I ärlighetens namn så är det lite overkill men du ska absolut koppla loss batteriet innan.
Jag nöjde mig med 30 minuter när jag rev ur gamla ’98ans ratt i min bil och bytte mot en faceliftratt från en 147.
Det är bara att koppla loss batteriet, vänta 30min.
Lossa på insexskruvarna i bakkant av ratten som håller airbagen på plats. Lyft försiktigt ur den mot dig och dra ur kontakten för airbagen som sitter på baksidan i mitten (gul).
Där innanför har du två stycken sladdar, den ena är gul och går till airbagens styrning – ge fan i den den andra är tutan.
Ska du felsöka och ha i batteriet igen så var medveten om att n’är du kopplat ur airbagen så kommer detta att ge en felkod i bilen och airbaglampan att lysa såvida du kopplar dit batteriet igen för att felsäka tutan. Det går ju alltid att släcka airbaglampan själv sedan om du har kabel för det ananrs är det bara att svänga förbi en alfaverkstad för det.
Ska du lossa på ratten också av någon anledning så var säker på att du parkerat med ratten rakt, bänd loss plastkåpan för centrummuttern och lossa sedan på självamuttern (21mm eller liknande) men ta inte av muttern utan låt den sitta på några gängor innan du rycker loss ratten – annars får du ratten på nästippen när den lossar och alla sladdarna slits ut..
Genmodifierad ’70 Berlina GTAm räser