Krokigt motorblock

Published by Övergivna Forumposter on

Forum Teknik Krokigt motorblock

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)
  • Författare

Hej. Har en Alfetta 1.8 -75 med trasig motor, eller rättare sagt trasig topplockspackning. Började med att kylvattnet försvann ut i expansionskärlet när den blev varm och buublande i kärlet. Bytte då termostat och kylarlock fast jag innerst inne visste att det var topplocksbekymmer. Skruvade av toppen och konstaterade att packningen sett bättre dagar, mätte upp toppen som föreföll rak. Skruvade ihop med ny packning och problemen var borta..I en vecka, sen började det igen. Skruvade av toppen igen och konstaterade avgasläckage mellan ettan och tvåan samt mellan trean och fyran. lämnade toppen på planing trots att jag mätte upp den som rak. Då även killen som planade toppen sa att det inte varit något fel på den, men att han tog en tiondel för säkerhets skull så blev jag lite bekymrad. Mätte då upp blocket (så gott det går med motorn i bilen) och konstaterade att det inte är helt rakt, Det är ca: 5 hundradelar lägre just mellan ettan och tvåan och även mellan trean och fyran, precis där läckaget har varit. Samt att fodren inte har något uppstick förutom något vid skarven cyl. två och tre.

Nu fick jag tag i en annan 1.8 motor som jag tyvärr konstaterade också är ca 5 hundradelar krökt fast på ett annat vis. Den har dock lite mer uppstick på fodren. frågan är hur kinkigt det är? Jag har skruvat ganska mycket med gamla Alfa fyror men aldrig funderat så mycket på just blocken, det har liksom aldrig varit några bekymmer. Tacksam för tips och är även intresserad av att ev. köpa ett shysst 1.8/1750 block eller hel motor. Vill inte skruva ihop en ny motor av tveksamma delar känns liksom inte värt besväret.

Mvh. Jesper Liebscher

Dennis Mollberg
    Deltagare

Hej!

Känner inte igen problemet men det går att plana blocket istället för att köpa et okänd motor till.

mvh

Kenneth Larsson
    Deltagare

5 hundradels mm kan ju omöjligt vara problemet – hur du nu kan mäta så oerhört noga.

Däremot är ju cylinderuppsticket viktigt då det annars inte blir tätt mellan topp och cylinder som du själv märkt.

Fodren måste upp och o-ringarna under fodren bytas till nya spänstiga + att fodren kanske behöver kollas med! märkligt att det blir så.

Tack för svar!

Nej, jag tycker inte heller att 0,05 mm ojämnhet skulle vara något problem, det borde packningen fixa. Däremot avsaknaden av uppstick. Mätningen av blocket är gjord med en 200mm lång planslipad stålbit som jag lagt mellan två cylindrar i taget och mätt under med bladmått, sen tvärs över varje cylinder för att mäta uppstick. inget mer avancerat än så. Har dock inget bladmått som är tunnare än 0,05mm så uppsticken kollade jag genom att måla med märkpenna på foder och block och dra stålbiten över för att kolla var färgen nöttes bort.

Angående planing av block, hur går det till? Planar man blocket tomt eller med foder monterade? Går det att skruva ur pinnbultarna utan att man förstör block/bultar? Känns som dom kan sitta rätt bra efter 40 år.

Mvh. Jesper

Besar Jashanica
    Deltagare

Hej,

Vet inte var du bor, men hör med Erlan på http://www.topplocksverkstan.se/

Du kan alltid fråga om tips, han svarar på mail.

GTV6 3.0 GP... | http://www.garaget.org/Besar

Inlägg av Besar Jashanica på 2015-07-06 10:20

Hej,

Vet inte var du bor, men hör med Erlan på http://www.topplocksverkstan.se/

Du kan alltid fråga om tips, han svarar på mail.

Tack för tipset! Jag bor i Dalarna så det är ju en bit. Men man kan ju alltid rådfråga.

Mvh. Jesper

Jesper Liebscher
    Deltagare

Test att svara mig själv då jag nu är betecknad som “deleted user” och ingen profilbild??

Besar Jashanica
    Deltagare

fungerar nu verkar som…

GTV6 3.0 GP... | http://www.garaget.org/Besar

Jesper Liebscher
    Deltagare

Nja.. Får upp dessa tre medd. varje gång jag uppdaterar eller gör något annat i tråden??

Anders Bergkvist
    Deltagare

Användaren (id-mässigt allts&aring som skapade de tre första inläggen verkar inte finnas längre, därför blir det fel när den ska hämta ikonen/avataren. Ska se om det går att skruva till på något sätt.

Dä årner sä...

Ragnar Rosengren
    Deltagare

Bra Anders! Tack för att du tar tag i det! Jag mailar dig strax apropå lite annat… har snackat lite med Charlotte nu äntligen…

156 2.0 TS Challenge (Gruppo N Olanda), #77 CAR Challenge klass III

Jesper Liebscher
    Deltagare

Ja, det är då lika för mig fortfarande. Dessa tre felmedd. varje gång jag är in och läser eller gör något i tråden.

Kan man inte bara ta bort hela tråden. Så kan jag starta en ny eller nåt.

Mvh. Jesper Liebscher

Anders Bergkvist
    Deltagare

Samma för mig, beror som sagt på den borttagna användaren. Har inte sett att jag kan fixa det via gränssnittet och databasen kommer jag inte åt. Kollar en vända till, får jag inte till det tar jag bort tråden och skickar ett meddelande till dig Jesper.

Dä årner sä...

Uppsticket skall ligga mellan 0,01 – 0,06 mm för att att toppackningen skall kunna hålla tätt.

Jesper Liebscher
    Deltagare

Inlägg av Michael Gunnarson på 2015-07-13 13:24

Uppsticket skall ligga mellan 0,01 – 0,06 mm för att att toppackningen skall kunna hålla tätt.

Jo, jag vet. Men jag har inte lyckats lägga vantarna på ett bladmått tunnare än 0,05, så det enda jag kan konstatera är att så mycket sticker dom inte upp. Snarare att det är på typ noll  på lägsta punkterna. Jag ska prova att dra med högre moment en vända få se om det håller. Jag byggde en 2000 GTV med turbo för länge sedan, har för mig att jag drog den toppen 100 Nm utan problem. Någon som vet varför åtdragningsmomentet på 1.8/1750 topparna är lägre än på 2.0? Bultarna är ju samma dimension osv.

Mvh. Jesper

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.