Kostnad renovering 3,2 GTA motor

Published by Thomas Bodén on

Forum Teknik Kostnad renovering 3,2 GTA motor

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 35 totalt)
  • Författare

Renovera generator hos optands bilel? De tog hand om min 156as generator för hundralappar.  

'06 GT 3.2L '00 Zender 166 3.0 GTAmodifierad ’70 Berlina räser

Kenneth Larsson
    Deltagare

Man brukar ibland ha “plattor” för att hänga motorer tvärs – annars kommer man ej heller åt att jobba med svänghjul etc. 

Men du har några timmar framför dig. Är du klar över vad det egentliga felet är som fick motorn att nypa? Var det bara det lager som du delat? 

Thomas Bodén
    Deltagare

Inlägg av Kenneth Larsson på 2016-02-08 20:45

Man brukar ibland ha “plattor” för att hänga motorer tvärs – annars kommer man ej heller åt att jobba med svänghjul etc. 

Men du har några timmar framför dig. Är du klar över vad det egentliga felet är som fick motorn att nypa? Var det bara det lager som du delat? 

Just nu har jag ingen aning om varför det har nypt… Jag var informerad om att motorn var stum och just nu är väl jag egentligen stum eftersom motorn inte var det. Men detta innebär ju att jag måste fixa det och att jag borde kunna behålla originalmotorn istället för att leta efter en ersättningsmotor. Nu är ju kanske inte motorrenovering min expertis, eller ska vi kalla det brist på erfarenhet, så ett visst mått av  spänning och oro finns.

Så ett motorstativ måste ordnas snarast! 

156 GTA Sportwagon

Besar Jashanica
    Deltagare
    Kenneth Larsson
    Deltagare

Otroligt märkligt…visst var det så att bilen stannade och du fick bli bärgad till verkstad?

Thomas Bodén
    Deltagare

Du minns rätt Kenneth…Från farthållare i 80 km/h till absolut tystnad på  ett ögonblick. Sen bärgare till verkstad som konstaterade skuren vev… Bilen har ju stått och mognat på uppfarten ett tag (läs:läääääääääääänge). Projekttråden håller med om att det var ett tag sen.

156 GTA Sportwagon

Benny Steen
    Deltagare

Du har sedan tidigare fått ett råd från mig och andra. Har du kontrollerat dom sakerna som föreslagits ? redogör.

Motorn kan sluta gå av många enkla orsaker. tag reda på varför först,  INNAN du drar på dig ett ännu större bekymmer med att plocka ut motorn.

Thomas Bodén
    Deltagare

Jodå jag har hunnit med att göra vissa tester…

Aggregatrem lossad. Alla komponenter går att snurra lätt. Motorn går att vrida runt i friläge.

Tråget är demonterat och, från växellådssidan ser de som jag hunnit lossa på bra ut, men där är jag kanske inte rätt man att avgöra vad som är OK och inte. Två lager på storändorna och ett ramlager är inspanat. Jag ska kolla fler när tid finnes

156 GTA Sportwagon

Benny Steen
    Deltagare

Inlägg av Thomas Bodén på 2016-02-10 08:59

Jodå jag har hunnit med att göra vissa tester…

Aggregatrem lossad. Alla komponenter går att snurra lätt. Motorn går att vrida runt i friläge.

Tråget är demonterat och, från växellådssidan ser de som jag hunnit lossa på bra ut, men där är jag kanske inte rätt man att avgöra vad som är OK och inte. Två lager på storändorna och ett ramlager är inspanat. Jag ska kolla fler när tid finnes

Med tanke på omständigheterna är det förmodligen vettigt att kontrollera alla vev och ramlager underifrån.,om veven skurit på veven kommer du kunna se det på blånering och att lagret är nednött. Ett normal slitage på veven går från “som nytt” till att man kan känna spår i lagerytan med nageln. detta gäller ytorna på veven. Själva lagren kan få se ut som kriget, men byt till nya isåfall 😉

om nu motorn tvärt dog så kolla att kammarna snurrar med veven. ser det bra ut så snurra på startmoton och provstarta. kan ju faktiskt vara el  eller bränslefel istället.

Kenneth Larsson
    Deltagare

Menar du inte att den låste sig ? 

När min dog låste ju hjulen sig pga att aggregatremmen låste vevaxeln. Tur jag åkte bar typ 30 km/h. Men det blev tvärtyst direkt.

Du är säker på att kamrem är OK ? OCh att problemet sitter i vevaxeln? Nu sa väl AR bil att det var felet

Thomas Bodén
    Deltagare

Ja allt är enligt verkstaden…

Jag kanske ska kontrollera remmen också då… Men då lyfter jag nog ut rovan och byter packbox på vevaxeln eftersom den inte är 100% tät. Ja vi får se helt enkelt.

156 GTA Sportwagon

Nusret Ljevo
    Deltagare

Det blir lönsammare att köpa en 156 GTA från Tyskland för endast 3.200 e,istället att renovera din nuvarande GTA.Bilen har gått bara 11.000 mil.

http://www.autoscout24.se/Details.aspx?id=284651571&cd=635908805970000000&asrc=st

Besar Jashanica
    Deltagare

“Wasserpumpe defekt
    diverse optische Mängel”

…hmm, vet inte om det blir billigare, om vattenpumpen gått sönder så är det väl lite annat som tar stryk med?

GTV6 3.0 GP... | http://www.garaget.org/Besar

Nusret Ljevo
    Deltagare

Såg inte att vattenpump har gått sånder,men det finns många andra som är felfria under 5.000e .

Thomas Bodén
    Deltagare

Ibland går det sakta och långsamt…

Jag måste ge AR-Bil lite credit… Det var bara jag som inte hittade det roliga bland det som redan var avmonterat 🙂

Jodå det har skurit på veven för cylinder 6… Övriga lager ser dock bra ut. Frågan är hur repad veven är eller om det bara är lagerrester som fastnat på den?.

156 GTA Sportwagon

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 35 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.