.
ibland går det vrida runt motorn kall, men inte varm pga lagernyp.
annars har du ju ett bra tillfälle för ett trevligt vinterprojekt, plocka ur motorn, skaffa ett motorstativ. lossa tråget. och inspektera lager och vev . nya vev/ramlager är ca 1800 så materialet är inga stora pengar. omslipning av veven kostar ca 2000 om det behövs. annars skaffa en beggad vev, tyvörr tror jag slaglängden skiljer på 3.2 och 3.0 så det krävs en 3.2 vev, vilket gör utbudet mindre.
viktigast är att bara sätta igång och tycka det är kul! det är absolut ingen raketforskning.
3 oktober, 2015 kl. 10:50 #30015Benny Steen
DeltagareMan kan också demontera oljetråget med motorn kvar i bilen för att inspektera lager. Vet dock inte om det är möjligt att göra på 24v.
/b
3 oktober, 2015 kl. 10:50 #30016Henrik Lindgren
DeltagareDu ska absolut lossa alla aggregat remmar. Hade en Stilo där generatorn sprack. Den gick inte dra runt med startmotor eller för hand. Fick bogserat igång den vilket resulterade ett regält rökmoln av bränt gummi och tjutande rem.
3 oktober, 2015 kl. 11:26 #30017Mats Widman
DeltagareSvaret måste bli typ “hur långt är ett snöre”. OM veven har skurit fast har den gått extremt varm. Överfall och lagerhållare är ju även de i aluminium så då lär ett annat block bli enklare och billigare då varmkörda lageröverfall och lagerbanor slår sig och blocket blir svårt att A borra om utan stora mekaniska arbeten. Dyrt.. Samma sak om veven är tokslut vilket den bör ha blivit vid ett totalras, man måste ofta bygga upp nytt material för att kunna slipa om. Dyrt. Motorer med rasade kamremmar kan vara ett alternativ. Finns ett gäng på tyska skrotar. MEN som någon annan skrev, det är ju fullt möjligt att detta kan vara något annat. Plocka bort alla remmar, givetvis med korrekt kamlås, och prova.
3 oktober, 2015 kl. 13:09 #30018Thomas Bodén
DeltagareTack för svaren.
Det får bli en tur på pallbockarna imorgon och se vad som kan hittas. Troligen följer bilder för att få lite inspektionshjälp.
156 GTA Sportwagon
3 oktober, 2015 kl. 15:12 #30019Benny Steen
DeltagareInlägg av Mats Widman på 2015-10-03 11:26
Svaret måste bli typ “hur långt är ett snöre”. OM veven har skurit fast har den gått extremt varm. Överfall och lagerhållare är ju även de i aluminium så då lär ett annat block bli enklare och billigare då varmkörda lageröverfall och lagerbanor slår sig och blocket blir svårt att A borra om utan stora mekaniska arbeten. Dyrt.. Samma sak om veven är tokslut vilket den bör ha blivit vid ett totalras, man måste ofta bygga upp nytt material för att kunna slipa om. Dyrt. Motorer med rasade kamremmar kan vara ett alternativ.Man behöver ju inte måla upp ett worst case scenario…
Jag hade en 164 24v för några år sedan. I princip samma motor.
Den skar i just ramlagret. och vevaxeln satt helt stumt, kall som varm.Lagerna hade tagit värsta smällen och en lagerhalva hade roterat. Veven var repad men inte värre att reporna precis kändes med nageln. Ingen blånering alls syntes på vevens lageryta. En vevaxeln är ythärdad och riktigt hård.
Jag bytte vev och ramlager. En omslipning hade förmodligen fungerar utmärkt.Men jag bytte istället till en vev från en 164 12v som jag köpte av Marco för 500:-Har man möjlighet så montera veven inoljad och momentdra ramlager. Montera inte stakarna. Nu skall vevaxeln kunna snurras lätt med fingrarna. Gör den det så är både block och vev rakt.. Men mät även spelet med plasticgauge så det inte är för stort.
Köper man en beggad motor så bör man ju ändå kontrollera och byta vev/ramlager. Och som Mats skrev är en kamremsrasad 3.2 utmärkt attt plocka grejor från.
3 oktober, 2015 kl. 15:46 #30020Håkan Andersson
DeltagareVill bara bekräfta att en skuren generator på en JTS 2.0 givit samma symptom som beskrivits. Fräsch och rätt spänd aggregatrem gjorde att motorn var omöjlig att dra runt. Den bilen hade varit en sväng förbi Mekonomen som började plocka sönder och ville ha “minst 25 000:-” för att laga bilen och sedan dragits hem för att stå och rosta på en tomt nere i Norrköping. Gör som Benny säger och uteslut alternativa fel först.
Håkan i Fagersjö: 916 GTV och 166 3.0.
3 oktober, 2015 kl. 19:31 #30021Niklas Karlsson Nord
DeltagareFarsans 166:a med samma motor skar på veven. Såhär kul är det
Han köpte motor från en GT som han flyttar över låda och motorfästen på, kanske kan vara ett bra alternativ om du hittar en.
Alfa Romeo 156 GTA & Alfa Romeo 75 TS
8 februari, 2016 kl. 10:50 #30022Thomas Bodén
DeltagareIgår fick jag tummen ur och skulle kolla en grej under GTA:n… Jag kunde ju inte hålla mig från att känna på veven när ändå fronten var uppallad.
Det satt inte fast alls… Så jag dök in under bilen för att spana lite.
Nu blir jag ju lite perplex… Det sitter inte fast, det ser inte överjävligt ut… WTF? Vad ska man ta sig till nu?
Vilka motorstativ passar bra till en busso?
156 GTA Sportwagon
8 februari, 2016 kl. 16:41 #30023Fredrik Assarsson
DeltagareLite kul att höra sådär mitt i eländet!
'06 GT 3.2L '00 Zender 166 3.0 GTAmodifierad ’70 Berlina räser
8 februari, 2016 kl. 18:48 #30024Kenneth Larsson
DeltagareDet är väl bara att fundera på hur du ska göra. Jag hade hellre plockat ur motorn till mitt toppjobb istället för att ha motorn kvar i bilen.
Den är inte så tung så ett biltemastöd borde funka.
8 februari, 2016 kl. 19:28 #30025Thomas Bodén
DeltagareInlägg av Fredrik Assarsson på 2016-02-08 16:41
Lite kul att höra sådär mitt i eländet!
Kul och kul… Jag har haft bilen stående i 8 månader
Ken1>> Motorn ska absolut ur när det ska skruvas på den… Jag har vaga minnen av att jag har sett dessa motorer fastbultade på “sidan” istället för över svänghjulet, men hittade inte igen vad det är som används för att få till det. Det är ju bara att montera ur skiten och kolla vad som är fel. Jag kanske ska ta med min extragenerator och låta den bli renoverad uppe i Jämtland v8… Nu skulle man bara ha haft lite tid
156 GTA Sportwagon
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.