Kränger vid fullt rattutslag

Published by Stefan Ollersjö on

Forum Teknik Kränger vid fullt rattutslag

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #36635
    Stefan Ollersjö
    Deltagare

      Hej! Nybliven ägare av en Stelvio -18.
      Funderar kring rätt kraftiga krängningar sidledes vid fullt rattutslag åt bägge hållen. Inte van vid det från andra quattro/ awd/ 4wd och dylika.
      Känns som att diffen inte lirar riktigt.
      Säljaren sa ”såhär ska det va”, så min fråga till kloka klubben är såklart ”ska det vara såhär?”
      Inte testat annan Stelvio.
      Däckdimension rätt och däckslitaget jämnt.

      #36636
      Håkan Petersson
      Deltagare

        Det är en egenskap på Stelvio och kommer av vinklarnas inställning i framvagnen. Blir bättre när det blir lite varmare.
        De har fått göra en liten komprimiss, jag stör mig inte med tanke på hur bra den i övrigt är i styrningen.

        #36637

        Det låter även från däcken på Giulian vid fulla rattutslag. Samma geometri…
        Blev fundersam ang frågan. ? Trodde den lutade/krängde i häftiga kurvor. ?

        Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

        #36638
        Stefan Ollersjö
        Deltagare

          Hahaha, sorry att jag var otydlig, för den är som ett strykjärn i kurvor och på vägen. Det är bara vid ex fickparkering och fullt rattutslag som den kränger över/ hasar.

          #36639
          Lars T Andersson
          Deltagare

            De är så här det är, men man kan fråga sig om det är så här det ska va! Jag stör mig inte längre på att framhjulen hasar nu när jag vant mig vid det men första gången var en överraskning. Om det är priset jag får betala för en överlägsen väghållning så tycker jag det är billigt. För det är som Stefan säger, väghållningen är fantastisk. Det är bara Giulia som är bättre.
            Lars

            #36640
            Stefan Ollersjö
            Deltagare

              Så gillar man aktiv körning och uppskattar fantastisk väghållning så väljer man Alfa Romeo,
              Och gillar man fickparkering och uppskattar parkeringsautomatik så väljer man Toyota Prius!

              #36641
              Martin Sipek
              Deltagare

                Posted By Stefan Ollersjö on 19 feb 2020 06:42
                Hahaha, sorry att jag var otydlig, för den är som ett strykjärn i kurvor och på vägen. Det är bara vid ex fickparkering och fullt rattutslag som den kränger över/ hasar.

                Nu vill jag verkligen inte vara negativ, speciellt som det handlar om en bil av märket Alfa Romeo men jag har väldigt svårt att tro att bilen sitter som ett strykjärn i kurvorna med tanke på att det trots allt bara är en SUV och den konstruktionen i sig är ju inte direkt någon sportbil.

                #36642
                James Edberg
                Deltagare

                  Martin: testa Stelvio, du skulle bli imponerad. Jag är sanslöst nöjd hur den beter sig på vägen (kurvigt, kuperat osv). Klart att Giulia säkert är roligare, men med tanke på att Stelvio kan rymma 2 vuxna , 1 barn framvänd stol och 1 barn i bakvänd, hund i bur, barnvagn (Emmaljunga) osv så skulle jag inte byta Stelvio ;-).

                  Alfa Stelvio 2.2 -17 - Alfa Spider 3.0 -99 - Maserati QP -08 - Volvo v70 Bi-fuel -06

                  #36643
                  Lars T Andersson
                  Deltagare

                    Vid närmare eftertanke skulle jag kunna tänka mig att Porsche Macan kan ha liknande vägegenskaper som Stelvio…….
                    Observera att ordet är “liknande”. Inget annat. 🙂
                    Lars

                    #36644
                    Martin Sipek
                    Deltagare

                      Posted By James Edberg on 20 feb 2020 04:57
                      Martin: testa Stelvio, du skulle bli imponerad. Jag är sanslöst nöjd hur den beter sig på vägen (kurvigt, kuperat osv). Klart att Giulia säkert är roligare, men med tanke på att Stelvio kan rymma 2 vuxna , 1 barn framvänd stol och 1 barn i bakvänd, hund i bur, barnvagn (Emmaljunga) osv så skulle jag inte byta Stelvio ;-).

                      I det här läget känns det som en fördel att vara lite äldre (men bara just detta läge) när man är max 2 i bilen för då kan man alltid åka 2 sitsig cab med bakhjulsdrift. That being said, skulle jag naturligtvis provköra en Stelvio om tillfälle ges för att känna hur en SUV borde ha byggts av alla andra tillverkare. Kul att du är nöjd, Grattis!

                      #36645
                      Martin Sipek
                      Deltagare

                        Posted By Lars T Andersson on 20 feb 2020 10:44
                        Vid närmare eftertanke skulle jag kunna tänka mig att Porsche Macan kan ha liknande vägegenskaper som Stelvio…….
                        Observera att ordet är “liknande”. Inget annat. 🙂
                        Lars

                        Tja, “Porsche” Macan är ju också bara en Porsche wannabe.

                        #36646
                        Anders Egermo
                        Deltagare

                          Hade jag inte läst denna tråd så hade jag trott att det var något fel på min Giulia Quadrifoglio. Vid mer än ca 80% rattutslag så tuggar framhjulen rejält. Det känns nästan som framvagnen hoppar lite i sidled! Jag tycker det känns som om diffbromsen i bakaxeln bromsar väldigt mycket!

                          SAABtoken

                          #36647
                          Anders Egermo
                          Deltagare

                            Hade jag inte läst denna tråd så hade jag trott att det var något fel på min Giulia Quadrifoglio. Vid mer än ca 80% rattutslag så tuggar framhjulen rejält. Det känns nästan som framvagnen hoppar lite i sidled! Jag tycker det känns som om diffbromsen i bakaxeln bromsar väldigt mycket!

                            SAABtoken

                          Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
                          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.