Kraftliga höjningar av försäkringspremier?

Published by Marcus Helgesson on

Forum Allmänt Kraftliga höjningar av försäkringspremier?

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare
    Marcus Helgesson
    Deltagare

Hej,

Någon annan som fått kraftig höjning på bilförsäkringen?

Jag får 40% höjning på min som förnyas per 2017-02.

/m

Marcus

Håkan Petersson
      Deltagare

Vilket FB?

Min försäkring har gått ner på min 156 GTA. Fick brevet idag. Dax för dig att ringa runt och hitta en bättre. 

Nusret Ljevo
        Deltagare

Jag fick också den från 640kr i månad till 780kr jävlar.

Igino Cazzola
          Deltagare

Inlägg av Marcus Helgesson på 2017-01-02 19:17

Hej,
            Någon annan som fått kraftig höjning på bilförsäkringen?…

Så är det varje år. Ditt gamla FB höjer premien i tron om att du inte skall märka det.
            Lösning: Byt bolag ofta. Samla INTE alla dina försäkringar i ett och samma bolag (det försvårar byten).

Jag är fullständigt Räserskadad

Claes Johnsen
            Deltagare

KPI ska ju på ett hyfsat sätt försöka spegla hela den privata konsumtionen i Sverige. 

Senaste 5 åren har KPI gått upp 1,9% sammanlagt.

Varför gick min bilförsäkring upp 10% på bara 1 år, då även bilen är 1 år mindre värd osv. osv…

Tex Försäkringsbolag är som självspelande piano, när gick senaste ett fb i konkurs…fascinerande…

Marcus Helgesson
              Deltagare

Ja, håller med. Vilka andra företag kan bete sig så här? Undrar om Alfa sagt upp samarbetet dem vid nyförsäljning och det är därför de agerar så här?

Trist, för jag var en nöjd kund. Nu är jag motsatsen med marginal.

Hej Marcus!
                Nejdå, det är tyvärr inget konstigt med din förnyelse. Det är precis det priset vi vill ha för 2017. Så tyvärr får du nog se dig om hos andra bolag om du tycker att det är för dyrt i år.

Med vänliga hälsningar
                Privatnamn Borttaget
                Försäkringsrådgivare Företag
                foretag@trygghansa.se
                Trygg-Hansa Fleminggatan 18, SE-106 26 Stockholm
                http://www.trygghansa.se

—–Original Message—–
                From: Marcus Helgesson
                Sent: 03-01-2017 16:03:26
                To: foretag@trygghansa.se
                Subject: Konstig faktura
                Hej,

Fick faktura på förnyelse av försäkring nr xxx xxx xxx.
                Kan ni kontrollera beräkningen av premien. Något måste ha gått fel i era datasystem då den är mer än 40% högre än förra fakturan.
                Ni kan väl även kontrollera så min andra bilförsäkring inte råkar ut för samma sak när den förfaller.
                Emotser korrigerad faktura.

/mvh Marcus

Marcus

Ingemar Haglund
                Deltagare

När jag skulle ha en helförsäkring på min 159 så var Trygg Hansa det utan konkurrens det dyraste bolaget med sämst villkor. Dom var mer än dubbelt så dyra jämfört med Länsförsäkringar,och då hade TH 10000 mil maskinskada medan LF har 15000 mil. Kan ju säga att valet inte blev så svårt.

Försäkringsbranchen är en lustig företeelse.

Patric Gille
                  Deltagare

Fnaska runt bland bolagen och var beredd att byta en gång per år, det är det enda som fungerar för att hålla premien nere. Har du kollat Modernaförsäkringar? De har bra pris på min 159, 156 GTA:an har jag hos Folksam och ytterligare en bil i familjen är försäkrad hos If. Blir tyvärr bäst så!

2008 Maserati QP GTS, 2008 BMW 730d, 2016, BMW X2 2018

Thomas Sjölin
                    Deltagare

Är det något jag lärt mig genom åren är det att ringa runt varje år för att kolla priser. Senast jag inte gjorde det gick premien upp 25% bara sådär utan vidare, Senast jag bytte bolag fick jag ner den med 32%.

Jacob Wolving
                      Deltagare

När vi bytte försäkringsbolag för något halvår sedan så bytte vi till Moderna på allt UTOM Breran då de var ca 2500 dyrare än LF på helåret. Moderna förmedlade dock en kontakt för entusiastbilsförsäkring, men även om bilen bara används för nöjeskörning så känns villkoren aningen begränsande. Eftersom jag ställt av bilen för vintern och jag nog tänker göra så även i framtiden så blir det lite lindrigare med “vanlig” försäkring, med entusiastbilsförsäkringen kostade det samma lika oavsett på/avställd bil.

Magnus Westin
                        Deltagare

Bytade från Alfas egen försäkring på QV:n efter ett års lågpris. Alfa ville ha 5200 och hos LF betalade jag 2500. Har mina veteranbilar där också. För 1600:an betalar jag 1200 om året i helförsäkring och då kan jag köra till firman om jag känner för det och slipper allt annat strul med entusiastförsäkringar. Kolla runt och byt. 

Mange W

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
                        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.